• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volt slår ifrån hela tiden.

PerAnd

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Mjölby
Hej! Vi har en Mclouis lagan 253, vi har problem med att bodelens 12 volt slår ifrån efter 1 minut. Det sitter en distributions panel i som är av märket Nordelettronica, som heter NE129. Enligt manualen ska den slå ifrån efter 1 minut om batteriet sjunker under 10 volt.
Problemet är att batteriet är fulladdat men det slår ifrån ändå hela tiden. Mätt med multimeter på batteriet och det är på 14,5 volt.
Är det något som har en ide vad som kan vara problemet.
 

PerAnd

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Mjölby
När du tar loss kontakten tar du även bort belastningen som går genom NE 129 och spänningen kan då bli högre än om kabeln är ansluten.
Ja det har du ju rätt i så jag var ut till husbilen nu och mätte på kortet med allt anslutet och då fick jag 13,2 volt så det är ju ok. Jag mätte till den slog av igen efter 1 minut och volten låg konstant på 13,2 under den minuten.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
334
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det finns ju återförsäljare i Sverige som kanske vet. Men att hitta en som vet är kanske inte så lätt. Jag hade kontaktat Vendelbo Vans i Tårs/Danmark som var importör av McLouis till Sverige vid den tiden. De vet garanterat. Släng ett mejl till Thorben och gänget.
 
Toppen