Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3 Multijet
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: Chic C-line
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Elsystem
Hej
Ett problem som jag upplevt i Kroatien är att när vi står vid en elstolpe så orkar inte kylskåpet hålla en låg temp. Jag har då mätt upp spänningen som campingen ger, och då allt som oftast är den väldigt låg. Nu senast hade vi 190 V. Förstår då att kylskåpet som automatiskt går på 230V-läget inte orkar köra fullt. Slår vi över till gasol så är det inga problem att få det tillräckligt kallt där nere även om det är 39 gr i omgivningstemp. Motsvarande 230V-drift hemma med ca 30-36 gr omgivningstemp är inga problem. Men vi har ju 232 V i uttaget...
Visst går det att lösa problemet med att köra på gasolen men jag har ju betalt för elen…och vill spara på gasolen tills jag behöver den. Så vad kan man göra?
1:Kan man hitta en trafo av något slag som omvandlar allt under 230V till just 230 V? och samtidigt funkar som överspänningsskydd kanske…?
2: Kan man koppla in D+ signalen genom att bygla den via en brytarkontakt bakom kylskåpet och på så sätt lura kylskåpet att köra på 12 V utan att motorn är igång? Batteribanken laddas ju trots allt hela tiden av EBL trots sina 190 V in från stolpen så den borde ju inte laddas ur, eller är det kan det bli andra problem?
mvh
Claes
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3 Multijet
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: Chic C-line
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Elsystem
Hej
Ett problem som jag upplevt i Kroatien är att när vi står vid en elstolpe så orkar inte kylskåpet hålla en låg temp. Jag har då mätt upp spänningen som campingen ger, och då allt som oftast är den väldigt låg. Nu senast hade vi 190 V. Förstår då att kylskåpet som automatiskt går på 230V-läget inte orkar köra fullt. Slår vi över till gasol så är det inga problem att få det tillräckligt kallt där nere även om det är 39 gr i omgivningstemp. Motsvarande 230V-drift hemma med ca 30-36 gr omgivningstemp är inga problem. Men vi har ju 232 V i uttaget...
Visst går det att lösa problemet med att köra på gasolen men jag har ju betalt för elen…och vill spara på gasolen tills jag behöver den. Så vad kan man göra?
1:Kan man hitta en trafo av något slag som omvandlar allt under 230V till just 230 V? och samtidigt funkar som överspänningsskydd kanske…?
2: Kan man koppla in D+ signalen genom att bygla den via en brytarkontakt bakom kylskåpet och på så sätt lura kylskåpet att köra på 12 V utan att motorn är igång? Batteribanken laddas ju trots allt hela tiden av EBL trots sina 190 V in från stolpen så den borde ju inte laddas ur, eller är det kan det bli andra problem?
mvh
Claes