• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

120L Tank??

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Att många av våra husbilar har knappa lastvikter har väl ingen här undgått.
Att då läsa om många nya modeller som infört 120 liters dieseltank
kan väl inte vara någon större vits annat än att ytterligare lura ej
vetande spekulanter och öka risken att överlasta eller??? Häggen

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: 120L Tank??

Har du sett detta även på 3,5 tonsbilar?

Tänk också på att det inte ger samma viktkonsekvens att fylla 50 liter extra diesel som 50 liter extra vatten.

Jag skulle gärna ha 200 l dieseltank.......

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det är nog inte så dumt om lastvikten räcker till. I min nuvarande bil skulle jag gärna ha lite större drivmedelstank än den befintliga på 100 liter. Men stor tank är inte längre så angeläget för den som inte planerar långa resor i u-länder.
Däremot var det bra att ha rejäl dieseltank på den tiden vi hade systemet med km-skatt. Här en bild på det hembygge på en MB 508 som jag ägde på 80-talet. Den hade dubbla dieseltanker om totalt 270 liter, vilket räckte till 200 mil körning, som längst körde jag från Bolzano i norra Italien till Fjugesta utanför Örebro på en tank. Dieseln kostade då under 1,85 SEK/l både i Sverige (ex. skatt) och i Italien, så när man väl hade stämplat ut i Helsingborg så reste man väldigt billigt.
img644.jpg

aake

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Jag får också 120 l tank på min Globecar. Ryms inom vikten på en plåtis med vikt på 3500 kg. Skulle du någon gång vilja tanka något annat inför hemresan kan man ju välja att fylla bara en del av tanken.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

De flesta plåtisar i varje fall från Pössl har 120L tank eftersom det ingår i ett av de vanligaste utrustningpaketen.

Min Pössl har 120L tank. Man kan väl aldrig få för stor tank? I min expeditionsbil (Toyota LC) har jag 280L tank. Jättebra när jag var vid ishavet i Ryssland med den och kunde tanka rysk diesel för 5:-/L. Det räckte även en bra stund efter jag kommit hem :)

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Vikten på en tom 120 liters mot ex. 90 liters skiljer nog knappt något alls. Det är innehållet som väger. Därför har det ingen betydelse om man inte tror man måste ha tanken full.

Jag gör precis som någon redan sagt här ovan, fast jag bara har 90 liters tank, tankar oftast inte fullt.

När jag skrivit det här på forumet tidigare har jag fått till svar att "man tankar givetvis fullt".

Varför undrar jag?
I Europa, där säkert nästan alla husbilsåkare rör sig
är det inte troligt att det är längre än uppåt några mil mellan mackarna. Det betyder att när dom kommit hem har de fraktat runt på halva tanken helt i onödan.
Förmodligen fyller väl samma personer fullt i vattentanken också, vilket får samma effekt. Uppåt tot 100 kg att släpa runt på i onödan alltså. Det enda som händer är dessutom att de har sämre kvalitet på "färskvattnet".

Men det är sämre att få en högre tjänstevikt.
Så det vore väl bra att tillverkarna återgick till 90 liter
på husbilar.

Och givetvis vid behov av räckvidd så tankar man tillräckligt.

/Leif

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Med en större tank så ökar väl bilens tjänstevikt och därmed minskar lastvikten. Eventuell överlast kommer då att beräknas på den lägre lastvikten även om du aldrig tankar fullt.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Som jag skrev är det ju negativt med en i mina ögon onödig ökning av tjänstevikten som ämnet handlar om.

Men ett sätt att korrigera det är ju att tanka mindre bränsle. Så man inte kör med övervikt.
Jag har aldrig åkt med övervikt och kommer inte att att göra det heller. Har vägt oss många ggr. och vet vad jag kan lasta.

Tycker det är liten uppoffring att tanka några ggr mer på en lång resa om det behövs.

Man får inga begränsningar på sin resväg med 3,5t
Att ha en tyngre bil för att frakta det som inte behövs känns som en dålig tanke.
Att behöva hålla sig till reglerna med bil över 3,5t, och vara orolig att bryta mot dom reglerna är mera negativt för oss när vi är ute i Europa.

/Leif

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

...Förmodligen fyller väl samma personer fullt i vattentanken också, vilket får samma effekt. Uppåt tot 100 kg att släpa runt på i onödan alltså. Det enda som händer är dessutom att de har sämre kvalitet på "färskvattnet"....

Det gäller under förutsättning att det finns vatten att fylla när du kommer fram (vilket i sin tur antagligen förutsätter att du vet var fram är).

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Har åkt husbil och husvagn i 15 år. Mycket i Europa, vet nästan aldrig var jag ska stå nästkommande natt.

Finns dricksvatten överallt där det finns människor, bland annat på varenda mack.

Skillnad på att leta efter över 100 liter (finns ofta det också) eller så att man klarar sig.

/Leif

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Och jag har flängt omkring i vildmarken här hemma med mer eller mindre terrängdugliga husbilar i mer än 35 år och kan till del hålla med om att vatten vanligen inte brukar vara svårt att hitta. Vid det här laget har jag rätt bra grepp om från vilka fjällsjöar jag törs ta dricksvatten, men på vintern blir det krångligt (trots att isborren alltid finns med). Därför uppskattar jag att ha 200 liter vattentank, vilket räcker gott och väl en vecka om man duschar lite snålt.

Med dieselvärme och dubbla toakasetter så blir potatisen den begränsande faktorn för hur länge jag kan stanna ute.

aake

F

F.d. 25203

Guest

jag har aldrib haft behovet att köra 1200 km utan bensträckor paus, och att stanna och tanka brukar vara en välbehövlig paus. Så jag har inget behov av 120 liters tank. Då skulle jag hellre öka på vattentanken.

I min förra husbil hade vi 300 liter vatten. ränte precis de 17 dagar vi åkte runt i Polen. Jag hade planer om att köpa vatten på flaska för att fylla på vattentanken med. Vatten på flaska kostade nästan inget i Polen.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Visst är det bra att kunna köra 125 mil utan att tanka. Nackdelen är att vindrutan blir mer full av insekter, vilka vanligtvis borttages vid tankningstillfället.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag hade mer än gärna haft en 120 literstank i bilen.
Inte för att det behövs utan bara av ren lathet/bekvämlighet.

En vanlig standardtank räcker till minst 8 timmars oavbrutet körandes och på den tiden har jag ändå andra "tankar" som kräver stopp för att fyllas och tömmas.

Toppen