• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

10 år då är det nog dags

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hade varit mycket intressant att öppna den tanken och titta. Gjorde du det?
Jajjamen, Jag sågade den mitt itu.
Man får inte slänga en gastank på återvinningen, har jag hört.
Två halvor helt ok.

Det fanns inen rost innuti tanken, och det fula rostmärkena var långt ifrån att gå igenom plåten.
Den hade nog hållt 10 år till.
Men nu VET jag vad jag har, ny tank som är rostskyddsbehandlad. (vilket den gamla tanken inte var)
 
Senast ändrad:

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Fick lära mig att aldrig lämna dykartuberna tomma över längre tid. Så länge du har övertryck i tuben så slipper du kondens och därav rost. Mina dykartuber är från slutet 70-talet och röntgade. Finns inte en rostmolekyl.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Veldig normalt for en tank som kun er lakkert montert i sprutsonen fra hjul og uten beskyttelse. De tanker som er unntatt fra prøvtrykking eog inspeksjon r de med rustbeskyttelse både innvendig og utvendig, utvendig flerlags beskyttelse. - innerst galvanisk, så en epoksy lakk med et gummiaktig belegg utenpå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Veldig normalt for en tank som kun er lakkert montert i sprutsonen fra hjul og uten beskyttelse. De tanker som er unntatt fra prøvtrykking eog inspeksjon r de med rustbeskyttelse både innvendig og utvendig, utvendig flerlags beskyttelse. - innerst galvanisk, så en epoksy lakk med et gummiaktig belegg utenpå.

Jag kan bara rekommendera att montera stänkskydd, det skyddar hela undersidan av bilen från vatten, grus och stensprut!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Trykket i en CNG tank er veldig mye høyere enn i LPG tank.
Jo det vet jag, jag tänkte på rosrbenägenheten på utsidan.
Det var det bilden jag länkade illustrerar.
När jag besiktar bilen, kollar dom även min gasoltank.
Om den varit rostig hade jag fått anmärkning på den med, inte bara CNG tankar som kan få anmärkning, är min poäng.
 
Toppen