• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12volt back up

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Funderar på om man kan försörja bilens elsystem med hjälp av bodelsbatteriet via sladd mellan bilens cigg.uttag och motsvarande i bodelen, om generatorn skulle sluta ladda.
Om man kör på parkeringsljus borde det inte vara så värst stor elförbrukning.
Kör en gammal bil utan alltför mycket elektronik,med mekanisk bränslepump.
 
F

F.d. 22252

Guest
En gammal diesel utan elektronik drar ju inget när man kör. Sen om man behöver stanna gör det i nedförsbacke och rulla igång. Då kan man ju passa på att felsöka lite.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Det kan hända.
På vår förra bil gick en cell i startbatteriet så bilen inte gick att starta.
Räddningen blev startkablar mellan bobatteri och startbatteri.
Det är ganska många ampere som flyter genom sladdarna vid start. Räcker inte på långa vägar med ett 12V uttag....
Tänkte inte för start,då finns ju batteriet,utan för att kunna köra utan att tömma startbatteriet.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Är det inte lite överfunderat? Detta händer väl inte så ofta? Kör till närmsta verkstad. För några år sedan rullade jag av färjan i Rödby och generator lampan tändes, släckte ner allt som gick att stänga av. Körde dom 22 milen hem, bytte generator hemma sedan.
Jo, det är lite överfunderat, har funderat på det varje gång jag kört söderöver,när skall generatorn eller startmotorn lägga av.Bilen har snart gått 21000mil så det börjar väl närma sig. Startmotor ligger en reserv i bagaget,lätt att byta själv.
Planerar att åka till Portugal nu i höst.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Jo, det är lite överfunderat, har funderat på det varje gång jag kört söderöver,när skall generatorn eller startmotorn lägga av.Bilen har snart gått 21000mil så det börjar väl närma sig. Startmotor ligger en reserv i bagaget,lätt att byta själv.
Planerar att åka till Portugal nu i höst.
Där är säkert sjutusen andra grejor som kan paja. Skall du ha kopplingsvajert med dig, hjullager, bränslepump? Normalt underhåll och sen håller man tummarna. Titta på denna här Fiat ducato Van 2.5 D säljes på Gotland - Blocket nästa ägare skall njuta fler mil
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det går ju att byta ut generatorn och behålla den gamla som reserv.
Om bilen är från 80-talet finns det en viss risk att söka på registreringsnumret inte fungerar. Jag har råkat ut för det.
Om man köper en utbytes generator tycker jag att det är viktigt att även remskivan är bytt. Det bästa är en helt ny generator.

Om startbatteriet är gammalt kan det vara värt att byta ut det.

Jag och familjen åkte runt i Belgien, Tyskland etc. för 1015 år sen.
Gamla 89:an fungerade klockrent.
Den enda incidenten som hände var att vi var helt vilse i Tyskland.
Vi fick fråga på en mack var vi var.

Jag tror inte att man ska oroa sig i onödan. Det bästa är gå igenom bilen innan resan som det skrevs tidigare i tråden.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man kör till och från spanien ser man regelbundet ett antal bilar som fått stopp på motorvägen. Gott om dåligt med vägrenar är det gott om så lite otäckt att stå där men oftast och speciellt på betalvägar bärgar dom bilen snabbt. Man kan i regel inte göra något alls vid vägkanten utan ska man ha nytta av medtagna reservdelar måste det vara i annat läge
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja man måste prioritera själv har haft mycket stora med startmotor sen hade jag spänt generatorremmen helt fel.
Hade egentligen klarat mej på solpanelerna som skickade över ström till startbatteriet. Blev väldigt uppenbart i fanska höglandet mitt i natten på nyårsdagen 2017, vågade inte ens slå på fläkten på trumavärmaren.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
591
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag har tillverkat startkablar som är så långa att de räcker från bodelsbatteriet och fram till startbatteriet.
Finns i bagaget för eventuella händelser.
Obs att skall man starta med startkablar, så är det en fördel att även använda startkabel till minus och inte låta startströmmen ta jordvägen.

Att ha möjlighet att kunna få starthjälp från eget bodelsbatteriet kan nog vara bra om exvis bilradio har stått på.
I alla fall händer det knappast om man är beredd.
Men starthjälp från annan bil kan i vissa fall kräva långa sladdar.

Startmotorn går nog inte söder på en gång, utan börjar blir lite opålitlig och då är det tid att börja tänka på att skaffa en ny.


När jag fick generatorfel på min Volvo S70 gällde att komma hem innan batteriet tog slut, 15 km utan halvljus etc.
Sen var det helt slut , men batteriet var en 7 år så förmodligen räcker ett friskare batteri längre.
Äldre bilar som Ducato 1996 bör gå längre .

Har även en liten kompressor, med förlängda sladdar så den räcker ända till bakhjulen....

Roy
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.455
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
Min generator slutade ladda i våras på vår resa till Karlskrona. Jag kopplade in en laddare på invertern som laddade bilbatteriet. Funkade fint, laddade mer än det gick åt el! Hade nästan fulladdat batteri när jag kom hem men nästan tomt bodelsbatteri.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Min generator slutade ladda i våras på vår resa till Karlskrona. Jag kopplade in en laddare på invertern som laddade bilbatteriet. Funkade fint, laddade mer än det gick åt el! Hade nästan fulladdat batteri när jag kom hem men nästan tomt bodelsbatteri.
Det var ungefär så jag tänkte,men utan inverter och laddare,bara koppla ihop bilens och bodelens 12voltsystem.Det borde ju fungera.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Ja man måste prioritera själv har haft mycket stora med startmotor sen hade jag spänt generatorremmen helt fel.
Hade egentligen klarat mej på solpanelerna som skickade över ström till startbatteriet. Blev väldigt uppenbart i fanska höglandet mitt i natten på nyårsdagen 2017, vågade inte ens slå på fläkten på trumavärmaren.
Min tanke är att det borde ju vara enkelt att koppla ihop bilens och bodelens 12voltsystem, och kunna köra ganska långt utan generatorladdning.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
När man kör till och från spanien ser man regelbundet ett antal bilar som fått stopp på motorvägen. Gott om dåligt med vägrenar är det gott om så lite otäckt att stå där men oftast och speciellt på betalvägar bärgar dom bilen snabbt. Man kan i regel inte göra något alls vid vägkanten utan ska man ha nytta av medtagna reservdelar måste det vara i annat läge
Jag har en kompis som blev stående 10dagar utanför verkstaden i Portugal i väntan på en generator.
Kanske inte helt fel att byta generator och startmotor efter 21000 mil, så slipper du oroa dej? Fast kanske inte direkt före en långresa, det finns ju något som heter barnsjukdomar också...
Har funderat på om jag inte skall göra det,men byter ogärna saker som fungerar.
Har lite erfarenhet från båtlivet att man klarar sig ganska bra utan generator,men bilen har ju lite fler funktioner som drar el, men kan man koppla ihop de två 12voltsystemen, när man kör så borde strömmen räcka länge.
Det går ju att mata in el från en lös solcell via cigg.uttaget,då borde det ju gå lika bra från bodelen.
 
Toppen