• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12v extra batteri till 24v system?

Saffran78

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Österåker
Har en tung lastbil MB Arocs som ja håller på o bygga om till husbil. Den har 24v alltså 2 st seriekopplade 12v batterier. Ja skulle vilja ha ett ett 12v batteri i bodelen. Går det på något sätt att Dra en kabel typ 50mm2 mellan 1 av startbatterierna och till ett extra 12v batteri i bodelen så ja kan ladda extra batteriet Under färd? Eller kommer batterierna ta skada av detta?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.036
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej och välkommen.

Nja, det kan nog bli lite knepigt utan att veta helt... samt då behöver du ett skiljerelä m.m. för funktionen när bilen är avstängd och inte laddar så startbatterierna inte sugs ur av bodelens förbrukning. Men det finns redan de rätta grejerna till laddning från 24V till 12V som måste vara det rätta för ditt problem. Dessutom så får bobatteriet/batterierna mild bra styrd laddning, så de klarar sig länge.

Det är visst lite extrapris på ej isolerade just nu dessutom. Max 30A laddning kan kanske vara lagom för dig.
Matning 24V till att ladda 12V och max. 30Amp.

Här.

Och här.

Och här.

Det kan ev. vara idé med en som kallas isolerad, med sladd både in och ut för minus i ditt fall i husdelen, för de andra är mer för gemensam jord som i.o.f. finns i din lastbil.
Här.

De har blåtand för telefonapp till inställning och avläsning.
Sedan kan du komplettera med en VICTRON för laddning från solpaneler om du vill ha sådana, samt en mindre pryl för avläsning av bobattereirna också till en telefonapp m.m. Samt också en 230V laddare bara till bobatterierna när du står still så du kan ladda från elstolpe vid förbrukning.

Är tyvärr inte helt hemma på funktionen på de här, för laddning/laddläge går att ställa för 12V batteri, eller kan även ställas som bara 12 V matning, (Strömförsörjningsläge) utan "bobatteri".

(Det finns andra fabrikat än VICTRON med liknande funktioner.)

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.834
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
en separat 12v-generator på motorn och hade helt separerade system för bil/bodel.
Absolut bästa lösningen om man har 24V på chassiet/motorn.
Denna lösning är original på min husbil.

Jag har uppgraderat min 12V generator till en på 200A.
Inga boosters behövs.
Jag har dock en separat laddningsregulator till denna generator som ser till att jag har rätt spänning vid batteriet. (lång kabel)
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
606
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ett 24 V system med två 12 batterier , kräver att det är två lika och lika gamla 12 V batterier. Osymmetri straffar sig.
Att belasta ett av 12 V batterierna ger ofelbart problem, även med en rätt liten ström.

Helt nödvändigt att ha n DC DC omvandlare 24 V till 12 V som kan sköta ditt 12 V bodelsbatteri.
Med skiljerelä så att 24 V systemet skiljs bort när du stannar bilen.
Skiljereläet kan vara en strömbrytare som tål strömmen, men då går det att glömma....

En extra 12 V Generator är ju en perfekt lösning.

Roysan
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Har en tung lastbil MB Arocs som ja håller på o bygga om till husbil. Den har 24v alltså 2 st seriekopplade 12v batterier. Ja skulle vilja ha ett ett 12v batteri i bodelen. Går det på något sätt att Dra en kabel typ 50mm2 mellan 1 av startbatterierna och till ett extra 12v batteri i bodelen så ja kan ladda extra batteriet Under färd? Eller kommer batterierna ta skada av detta?
Varför inte fortsätta med 24v system i bodelen?
Du sparar ju på kabelarea och det mesta finns ju även till den spänningen. Jag ser det nästan som en fördel när du nu har 24v.
Mindre 12v förbrukning brukar man kunna tjuva utan problem om det sedan skulle behövas.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
606
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
24 V i bodelen.
Allt hänger ju även på vilka strömmar du vill ha tillgängligt i bodelen.
Inverter finns för 24 V.
Många LED belysningar finns för 10 - 30 V
Kylskåp förstås 10 - 15 Amp vid körning. Kanske finns lastbilskylar på 24 V?
USB laddare bör finnas för 24 V, finns ju i bussar och lastbilar.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.036
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja man kan ju dra det vidare och ha 24V batterier även i bodelen samt då ev. köra vissa saker på 24V om det går och finns någon mening med det. Men man bör ju ändå ha en bosterladdare för batteriernas välbefinnande typ en 24V/24V 30Amp. eller mer.
Sedan kan man ju ha någon omvandlare eller flera stycken från 24V till 12V som skickas ut i bodelen, kanske typ just en VICTRON som ställs på 12V strömförsörjningsläge, för det är ju faktiskt enklare med inredningsdetaljer till just 12V..... Men då börjar det bli rätt rörigt med elboxar, olika spänningar och mycket som kan gå sönder.

Eftersom det nog ändå måste finnas 12V i bodelen, och man ändå delvis då måste få till 12V så blir det nog enklast med helt separat bodel med enbart 12V och bara fundera på om det räcker med laddning från 24V till 12V med en typ VICTRON, eller t.o.m. satsa på en extra 12V generator till enbart bodelen om det strömbehovet finns.
:confused:.
M.v.h. JANKRO.
 
Toppen