• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

100km/h

F

F.d. 52920

Guest
Hej har försökt ta reda på vilken hastighetsbegränsning
som gäller för min bil i Finland,en Fiat -06a
utan ABS.
Detta hittade jag på deras Caravan sida,men hur tolkar
man den röda texten, om utlänska bilar och om tillverkaren
tillåter denna hastighet.Tillåter Fiat att jag får köra 100 km/h
eller är det bara Sverige som gör detta.


Hastighetsbegränsningar för resefordon



Bil och husvagn 80 km/h.
Sedan 22.5.2006 får vissa husbilar köra 100 km/h. Dessa bilar måste fylla följande krav: de skall ha ABS-bromsar, airbag för chauffören och säkerhetsbälten för varje plats som används under körningen. Högsta tillåtna vikten för husbilen får inte överstiga 3,5 ton. För att kunna utnyttja denna rättighet måste bilen genomgå en teknisk kontroll eller ha godkänd typbesiktning. Därefter skall en rund skylt med svarta siffran 100 på gult underlag fästas i bilens bakdel. Denna skylt skall också sättas på husbilar under 1,875 kg som redan tidigare haft rätten att köra 100 km/h.


Utländska husbilar som kommer till Finland kan också dra nytta av denna lagändring, ifall tillverkaren tillåter denna hastighet. Någon skylt med 100 km/h behövs dock inte.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: 100km/h

Vilken fråga du ställer.. I Sverige är det ju en lätt lastbil eller personbil eller en PB2 och får köras så fort som den Svenska lagstiftningen säger då vi inte har några lagar på ABS bromsar här, alltså man får köra 110 eller på nån "lappväg" lite fortare. Det är väl bara att konstatera att man inte bör köra fortare än 100 km/tim i Finland med bilen då finska Polisen är mycket definitiv, inget man lirkar med.. Och varför ha bråttom på semestern?
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: 100km/h

Här i Finland är det 80km/h som gäller för "normala" husbilar.

Men efter den 22 maj 2006 får du köra 100km/h med husbilar som har
de egenskaper som Folke nämnde. D.v.s. "har ABS-bromsar, airbag för chauffören och säkerhetsbälten för varje plats som används under körningen. Högsta tillåtna vikten för husbilen får inte överstiga 3,5 ton."
Då skall du ha fått ett godkännande från bilbesiktiningen och ha skylten bakpå.
Jag har förstått att utländska bilar som uppfyller kriterierna får köra 100km/h utan skylt.

/Göran_K
 
Toppen