On/off strömbrytaren på min batteriladdare ”CB-522” har upphört att fungera, tror jag.
Händelseförlopp;
Jag stod på parkerad med 220 volt stolp-el inkopplat. Efter några dagar upptäckte jag att vissa grejer i bilen - de som drivs på 12 volt - inte fungerade korrekt. 12v belysning etc. gav märkvärdigt svagt ljus.
Plötsligt började även min 12v drivna TV även att krångla. Jag tittade då i husbilens ”el-rum” där batteriladdaren är monterad. Jag ser då att batteriladdaren är i läge ”Off”. Här blir det svårt att förklara;
1. Jag trycker in strömbrytaren på batteriladdaren ”CB-522” varpå den röda lampan i CB522 tänds, vilket indikerar att CB-522 hamnar i läge ”on”/påslagen igen.
(Vid det här tillfället såg Jag också att bodels-batterierna hade väldigt låg volt, kommer inte ihåg det exakta voltantalet men de låg på typ 10,7 volt eller nåt.)
2. När jag tar bort mitt finger från strömbrytaren ifråga, på CB-522, då SLÄCKS lampan igen, dvs CB-522 hamnar i läge off. Den laddar alltså inte då.
3. Det som sker när jag tar bort mitt finger från strömbrytaren, det är att strömbrytaren fjädrar tillbaka lite grann, det vill säga den fjädrar tillbaka VÄLDIGT lite, med innebörd av att den i PRAKTIKEN hamnar i läge OFF, detta trots att själva strömbrytaren sannolikt då ligger i läge ON (jag både känner och ser att strömbrytaren sannolikt är konstruerad att funka så).
Men FELET är alltså att CB-522 hamnar i läge off, när jag tar bort mitt finger från strömbrytaren.
4. Som ni ser på bilden så har jag med hjälp av en böjd metallklämma ”tvingat” strömbrytaren att hela tiden ligga i läge on.
5. Jag har nu kört CB-522 under ca en månads tid och det funkar jättebra. Allt funkar igen. Men är det farligt att göra så här? Det är det jag önskar få svar på här hos er.
6. Saken är ju den att om jag skulle klara av mästerstycket med att fråga CBE i Italien om jag hos dem kan köpa en ny strömbrytare (och montera den) istället för en helt ny batteriladdare, då säjer de sannolikt CBE att; ”Näee - då måste köpa en ny batteriladdare.
Vore mycket tacksam om någon av er gav mig lite ”feedback” här.
Händelseförlopp;
Jag stod på parkerad med 220 volt stolp-el inkopplat. Efter några dagar upptäckte jag att vissa grejer i bilen - de som drivs på 12 volt - inte fungerade korrekt. 12v belysning etc. gav märkvärdigt svagt ljus.
Plötsligt började även min 12v drivna TV även att krångla. Jag tittade då i husbilens ”el-rum” där batteriladdaren är monterad. Jag ser då att batteriladdaren är i läge ”Off”. Här blir det svårt att förklara;
1. Jag trycker in strömbrytaren på batteriladdaren ”CB-522” varpå den röda lampan i CB522 tänds, vilket indikerar att CB-522 hamnar i läge ”on”/påslagen igen.
(Vid det här tillfället såg Jag också att bodels-batterierna hade väldigt låg volt, kommer inte ihåg det exakta voltantalet men de låg på typ 10,7 volt eller nåt.)
2. När jag tar bort mitt finger från strömbrytaren ifråga, på CB-522, då SLÄCKS lampan igen, dvs CB-522 hamnar i läge off. Den laddar alltså inte då.
3. Det som sker när jag tar bort mitt finger från strömbrytaren, det är att strömbrytaren fjädrar tillbaka lite grann, det vill säga den fjädrar tillbaka VÄLDIGT lite, med innebörd av att den i PRAKTIKEN hamnar i läge OFF, detta trots att själva strömbrytaren sannolikt då ligger i läge ON (jag både känner och ser att strömbrytaren sannolikt är konstruerad att funka så).
Men FELET är alltså att CB-522 hamnar i läge off, när jag tar bort mitt finger från strömbrytaren.
4. Som ni ser på bilden så har jag med hjälp av en böjd metallklämma ”tvingat” strömbrytaren att hela tiden ligga i läge on.
5. Jag har nu kört CB-522 under ca en månads tid och det funkar jättebra. Allt funkar igen. Men är det farligt att göra så här? Det är det jag önskar få svar på här hos er.
6. Saken är ju den att om jag skulle klara av mästerstycket med att fråga CBE i Italien om jag hos dem kan köpa en ny strömbrytare (och montera den) istället för en helt ny batteriladdare, då säjer de sannolikt CBE att; ”Näee - då måste köpa en ny batteriladdare.
Vore mycket tacksam om någon av er gav mig lite ”feedback” här.