• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

1:an och 2:an borta!

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: 1:an och 2:an borta!


Som gammal svt-medarbetare blir jag givetvis bekymrad. Men lösningen måste bestå i att du flyttar dig några meter till bättre mottagning. Det får i alla fall jag göra titt och tätt. Mina gamla kollegor i programkontrollen hos svt säger samma sak varje gång. " du får väl ställa dig där det finns signal". Trist, men det är nog så det är. Glömde att tillägga att det är inte svt som sköter utsändningen. Det är väl fortfarande Terracom.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 1:an och 2:an borta!

Er det på Orust du har problem?
Sjekk på Terracom sin web hvilken mast som benyttes og om disse kanalene sendes i T1 eller T2 og om det er mpeg2 eller mpeg4 koding. Tidligere gikk disse kanalene alltid T1 i mpeg2, men noen steder ser det ut til at sendere er oppgradert til T2 og mpeg4 koding for å gi plass til flere kanaler uten å komme i konflikt med LTE mobiltelefoni og nabolands sendere. HD utgaven sendes alltid i mpeg4.

Klarer ditt utstyr T2 og mpeg4?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 1:an och 2:an borta!

Jag har en relativt ny Grundig som klarar det mesta mediamänniskorna hittar på, så det berodde nog på signalen. Jag trodde ett tag att det var någon ny omställning i sändningen som gjorts för att förarga oss med en vanlig antenn på husbilstaket. Jag får normalt in Svt:s kanaler + fyran, sexan och någon annan kanal emellanåt och det räcker gott för mig. Jag känner inget behov att betala för reklamkanaler med allt det skräp som serveras där.

Jappe
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: 1:an och 2:an borta!

Råkade också ut för att SVT kanaler var borta, bara 4 och 6 av de fria kom in. Några dagar senare var även de borta och igår när jag provade var hela tv utan mottagning alls. Började riva isär installationen med den inbyggda boxern bakom en lucka och kolla, och plötsligt var alla kanaler där, bättre mottagning än tidigare. Tydligen glapp/oxid i anslutningarna så nu går det att se igen.

Kanske till hjälp för dig?

Per-Åke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 1:an och 2:an borta!

Övernattar på samma ställe som förra gången när 1:an och 2:an inte behagade visa sig. Gjorde ny sökning, no change. Hittade skum knapp, joxade lite och nu fungerar det. Någon box har jag inte. Det är nog bara TV:n som gillar praktiska jox (practical jokes) och var lite uttråkad. Giv mig styrka. Över elektronikens inre gångar rår ingen!

Jappe
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: 1:an och 2:an borta!

Fina dagar med stora temperaturskillnader kan ge onormal vågutbredning på tv frekvenserna. Värst morgon o kväll. Långväga signaler blir plötsligt starka och kan störa ut närliggande tv signaler.
Förr när det var analogt kom vi kanske ihåg att det var atmosfäriska störningar, det stod ibland på en textremsa.
Problemet när man tittar digitalt är att allt går bra tills man når gränsen där mottagaren inte kan fixa att rätta datafelen och oftast kan det börja med knäppningar i ljudet eller hack i bilden. Bara att vänta tills vädret blir sämre eller flytta antenn och hoppas på bättre.
Kollar man meny på mottagaren kan man ofta se signal styrka och kvalitet. Kvalitet är ett mått på datafel eller bit error. Lite fel kan fixas genom matematik så det går att räkna ut vad som fattas, kallas felkorrigering. Men som sagt till slut brakar systemet ihop vid för många fel.
 
Toppen