• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 V kompressor

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej! Jag och en annan skribent i detta forum letar efter en 12 V kompressor efter att han har upptäckt att smärre läckage lättare går att åtgärda genom att pumpa än att riskera livet vid ett däcksbyte på exempelvis Autoban. Dock är vår erfarenhet den att de 12 V kompressorer vi hittat och provat dels ger för lite luft för stora däck och dessutom måste "vila" en längre stund efter bara några minuters drift. Har någon ett tips?
//Conny
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: 12 V kompressor

Hej, jag har en kompressor som är ihopbyggd med ett hjälpstartbatteri, den använder jag på hemmaplan vid skifte mellan sommar och vinterdäck. Den ger tillräckligt för den komplettering som man då ofta måste göra. Den kanske är för tung och klumpig att ta med i bilen, men har man utrymme för några extra kilon så kan den nog fungera, det rör sig förhoppningsvis ju inte om några stora läckage. Läcker det mycket så räcker inte någon kompressor, utan man får nog bita i det sura äpplet och genomföra ett däckbyte. Annars har det väl pyst ut innan man packat ihop kompressorn och startat bilen.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: 12 V kompressor

BMW säljer ett lagningskit och kompressor för ca tusenlappen, det ingår i deras bilar som har RFT-däck. Jag har inte använt det men BMW brukar ha bra grejer.
 
F

F.d. 15072

Guest
Sv: 12 V kompressor

Hej
I absoluta nödfall kan du använda dej av en slang med en luftnippel i var ände och ta lite luft från var och en av de andra däcken (saxat ur "försvarets handbok i stridsskadereparationer"):)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: 12 V kompressor

Hej! Efter att ha läst era svar och spånat med min bekant så har jag kollat och kommit fram till att det går att pumpa upp reservhjulet så mycket mer att det kan fungera som en luft-reservoar. Man kan dessutom dra ut en slang från reservhjulet som gör det möjligt att lätt fylla på, kolla trycket och hämta luft till andra hjul från reservhjulet.
Möjligen skulle man också kunna ansluta en liten 12 V kompressor till slangen från Clas O för 98:- eller Jula för 69:- som kan kompensera uttag från reservhjulet under färd.
//Conny
 
Toppen