• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12V-drift av kylskåp under körning ?

Bengt-Eric

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5820
Medlemskap
2024
Har en Adria Coral 670 SL-10 med ett ganska nytt bodelsbatteri på 115 Ah.
Instruktionsboken rekommenderar gasoldrift av kylskåpet även vid körning med husbilen eftersom energiförbrukningen belastar batterierna hårt. Har alltid haft 12V-drift vid långkörning för att dels spara gasol och för att slippa stänga kylskåpet före tankning. Har hittills inte märkt något problem. Dras verkligen batteriet ur och hur kör ni?

Labic

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: 12V-drift av kylskåp under körning ?

Hej, har en liknande bil en 2009. Jag har ett AES kylskåp som automatiskt slår om till 12 v under färd. Jag har ett gelbatteri på 90 Ah och har aldrig varit med om att batteriet skulle bli belastat.
Kör lugnt
Lars

F

F.d. 8562

Guest

Hej, det är nog inte en klurig person som skrivit boken, batterier ska belastas via förbrukare (alltså användas regelbundet) och laddas med en klok regulator som känner av batteriets status - det är viktigt för att få längre livslängd, det ska inte urladdas helt och heller inte överladdas, min bil har automatisk omkoppling mellan 12/230 och gasol på kyl/frys och det fungerar ypperligt.
Med vänlig hälsning Sören

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Kylen drar max 15 Ampere. Din generator är säkert på minst 120 Ampere förmodligen 180 Ampere. Så inga problem.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Om man inte skall köra så långt och vill ha batteriet laddat när man stannar är nog rådet att ha gasolen på under körning ganska bra. Dock skall man ha säker gasoluppkoppling vid körning t.ex. Gasolregulator Duo Control CS eller liknande.

G

GunDogs

Guest

Kylen drivs av generatorn (startbatteriet) vid körning om man har automatiken på. Belastar alltså inte bodelsbatteriet.

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Jag har oxå alltid kört med 12 v på kylen. Alltså automatiken har skött kylskåpet både på korta och långa resor. Alltid haft ström i batteriet. Senaste bilen var oxå en Adria.

JOE

F

F.d. 51386

Guest

Det där kändes väl lite väl att ta i.....Att inte köra kylen på 12V under färd! Med ett friskt batteri och generator så är det inga som helst problem att köra kylen. Ska vi utgå från den rekommendationen ska vi nog inte använda helljus heller.....

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vi som har kompressorkyl kör alltid på el.

Senast ute för en vecka sedan (http://www.husbilsklubben.se/forums/t77426-3/#post627396) och då mulet, lätt snöfall och inget bidrag från solcellerna. Förutom kylen så drar även dieselcentralvärmen en hel del ström (ca 2A) och på ett dygn förbrukade vi omkring 60 Ah, batteritankmätaren visade 81% kvarvarande kapacitet (av 285 Ah) och spänning 12,3V. Dags att ladda med elverket om vi inte hade kört vidare. Nu blev det ändå full laddning efter några timmar bilkörning.

Endast el från solpanelerna är gratis, laddning från bilens generator drar diesel men det är det värt.

aake

PS. I dagsljus kör vi med LED-belysning (DRL) för att optimera laddningen.

Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest

I vår förra bil en Dethleffs -08 drog kylen ur batteriet när vi körde. Generatorn borde väl ladda tillräckligt. Kan det vara så att generatorn var koppplad förbi laddaren som på det sättet inte räckte till. Varför det inte fungerade vet jag som sagt inte. Jag kunde starta med 140 amp i batterierna och efter några timmars körning var det bara 115 kvar.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Batterierna laddas inte sämre om du kör kylen på 12v,generatorn ger 120-180A vilket batterierna aldrig klarar att ta emot utom möjligen en väldigt kort tid.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

enda anledningen att inte använda 12V ska väl vara om man kört ner batterierna hårt och vill få maxladdat på kort tid, men då får man spara på lyset, fläkt, ac och andra förbrukare åxso. kör på du !!

Linus-sweden

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024

En stor anledning till att använda 12V under färd är att det finns stor risk för att gaslågan blir utblåst när man kör/möter trafik mm.

Stod i 90graders vinkel utmed en 80km/h väg förra veckan och varje gång en långtradare gick förbi började kylskåpet att klicka och återtända!!

Huruvida laddningen av bodelsbatteriet påverkas av kylskåpet beror ju på
om kylskåpet är kopplat på startbatteriet eller bodelsbatteriet.

För om man har det kopplat på bodelsbatteriet så påverkar ju vad man har för "laddaggregat" mellan startbatteri och bodelsbatteri. CTEK D250s Dual t.ex. ger ju bara 20A (även om generatorn ger 150A)
och om kylskåpet drar 10A så blir det ju således bara 10A kvar för att ladda upp batteriet/batterierna.

Toppen