F
F.d. 52920
Guest
Hej har försökt ta reda på vilken hastighetsbegränsning
som gäller för min bil i Finland,en Fiat -06a
utan ABS.
Detta hittade jag på deras Caravan sida,men hur tolkar
man den röda texten, om utlänska bilar och om tillverkaren
tillåter denna hastighet.Tillåter Fiat att jag får köra 100 km/h
eller är det bara Sverige som gör detta.
Bil och husvagn 80 km/h.
Sedan 22.5.2006 får vissa husbilar köra 100 km/h. Dessa bilar måste fylla följande krav: de skall ha ABS-bromsar, airbag för chauffören och säkerhetsbälten för varje plats som används under körningen. Högsta tillåtna vikten för husbilen får inte överstiga 3,5 ton. För att kunna utnyttja denna rättighet måste bilen genomgå en teknisk kontroll eller ha godkänd typbesiktning. Därefter skall en rund skylt med svarta siffran 100 på gult underlag fästas i bilens bakdel. Denna skylt skall också sättas på husbilar under 1,875 kg som redan tidigare haft rätten att köra 100 km/h.
Utländska husbilar som kommer till Finland kan också dra nytta av denna lagändring, ifall tillverkaren tillåter denna hastighet. Någon skylt med 100 km/h behövs dock inte.
som gäller för min bil i Finland,en Fiat -06a
utan ABS.
Detta hittade jag på deras Caravan sida,men hur tolkar
man den röda texten, om utlänska bilar och om tillverkaren
tillåter denna hastighet.Tillåter Fiat att jag får köra 100 km/h
eller är det bara Sverige som gör detta.
Hastighetsbegränsningar för resefordon
Bil och husvagn 80 km/h.
Sedan 22.5.2006 får vissa husbilar köra 100 km/h. Dessa bilar måste fylla följande krav: de skall ha ABS-bromsar, airbag för chauffören och säkerhetsbälten för varje plats som används under körningen. Högsta tillåtna vikten för husbilen får inte överstiga 3,5 ton. För att kunna utnyttja denna rättighet måste bilen genomgå en teknisk kontroll eller ha godkänd typbesiktning. Därefter skall en rund skylt med svarta siffran 100 på gult underlag fästas i bilens bakdel. Denna skylt skall också sättas på husbilar under 1,875 kg som redan tidigare haft rätten att köra 100 km/h.
Utländska husbilar som kommer till Finland kan också dra nytta av denna lagändring, ifall tillverkaren tillåter denna hastighet. Någon skylt med 100 km/h behövs dock inte.
Senast redigerad av en moderator: