När jag står med "landström" på får jag ut 14,5 V till förbrukarna. Allt funkar.... dock ej TVn som stänger av efter en liten stund. Har inte kollat när bara solcellen laddar eller under körning. Kan laddaren justeras på något sätt?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Om laddaren ger kontinuerlig 14.5 volt,
så det är något fel med voltmetern eller laddaren.
En laddare måste gå efter 14.5 volt i vänteläge till ca. 13,5 - 13,7 volt.
Finns det en smart laddare med temperaturgivare kan vara vid mycket kalla temperaturer, att det blir över 14,5 volt.
Det är inte bra att ligga med 14.5V på batterier kontinuerligt.
Vad har du för bil och vilken ålder på bilen?
Hadde selv samme problem med en Philips TV i 2002 - klarte ikke å finne en fornuftig DC-DC løsning så jeg endte med en liten inverter og den orginale strømforsyningen som ga 12,3V.
Testing på den TVen ga at den koblet ut ved 11.5V og 13V på strømforsyningen, med spenningsfallet i kablingen var begge grensene tilstede ved forskjellige tider. I dag er det enklere å finne en DC-DC med 10-15V inn og 12V ut, den gangen var det noe en måtte bygge selv om en hadde kunnskapen.