• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12volts router

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det stämmer säkert att Routern har bättre antenner men för mig så är det en gammal teknisk lösning, som ofta krånglade. Sedan flera år så har vi ”tvillingkort” i varje enhet och det fungerar perfekt. Aldrig några inställningar eller anslutningar, det bara fungerar. Operatörernas täckning är mycket bättre numera och trafikavgifterna låga.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har samma tänk som Olof G. En USB-ansluten router (med batteri) i husbilen samt flyttbar mimo-antenn. Vi kan välja att ansluta oss direkt till ställplatsens WiFi, eller via 4G nätet, eller helt enkelt ha routern i fickan vart än vi går. Den servar våra telefoner inne och ute liksom dator & plattan samtidigt.

En fördel med router är att kunna uppdatera mobilen(er) utan att göra avbrott på det man redan håller på med i datorn/paddan.

En annan är att kunna följa förbrukningsstatistik, göra lätt ändringar i routern, få SMS meddelanden från operatören, osv...

Vi navigerar med paddans IGO normalt, men är glada att kunna hoppa över till Google-maps vid behov.

Sen har vi det där med laddning, värmebildning (mobilen som router?) och batterilivslängd. Utan att vara expert på området, jag tror ändå att en router ligger bättre till i sådana lägen.

Skulle routern haverera, vilket redan har hänt t.o.m. 2 ggr, då har vi en extra router med oss i reserv. Vad kostar en extra mobiltelefon?

router.jpg
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
@bengtic: Är man ett par och några barn, så är det klart bättre med en router än att köra via en mobil.... Man blir ju inte låst till att mobilen/ägaren av densamma, finns i husbilen när de andra vill surfa.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag körde Maps på mobilen och delade ut wifi till surfplattan och IGO inga problem, om den som delar ut wifi går iväg med telefonen då fungerar det förståss inte samma om man tar med sej routern då kan man ju inte surfa i bilen om man inte har wifi på campingen.

Jo för ett ganska länge sedan minst 5år sedan hade jag också routern i fickan för att kunna surfa i bilen eller få info om trafiken men det var då det är ju gammal teknik numera.

Sen är det en väldig skillnad på mottagning i en bil med plåtkaross eller dito plast, fick sitta utanför bilen med plåtkaross för att få kontakt med datorn via wifi, med plastkaross blir det ingen skillnad om inte kylen eller förarhytten står i tokigt läge. Hade kontakt i hela europa men sist i moseldalen var det lite dåligt men det gick fast inte streama film.
Har inte märkt att mobilen skulle bli varmare det är ju mest skärmen som drar ström och den är ju inte på, jo jag har ju med mej en extra mobil så jag flyttar bara simkortet så går det igen. Telenor skickar hela tiden sms om förbrukningen och jag kan enkelt gå in på mina sidor hos telenor och följa allt eller använda deras app i mobilen. Jag uppdaterar mobilen väldigt sällan stänger av uppdateringar för man kan få in en massa reklam med dessa sedan ställer de ofta om inställningar i mobilen sedan rasar det in reklam, finns ofta ingen anledning att uppdatera en fungerande mobil man öppnar bara upp för en massa reklam och möjligt vis ett oönskat app som råkar följa med.
IGO uppdaterar jag själv på en tidpunkt som passar mej och efter behov.
Ja har man barn då blir det numera knappast lugnt om inte alla har eget abonnemang med obegränsad surf på en ipad.
När man var liten då kunde man sitta i timmar med en sönderläst kalle anka för det fanns inget annat.
 
Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Skillnaden som jag ser det är att mobilen har man i fickan, inte routern. Den monteras i husbilen och drivs av bilens 12Vsystem. Så då kan man gå iväg....
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Har haft en Huawei B 593 , i många år. Skall ha 12 V , Den kör jag via 12/220 V omvandlaren som jag har i husbilen. Har också funderat på att koppla direkt på bilens elsystem, funkar säkert. Men har inte velat chansa.
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Har en ASUS 4G som jag kört hela sommaren på bilens 12 volt utan problem. Jag klippte kabeln från 230v-adaptern och satte dit en cig-kontakt istället.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänker köra 12V rakt in på min TPlink Archer200, lite chansning måste man ta, nästa fråga är ju vilken operatör till simkortet, det ska ju funka utanför Sverige också!
 
F

F.d. 50678

Guest
Jag förstår inte logiken, går man iväg från husbilen så kan man ju inte surfa i vilket fall man sitter väl inte ensam någonstans ensam och surfar om man är två, jag som är själv har ju inga problem. Om man är två och den andra har en operatör som inte fungerar så bra utomlands så kan man ju ringa via wifi med skype, det fungerar precis som en router att dela ut wifi skulle tro att det sitter ungefär samma kretsar i routern. Själv har jag stöd för två simkort men ingen användning om jag inte skulle ha firma eller vilja ha ett dolt nr, min husbil har plastkaross märker ingen skillnad inne eller ute, märker heller inte att batteriet skulle gå ner speciellt fort, man har ju samma problem med en mobil router att den måste laddas. Min telefon har stöd för vpn men det är avstängt med telenor behöver jag inte dölja var jag är, men appar finns till alla telefoner som gömmer var man är osv.
Moderna telefoner har processorer med flera kärnor och Gbit frekvenser på processorn, jag tror det där med routerns överlägsenhet är en gammal sanning som inte följt med den tekniska utvecklingen.
Ligger inte i branchens intresse att meddela detta när man kan sälja ett extra simkort som håvar in pengar varje månad och de allra flesta är ganska ovetande om det tekniska i hårdvaran, det handlar mest om rundade hörn och skal och färger och sen ska det helst vara halvätet äpple då är det riktigt fint fast man betalar mer för mindre.
Jag gillar dina inlägg och skulle vilja veta vilken modell du har. Jag har också en huawei men en billigare variant som jag är ganska nöjd med. Att de har bättre kommunikation, gäller det bara din telefonmodell eller hela märket?
Din lösning kanske passar bra för dig men jag har några synpunkter utöver vad andra skrivit. Om du lämnar bilen kan inte din medresenärer surfa eller använda Skype. Skype kräver en router/telefon.
Jag vill ha kvar routern i bilen /sommarstugan för att kunna kolla temperatur mm
Telenor, alltid i Sverige, intressant, undrar om det gäller fler operatörer.

Sedan viktigt, abbonemanget för surf gäller ofta inte utomlands, t.ex. Telia och Tele2 medan däremot mobilers abonnemang gäller i hela EU!
 
F

F.d. 50678

Guest
Min lösning i sommarstugan (jag har ingen husbil än) är en tp-Link-router med ett Huawei USBmodem med Teliakort och det fungerar inte tillfredställande. Till det är kopplat en fjärrstyrningsutrustning av märket Telldus.
Jag har det för att kunna kontrollera temperatur, fuktighet och värme mm och vid behov slå på värme och avfuktare. Dessutom tänder jag och släcker lampor. Allt på distans. Jag funderar på att sätta in en eller flera kameror också.
Efter 3 till 8 veckor hänger sig systemet och måste resettas på plats.
Så därför frågar jag efter tips för att få det att fungera, eventuellt vilka enheter som ska bytas ut.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du kan välja kontantkort och ladda surf enbart, registrerade kort fungerar i EU.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Har du kollat om det finns mjukvaruuppdatering till telldus Jag uppdaterade mina och det blev mycket mera stabilt.
 
Toppen