• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

14.4V ner till 12V

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Mitt elsystem tidigare var baserat på en vanligt (start-) batteri. Paneler på taket, MPPT och AGM-batterier som vill ha 14.4V och vad har jag då i systemet? Jo 14.4 V, inte 12. De flesta tillbehör klagar på för hög volt och kopplar ut, om man har tur med ett överbalastningsskydd. Vad gör man. Tidigare körde jag all last direkt från batteriet via EBL (1990 års modell). Det verkar som att jag behöver en smartare EBL eller konverter ner till typ 12V.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mitt elsystem tidigare var baserat på en vanligt (start-) batteri. Paneler på taket, MPPT och AGM-batterier som vill ha 14.4V och vad har jag då i systemet? Jo 14.4 V, inte 12. De flesta tillbehör klagar på för hög volt och kopplar ut, om man har tur med ett överbalastningsskydd. Vad gör man. Tidigare körde jag all last direkt från batteriet via EBL (1990 års modell). Det verkar som att jag behöver en smartare EBL eller konverter ner till typ 12V.
Intallera en step down converter...
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024

Denna kanske kan fixa problemet med i alla fall Dieselvärmaren (som inte gillar 14.5V). Tyvärr bara på 3A, men om man inte kör för fullt så går det nog. Får kolla vidare. Hittar ni nåt bättre, så hojta :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gillar inte Aliexpress, så blir det extra penga till låda bla bla bla. Så jag väljer nog den lilla 3-Amparen. Men tack för tipset!
Sen jag fick tillbaks varje öre när jag handlade 4 lifepo4 cells som inte höll vad de lovade, och sen fick även behålla dem..... Så har jag börjat handla på Ali Express mer ;)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
De allra flesta saker som är avsedda att anslutas till 12 V system, är specade 13,8 V +-15 % vilket gör att de normalt accepterar och fungerar inom 11,7 - 15,8 V.
Beroende på strömförbrukningen och vilken apparat som inte accepterar detta kan man med bara en eller två dioder i serie sänka spänningen lite. Varje diod sänker spänningen med c:a 0,7 V.
Metoden lämpar sig bästa för saker med låg strömförbrukning, som laddare radio, TV etc.

Roysan
 
Toppen