• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12 volt kylskåp fungerar ej

stefang

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
18173
Medlemskap
2025
Jag har alldeles nyligen köpt en ny Carthago, det sitter ett Dometic kylskåp där 220v samt gasol fungerar. När man ställer på Automatik skall det gå över till 12 volt vid körning, men det blinkar en varningslampa. Försöker att ställa det på enbart 12 volt när motorn är igång, samma felmeddelande. Innan jag lämnar in den på service har någon en susning vad det kan bero på?

Mvh Stefan

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 12 volt kylskåp fungerar ej

Du har säkert ett s.k. AES-Skåp, då sköter skåpet omställningen själv, i ordningen 230V- 12V- Gas efter vad som finns tillgängligt. :)

Ubbis

HBK Medlem
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2025

Hej
Kan det vara så att förra ägaren kapat 12-volts ledningen för att det tar mycket på batterierna. Jag vet flera som gjort så.

Hälsn
Janne

stefang

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
18173
Medlemskap
2025

försökte med det men det verkar inte som det får någon ström eftersom varningslampan blinkar samt ett varningsljud hörs hela tiden, har kollat säkringarna men hittar inga trasiga...

Leffe M

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2025

Hej Läser i min manual om störningar kylskåp startar ej på 12-v drift
Jumbo-flatsäkringen {40a] på startbatteriet defect
Flatsäkringen {2a] på startbatteriet defect
Brytreläet i Elblocket defect
Lycka Till
Leffe

stefang

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
18173
Medlemskap
2025

Leffe tack för tipset-trodde ditt tips var lösningen, hittade två st flatsäkringar vid startbatteriet, bägge hela. En på 20a den andra på 25a, ingen 4a i närheten av batteriet.
Eftersom ingen ström kommer fram till kylskåpet måste det vara någon annan säkring som spökar, när motor är på ingen skillnad...:(

HvaAdria

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28756
Medlemskap
2026

Kan du köra in trappan från förarplatsen när motorn är igång? Har fått info. om att kylskåpets autofunktion och trappknappen har ett samband.

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Har du ett EBL elblock så sitter det kontakter ( hane i blocket och hona i sladdkontakten) i blocket till kylskåpet. Dessa kontakter anser jag vara underdimensionerade så de bränns vi hög ström och spänning uteblir till kylskåpet. Konstaterade detta på min Burstner 810 där jag fick felmeddelande att 12v saknas. Ett relä tickade och lampan blinkade. Kan förstå de som kapat ledningarna.
Dålig konstruktion.

I

Iveco 35

Guest

Bakom reglagen på kylskåpet sitter det en panel där rasslade det kraftigt när man startade bilen och lampan blinkade.Jag lossade den tjocka vita kablen då blev det tyst och lampan lyste fast röd tills jag startade bilen då gick lampan över till grönt fast sken.Var felet är vet jag inte än men det fungerar på 12 volt nu när vi kör.
Olle.

Leffe M

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2025

Hej igen Har idag testat mitt kylskåp satte det på auto då startade gasolen startade bilen lät den stå på tomgång, inget hände fortfarande på gasol, åkte en liten runda lät min fru titta på panelen om något händer, när jag kom upp i ca 70km i timmen klickade till i reläet ock kylskåpet gick över till 12 volts drivning ,sen lät jag bilen stå på tomgång fortfarande 12 volt drivning .Stannade motorn då tog det ca två minuter, då klickade tillbaka till gasol.Det skulle innebära att det måste vara så att det skall vara visst varv på motorn innan reläet slår till.

Leffe

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Hej igen Har idag testat mitt kylskåp satte det på auto då startade gasolen startade bilen lät den stå på tomgång, inget hände fortfarande på gasol, åkte en liten runda lät min fru titta på panelen om något händer, när jag kom upp i ca 70km i timmen klickade till i reläet ock kylskåpet gick över till 12 volts drivning ,sen lät jag bilen stå på tomgång fortfarande 12 volt drivning .Stannade motorn då tog det ca två minuter, då klickade tillbaka till gasol.Det skulle innebära att det måste vara så att det skall vara visst varv på motorn innan reläet slår till.

Leffe
Jag tror det är när temperaturen i kyl/frys sjunker under en viss nivå som
kyl/frys startar. Har noterat att det dröjer olika långt mht ute och inne temp
när jag stannat innan tex reläet slår till och gasolen startar.

Toppen