• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 Volt till TV

F

F.d. 632

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 18
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Kabe Travel Master
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
Hej!
Min TV ger bild men ej ljud då den kopplas till 12 Volts uttaget ovanför TV hyllan. Samma resultat då jag kopplar till ett annat 12 Volts uttag i bodelen. Har även installerat yterligare ett 12 V uttag draget från en belysningspunkt i bodelen. TV (LTC 15" plattskärm) är kontrollerad av LTC som uppger att den har inga fel. Då jag kopplar TV till bilens batteri (via cigaretttändaruttaget) fungerar såväl ljud som bild. Kabe service mätte upp spänningen vid uttaget ovanför TV till övewr 12 Volt. Således: TV är felfri och spänningen fullt tillräcklig vid ingången till TV. Vad kan det då vara för fel??? All annan utrustning såsom belysning, pumpar och cirkulationspump fungerar utan störningar.

Hälsningar,

Arne

Ludde

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
86
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har ett liknande problem. När jag kopplar TV:n med 12-V kabel och är ansluten till 220 V utifrån förvrängs ljudet så att enskilda ord ej går att uppfatta. Om jag då drar ur den yttre 220-kabeln och kör på bodelsbatterit fungerar ljudet perfekt. Slutsatsen måste bli att laddaren stör. Kan det vara ditt problem?
Hälsningar Ludde

F

F.d. 53009

Guest
Hej Arne!

Verkar trots allt som att spänningen är för låg. Mätte 'Kabe service' verkligen spänningen i uttaget med TV:n ansluten? Är ledningarna klena så kan det lätt bli ett spänningsfall på över 1 V. Exempel: Om Tv:n drar strömmen 4 A, ledningsarean är 1,25 mm² och ledningslängeden 2*5 m blir spänningsfallet mer än 1 volt. Uttaget i kupén har kortare och grövre ledningar och klarar kanske 10 - 15 A (120 - 180 W). Därför fungerar TV:n där.

Hälsningar
Birger

S

Stavve

Guest
Hej !

Jag har en likadan tv, och jag har alltid fått ljud från den. Jag har ibland laddat ur batteriet rätt mycket men inte sett några konstigheter. Det är dock inte någon vidare krut i högtalarna på den teven, så jag kör ljudet till stereons högtalare via ett eget slutsteg. Om det är spänningen som sviktar borde det bli skillnad när du startar motorn. Om så är fallet får du dra en egen grov matning till teven.

Mvh Stavve

PS jag hade ett rejält missöde första gången jag kopplade in teven i husbilen. Jag glömde kolla polariteten på tamparna i bilen. Jag hade gjort ett eget sladdställ för teven och robertboxen där jag använde blått som minus och brunt som plus. Det var samma färger i bilen så jag bara kopplade på. Det var bara det att i bilen var blått plus och brunt minus. Elände....
Robertboxen var bara att kasta. Teven gick att rädda genom att byta tre säkringar och laga laminatet på ett kretskort. Jädrigt konstiga säkringar var det som var fastlödda på kortet. Gissa om jag var glad när jag fick igång teven igen. Hittade en likadan box på blocket där hunden käkat upp fjärren. 300 spänn, fjärren hade jag ju kvar. På tal om ingenting alltså....

F

F.d. 632

Guest
Tack för alla svar.
Jag glömde bort en del i min förfrågan.
Det är så att när jag har 220 V anslutet till bilen så fungerar ljudet perfekt (fortfarande är TV kopplat till 12 V). I detta fall går nog mer än 12 V fram till Tv (kanske så mycket som 14 V). När jag tar bort 220 V så försvinner ljudet. Förutom att Kabe mätte upp spänningen så har jag satt in nytt batteri - spänningen över 12 V. Jag har samma fenomen var jag än tar 12 V i bilen (förutom från startmotorn, där Tv bild och ljud fungerar). Kan det möjligen vara så att resistansen är för stor i bodelens nät(?) samt att den övervinns med den högre spännigen (~14V)? Det låter inte särskilt troligt att en enstaka bil skulle fått felaktiga kablar dragna och allt annat fungerar ju på 12 V!
Väntar med "spänning" på en lösning
Arne

F

F.d. 14220

Guest
Hej.
Har haft samma problem som du.
Jag bytte till en 220 v TV och satte en omformare mellan 12 V 0ch TV.
Efter det inga problem.

Hälsningar Leif

Toppen