• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12 VOLT TILL DATOR ETC

F

F.d. 55534

Guest
Hej vänner, har, vad jag tror , ytterligare problem, nu med strömförsörjningen till dator, hårddisk etc. Har en 150 watts solcell, 2 st 105 amp bodelsbatterier som numera är kopplat till dator, hårddisk(filmer, talböcker etc).....
Problemet (tror jag) är att strömstyrkan??? varierar , vilket bla. lett till att hårddisken gett upp....också den omvandlare vi köpt till laptopen.... och undrar om det finns nån liten listig manick man kan koppla in före "känsliga " apparater.....?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12 VOLT TILL DATOR ETC

Problemet er oftest omvandleren fra 12V til 230V, de mindre billige lager uren kurve og det kan drepe datorer over tid. Dreper tannborster direkte! En DC-DC omvandler har ikke slike problem.

Spenningen i bodelen varierer fra knapt 12V ved tomt batteri til litt over 14V ved fullt batteri og kan regnes som ren innefor dette intervall. Eneste mulighet for skade her er om toleransen i et utstyr har en maks under 14V.

S

StorDansk

Guest

Hej kavaten, både Teknikmagasinet & Kell&Co har omvandlare från 12 till 16-22v beroende på vad du behöver ladda (följer med en hel näve olika pluggar).
Funkar kanon, jag kör laptop, laddar skruvdragare plus en del andra grejer med min, inga problem, utom att du bara kan ladda en pryl åt gången möjligtvis, men du slipper gå vägen över 230v vilket även ger en mindre förlust på vägen.

F

F.d. 55534

Guest

Hej o tack för svar...... det är bla. min data-laddare( 12 till 19 V) inköpt på Kjell o Company som har gett upp..... Kan det vara för att variationen12-14 V är för stor påfrestning för prylen ifråga eller har jag kanske fått ett måndagsexemplar......

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej o tack för svar...... det är bla. min data-laddare( 12 till 19 V) inköpt på Kjell o Company som har gett upp..... Kan det vara för att variationen12-14 V är för stor påfrestning för prylen ifråga eller har jag kanske fått ett måndagsexemplar......

Samma sak hände oss förra året. Laddaren från K & C (Vanson) pajade 2 st laptop. Knappen för spänningsiinställning hade hamnat i ett mellanläge och laddaren gav 32 V ut.
Jag fick byta moderbord på min dator (€ 100), fruns skrotade vi, den var äldst.
Bussigt när man sitter i Spanien och skall betala räkningar.
:mad::mad:
Nu har jag en laddare som visar spänningen digitalt.
//W

Toppen