• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

”Tvångsköra” batteriladdaren = Okej?

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
On/off strömbrytaren på min batteriladdare ”CB-522” har upphört att fungera, tror jag.

Händelseförlopp;
Jag stod på parkerad med 220 volt stolp-el inkopplat. Efter några dagar upptäckte jag att vissa grejer i bilen - de som drivs på 12 volt - inte fungerade korrekt. 12v belysning etc. gav märkvärdigt svagt ljus.

Plötsligt började även min 12v drivna TV även att krångla. Jag tittade då i husbilens ”el-rum” där batteriladdaren är monterad. Jag ser då att batteriladdaren är i läge ”Off”. Här blir det svårt att förklara;

1. Jag trycker in strömbrytaren på batteriladdaren ”CB-522” varpå den röda lampan i CB522 tänds, vilket indikerar att CB-522 hamnar i läge ”on”/påslagen igen.
(Vid det här tillfället såg Jag också att bodels-batterierna hade väldigt låg volt, kommer inte ihåg det exakta voltantalet men de låg på typ 10,7 volt eller nåt.)

2. När jag tar bort mitt finger från strömbrytaren ifråga, på CB-522, då SLÄCKS lampan igen, dvs CB-522 hamnar i läge off. Den laddar alltså inte då.

3. Det som sker när jag tar bort mitt finger från strömbrytaren, det är att strömbrytaren fjädrar tillbaka lite grann, det vill säga den fjädrar tillbaka VÄLDIGT lite, med innebörd av att den i PRAKTIKEN hamnar i läge OFF, detta trots att själva strömbrytaren sannolikt då ligger i läge ON (jag både känner och ser att strömbrytaren sannolikt är konstruerad att funka så).

Men FELET är alltså att CB-522 hamnar i läge off, när jag tar bort mitt finger från strömbrytaren.

4. Som ni ser på bilden så har jag med hjälp av en böjd metallklämma ”tvingat” strömbrytaren att hela tiden ligga i läge on.

5. Jag har nu kört CB-522 under ca en månads tid och det funkar jättebra. Allt funkar igen. Men är det farligt att göra så här? Det är det jag önskar få svar på här hos er.

6. Saken är ju den att om jag skulle klara av mästerstycket med att fråga CBE i Italien om jag hos dem kan köpa en ny strömbrytare (och montera den) istället för en helt ny batteriladdare, då säjer de sannolikt CBE att; ”Näee - då måste köpa en ny batteriladdare.

Vore mycket tacksam om någon av er gav mig lite ”feedback” här.

Bilagor

• CB-522.jpg
    CB-522.jpg
    253,1 KB · Visningar: 112
  • Metallklamma.jpg
    Metallklamma.jpg
    235,7 KB · Visningar: 112

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Nu är jag ingen el expert.... Men jag kan tänka mig om brytaren är en typ av signakbrytare... Då kan man få problem med att tvinga den till On....
Skulle ett elfel i laddaren uppstå så stängs den nu inte av automatik när du har tvingat den till on...
Bara en tanke....
Ja, om det är "signalbrytare", då bör jag inte använda mig av min "metallklämma". Så är det. Tack för klarläggandet. Frågan blir ju nu, - är det en "signalbrytare"?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ja, om det är "signalbrytare", då bör jag inte använda mig av min "metallklämma". Så är det. Tack för klarläggandet. Frågan blir ju nu, - är det en "signalbrytare"?
Jag tror inte det är en signalbrytare, den har ett tydligt klickläge både med och utan 230V inkopplad,en ren strömbrytare, men jag kan ha fel…

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Jag tror inte det är en signalbrytare, den har ett tydligt klickläge både med och utan 230V inkopplad,en ren strömbrytare, men jag kan ha fel…
Okej, så tror jag också att det är dvs en vanlig strömbrytare. Lurar nu på att köpa en begagnad - fungerande CB-522 för 650 kr med frakt vilket jag tror att jag skall satsa på. Lär ju kunna sova lite bättre då.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja eller bara steloperera switchen. Kan inte se att det skulle medföra några risker eller att switchen ens behövs.
Kan inte minnas att jag sökt efter eller haft behov av en separat avstängning av enbart laddaren på dom bilar jag haft.

Toppen