• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

100?

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Stämmer det att man måste ha en “100”-skylt bak på HB i Tyskland om man vill kör 100km/h och väger >3.5ton? Jag ser Tyska youtubers som har denna skylt bak på HB.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Du skal have en Tempo 100 godkendelse, før du må sætte skiltet bag på husbilen.

Den kan du selvfølgelig få ved Tüv i Tyskland, men du kan også få den i Danmark. Der er flere synshaller som ordner dette, men her er et eksempel: Applus Bilsyn - Tempo-100 Tyskland | Tempo-100 Camping Sverige

Jeg ved ikke om det er muligt at få godkendelsen i Sverige, men her kan du måske læse om det: Tempo100 » Svenska KABE Klubben

Edit: Du kan også få husbilen godkendt til Tempo 100 i Danmark, men det er en anden kontrol og et andet skilt. Og det kræver at husbilen besigtiges i Danmark hvert andet år

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Och jag som trodde det var 100 på motorväg och 80 på landsväg, men över 3.5ton verkar det vara 80 på motorväg och 60 på landsväg. Vilken risk är inte det att köra 80 på motorväg? Eller 60 på landsväg? Förstår att man inte är populär i dessa farter. Men, vi har inte bråttom…

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Ist es erlaubt, mit einem Wohnmobil 100 km/h zu fahren?

In Deutschland dürfen Wohnmobile mit einem Gewicht von 3,5 bis 7,5 Tonnen maximal 80 km/h fahren, auf Autobahnen sind 100 km/h erlaubt. Wohnmobile mit einem Gesamtgewicht von mehr als 7,5 Tonnen dürfen außerhalb geschlossener Ortschaften maximal 60 km/h und auf Autobahnen maximal 80 km/h fahren.

Min tyska hustru plockade upp detta och hävdar att det inte behövs något tillstånd för fordon emellan 3.5t - 7.5t att köra 80 resp 100km/h i Tyskland.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Och jag som trodde det var 100 på motorväg och 80 på landsväg, men över 3.5ton verkar det vara 80 på motorväg och 60 på landsväg. Vilken risk är inte det att köra 80 på motorväg? Eller 60 på landsväg? Förstår att man inte är populär i dessa farter. Men, vi har inte bråttom…

På Autobahn gäller max hastighet enligt nedan:
En husbil upp till 3,5 t får färdas som en personbil Pb1, men rekommenderad max hast. 130 km/t

Husbil mellan 3,5 t upp till 7,5 t är det 100 km/t som gäller.

Husbil över 7,5 t är max 80 km/t.

Dekalen "100" avser släpfordon.

1. Wie schnell darf ich mit einem Wohnmobil fahren?​

Die Vorschriften bezüglich der Geschwindigkeiten richtet sich nach dem Gesamtgewicht des Wohnmobils. Hier wird wie bei vielen weiteren Vorschriften zwischen Wohnmobilen bis 3,5 Tonnen und Wohnmobilen mit mehr als 3,5 Tonnen unterschieden. (Angaben für D)

Wohnmobil bis 3,5 Tonnen​

In Ortschaften liegt die Höchstgeschwindigkeit für Wohnmobile bei 50 km/h. Außerhalb davon dürfen Wohnmobile auf Landstraßen mit maximal 100 km/h und 130 km/h auf Schnellstraßen unterwegs sein. Auf Autobahnen gibt es keine Begrenzung der Höchstgeschwindigkeit für Wohnmobile. Allerdings wird eine Richtgeschwindigkeit von 130 km/h empfohlen. (Angaben für D)

Wohnmobil über 3,5 Tonnen​

Innerhalb von Ortschaften liegt die Maximal-Geschwindigkeit ebenfalls bei 50 km/h. Außerhalb dürfen Wohnmobile mit 3,5 bis 7,5 Tonnen höchstens Tempo 80, auf Autobahnen höchstens Tempo 100 fahren. Wohnmobile über 7,5 Tonnen zulässiges Gesamtgewicht, dürfen außerhalb geschlossener Ortschaften höchstens 60 km/h und auf Autobahnen höchstens 80 km/h fahren.

Wohnwagengespanne​

Für Wohnwagengespanne gilt innerorts die 50 km/h Grenze. Außerorts sind 80 km/h vorgeschrieben, allerdings dürfen Wohnwagen mit einer 100 km/h-Zulassung auf Schnellstraßen beziehungsweise Autobahnen eben diese 100 km/h fahren.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har du någon länk till källa på det
Översatt från tysk husbilstidning

Omkörningsförbud för husbilar​

I Tyskland gäller omkörningsförbudet för lastbilar, som anges med trafikskylt 277, även för husbilar med en totalvikt på över 3,5 ton. Detta görs även i Schweiz och Portugal . I andra europeiska länder som Italien, Frankrike, Österrike eller Skandinavien gäller förbudet mot omkörning av lastbilar inte husbilar utan endast fordon med en totalvikt över 3,5 ton som är avsedda för gods- och godstransport.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ok, jag missförstod, trodde det var ett generellt omkörningsförbud överallt på alla vägar för last/husbilar, jag har alltid kört om de som kör saktare än mej, vilket iofs inte händer ofta.

En gång på motorväg i Danmark fick jag en wannabe polis som utövade brake Check framför mej i båda filerna. Jag kände inte till då att det var 80km/h för tunga fordon på motorvägen, jag låg på 90 som all annan tung trafik, till slut lyckades jag finta fan.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok, jag missförstod, trodde det var ett generellt omkörningsförbud överallt på alla vägar för last/husbilar, jag har alltid kört om de som kör saktare än mej, vilket iofs inte händer ofta.

En gång på motorväg i Danmark fick jag en wannabe polis som utövade brake Check framför mej i båda filerna. Jag kände inte till då att det var 80km/h för tunga fordon på motorvägen, jag låg på 90 som all annan tung trafik, till slut lyckades jag finta fan.
Danskar har många konstiga ide'er när dom kör bil! Jag har också råkat ut för en sådan polis bl.a. :)

Toppen