• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

14,5 V verkar mycket?

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
När jag står med "landström" på får jag ut 14,5 V till förbrukarna. Allt funkar.... dock ej TVn som stänger av efter en liten stund. Har inte kollat när bara solcellen laddar eller under körning. Kan laddaren justeras på något sätt?:wideeyed:

F

F.d. 55451

Guest
Sv: 14,5 V verkar mycket?

Om laddaren ger kontinuerlig 14.5 volt,
så det är något fel med voltmetern eller laddaren.
En laddare måste gå efter 14.5 volt i vänteläge till ca. 13,5 - 13,7 volt.
Finns det en smart laddare med temperaturgivare kan vara vid mycket kalla temperaturer, att det blir över 14,5 volt.

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Om laddaren ger kontinuerlig 14.5 volt,
så det är något fel med voltmetern eller laddaren.
En laddare måste gå efter 14.5 volt i vänteläge till ca. 13,5 - 13,7 volt.
Finns det en smart laddare med temperaturgivare kan vara vid mycket kalla temperaturer, att det blir över 14,5 volt.

Ja det är ju det här med att TVn stänger av sig själv. Om jag kopplar bort laddaren funkar TVn! Alla övriga förbrukare fungerar....

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej habro, om det verkar ok. för övrigt, och största problemet är TV'n så kan du sätta en spänningsbegränsare före den. Det finns olika att välja på, enbart på 12V ut och en del som finns inställbara för olika utspänningar.
Jag har en till min lösa DVD-spelare som inte gillar mer än 12V spänning.

Det finns både "fina" och snålvarianter för en hundring som funkar ok.
Se bara till så du får en som klarar strömförbrukningen till TV-apparaten.

M.v.h. JANKRO.

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Det är inte bra att ligga med 14.5V på batterier kontinuerligt.
Vad har du för bil och vilken ålder på bilen?

Vad gör man då med solcellene??
Dom laddar ju oavbrutet ser det ut som!
Mätarn står på 14,6 - 14,7 hela tiden,även
om regulatorn kopplar ur iblant,ock annan laddare
behövs ej ser det ut til :confused:

Ottar

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Kollade nu med bara solcell....14,5V och när jag kopplade in kylen på 12V steg det till 15,6V. Konstigt tycker jag som är rätt pantad på el:oops:

F

F.d. 29910

Guest

Låter för mig som att solcellsregulatorn inte verkar fungera riktigt!

Vad har du för modell på solcells regulatorn?

/Malbeck

F

F.d. 8562

Guest

Hej, jag tror också att du har något fel på regulatorn (är säker)och mitt tips är först att 1. Koppla från allt från batteriet och mät batterispänning, den ska ligga på ca 12,9 v fulladdat och friskt, 12,6 volt halvladdat och ca 12 "lite" laddat.
Under 11,8 laddat batteri är slut, så enkelt är det.

Om du har en MPPT regulator dvs smartladdare som fungerar så kan den ta emot mycket högre spänning som t ex från en solcell som ger upp mot 22 v, gör om spänningen till ström och pytsar till batteriet i lagom dos enkelt uttryckt, en sådan laddare förlänger dessutom batteriets livslängd avsevärt och sköter om det.
Så mitt tips, kolla först batteriet med bortkopplad solcell, mät spänningen från solcell (bortkopplad från regulator och den ger ingen ström om du har ändarna fria, bara spänning=ingen förbrukare).
En 12v solcell kan ge upp till 21-22 v så låt inte det lura dig, det är helt korrekt men regulatorn ska ta ner spänningen till dryga 12v och därmed göra om överspänningen till laddström.

Igen, du har troligtvis regulatorfel som ovanstående skrev.
En bra MPPT 10A får du under tusenlappen på nätet, lägg till en 4-5 hundra för en manöverpanel som ger mer info och du sparar batteriet.
Med vänlig hälsning Sören

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Bredmobils tanke om fel på voltmätaren stämde i ett led, jag kollade batteriet i den som var från 2005! Efter batteribyte visar nu solcellen 13,5 V in och 13,2V ut från regulatorn. Visste inte att voltmetern behövde batteri. Regulator är en liten rackare som heter Solara och ser ut att kosta ca.17.50 kr. Storlek:5x7 cm. En ingång där det står +4A-...utgången märkt med +batterisymbol- . Art nr N SR60UL. Det andra ledet att TV stänger av sig när jag kopplar in "landström" kvarstår. I min lilla elvärld verkar det som om laddaren pumpar ut för många volt? Går det att justera eller är det laddarbyte? Tack alla intressserade och kunniga som följer "följetongen"....:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hadde selv samme problem med en Philips TV i 2002 - klarte ikke å finne en fornuftig DC-DC løsning så jeg endte med en liten inverter og den orginale strømforsyningen som ga 12,3V.

Testing på den TVen ga at den koblet ut ved 11.5V og 13V på strømforsyningen, med spenningsfallet i kablingen var begge grensene tilstede ved forskjellige tider. I dag er det enklere å finne en DC-DC med 10-15V inn og 12V ut, den gangen var det noe en måtte bygge selv om en hadde kunnskapen.

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Hadde selv samme problem med en Philips TV i 2002 - klarte ikke å finne en fornuftig DC-DC løsning så jeg endte med en liten inverter og den orginale strømforsyningen som ga 12,3V.

Testing på den TVen ga at den koblet ut ved 11.5V og 13V på strømforsyningen, med spenningsfallet i kablingen var begge grensene tilstede ved forskjellige tider. I dag er det enklere å finne en DC-DC med 10-15V inn og 12V ut, den gangen var det noe en måtte bygge selv om en hadde kunnskapen.

TVn är en 22` Philips, dock från 2013. Kanske är det där problemet ligger. Ska kolla upp invertertipset och återkommer med resultat. Tusen takk!

Toppen