• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

är det ok att markera platser i Lysekil

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: är det ok att markera platser i Lysekil

Och det bestämmer ägaren eller ansvarig på ställplatsen och inte du !!!

Har själv inte testat Lysekil, men mej veterligen brukar det gå bra att ringa ställplatser och boka x antal platser.
Alternativt om man är på plats och polare är på g, snacka direkt med ansvarig person.

:)

Senast ändrad:

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025

Du vet inte vad du pratar om Bosse, på denna ställplatser finns det ingen ansvarig då det är en parkering med P automat men det avhåller inte en sån redig kille att kaxa upp sig som du! Kan tänka mig att du är en av de som markerar plats för andra och hindrar de som anländer från att få plats.

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Du vet inte vad du pratar om Bosse, på denna ställplatser finns det ingen ansvarig då det är en parkering med P automat men det avhåller inte en sån redig kille att kaxa upp sig som du! Kan tänka mig att du är en av de som markerar plats för andra och hindrar de som anländer från att få plats.

Hur är det med synen - dags för nya glasögon kanske...

Vi skriver ju klart och tydligt i vårt inlägg att vi ibland reserverar plats åt vänner som är på G till den ställplats vi står parkerade på, MEN ENDAST UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT VI FRÅGAT ANSVARIG PERSON PÅ PLATSEN OM LOV ATT FÅ GÖRA DETTA - om någon ansvarig ej finns på ställplatsen i fråga, SÅ RESERVERA VI INTE !!!

Ett litet råd i all välmening - läs inläggen först och kommentera därefter !

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025

Glasögon kan nog behövas bytas ibland likväl som att du behöver byta tonläge en nivå eller två.
Jag tycker fortfarande inte att man bokar plats för någon som kommer senare till en ställplatser oavsett typ av ställplats, varför inte boka plats på en camping i stället där använder man boknings system!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har sett det här med platsmarkering på ställplatser några gånger i Tyskland och alla gångerna var det svenskar som skämde ut sig.

Jag försökte tillämpa metoden en gång i Spanien när jag körde iväg i ett kort ärende men det gick inte. När jag kom tillbaka så stod det en spanjor på platsen.

Jag kan tänka mig att man skulle kunna be den, som vill ha platsen som man vill reservera för en kompis, att ta en annan plats om möjligt. 9 gånger av 10 skulle det nog fungera i varje fall om det fanns andra lediga platser.

Detta tycks vara något gammalt campingbeteende som lever kvar i "den fria världen".

Jappe

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Inte så kul när man kommer långt bort ifrån och ser tomma platser och blir stoppad med orden dom är reserverade. råkade ut för det i Kristinehamn förra sommaren, så dit åker vi aldrig mer.

/Pelle

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Glasögon kan nog behövas bytas ibland likväl som att du behöver byta tonläge en nivå eller två.
Jag tycker fortfarande inte att man bokar plats för någon som kommer senare till en ställplatser oavsett typ av ställplats, varför inte boka plats på en camping i stället där använder man boknings system!

Att tonläget höjs är du själv ansvarig för - du skriver ju i ditt föregående inlägg "Kan tänka mig att du är en av de som markerar plats för andra och hindrar de som anländer från att få plats".

Du beskyller m.a.o. oss för att göra saker som vi ALDRIG gör !!!
Vi gör det ENDAST EFTER ATT HA FRÅGAT ANSVARIG PÅ PLATSEN OM LOV OCH FINNS INGEN ANSVARIG PÅ PLATS, SÅ RESERVERAR VI INTE !!!!!

Detta skrev vi även - klart och tydligt - i vårt första inlägg i denna tråd daterat 2015-02-07 kl. 14.06 !!!

Även vi kan respektera din synpunkt att du inte gillar att man får lov att reservera plats, men då måste även du böja dig inför fakta - på åtskilliga ställplatser i Sverige och utomlands har man möjlighet att reservera plats i förväg åt sig själv eller åt en kompis. Så länge det förhåller sig på det sättet, så måste vi alla respektera ställplatsägarens policy i denna fråga !
Det är denna person eller detta företag som bestämmer och vi gäster får finna oss i det - det är väl inte svårare än så !

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Jag har sett det här med platsmarkering på ställplatser några gånger i Tyskland och alla gångerna var det svenskar som skämde ut sig.

Jag försökte tillämpa metoden en gång i Spanien när jag körde iväg i ett kort ärende men det gick inte. När jag kom tillbaka så stod det en spanjor på platsen.

Jag kan tänka mig att man skulle kunna be den, som vill ha platsen som man vill reservera för en kompis, att ta en annan plats om möjligt. 9 gånger av 10 skulle det nog fungera i varje fall om det fanns andra lediga platser.

Detta tycks vara något gammalt campingbeteende som lever kvar i "den fria världen".

Jappe

Vi håller med dig Jappe, men bara under förutsättning att de svenskar som skämde ut sig inte frågat om lov och gjort det på eget bevåg.

Under alla de år vi åkt husbil i t.ex. Tyskland, så har vi haft möjlighet att boka plats åt en kompis vid ett 100-tal tillfällen och det utan några som helst problem. Om företrädaren för ställplatsen har den policy som ger vid handen att det är OK att reservera, så är det OK men INTE annars !

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Inte så kul när man kommer långt bort ifrån och ser tomma platser och blir stoppad med orden dom är reserverade. råkade ut för det i Kristinehamn förra sommaren, så dit åker vi aldrig mer.

/Pelle

Förhållandet är ju detsamma vid campingar - är det fullt så är det !
Då är det bara att bita i det sura äpplet och åka vidare för att finna en annan plats.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Önskemålen är som märks olika. men sen är det ju bara så att ställplatser finns inte reglerade någonstans så det är som vissa skriver upp till ägare/ansvarig att bestämma om man kan boka eller ej. Att en del sen tycker det är fel och andra att det är rätt är en helt annan sak. När vi från kommungruppen är ute rekommenderar vi att det inte ska gå att boka, men det är ändå upp till ägare/ansvarig att bestämma om de ska följa vår rekommendation eller ej och vi kan inte göra något åt saken...

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Det är verkligen inte okey att boka upp en plats för någon kompis som skall komma senare när man står på vanliga ställplatser typ Lysekil oavsett om någon betalt avgiften eller ej! Det är när man anländer till ställplatser som man kan göra anspråk på en ledig plats inte förr!

Jasså!?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Förhållandet är ju detsamma vid campingar - är det fullt så är det !
Då är det bara att bita i det sura äpplet och åka vidare för att finna en annan plats.

Ja och det skapar god sämja när man ser platser som är tomma och någon kommer och kör iväg en när kl är sent på kvällen och man kört långt, du får tycka vad du vill men jag tycker det är skitdåligt av ställplatsägare eller vem det nu är som gör så, inte så kul att köra vidare när ögonen knappt går att hålla öppna, men så ser väl inte gruppåkarna som åker omkring och reserverar platser åt varandra. Nån j__la ordning borde det vara.

/Pelle

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag tycker det är en bra service på både ställplats, camping, hotell eller restaurang att jag kan göra en bokning.
När man väl kommer iväg fredag em så känns det tryggt att komma fram till en bokad plats.
Policy'n som styrelsen har att man inte ska kunna boka plats, skapar i mitt fall stress, och jag måste "tävla" fram till målet "först till kvarn".

Nu hade detta inlägg inget med Lysekil att göra, som tydligen är en betalparkering.

:)

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

Nästa gång skall du bara be honom ta bort grejorna, man får inte hålla plats det är därför man ej heller skall ställa husvagnar på ställplatser.Då kan man köra dit husvagnen på torsdagen sen köra dit igen på fredagen OSV

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja och det skapar god sämja när man ser platser som är tomma och någon kommer och kör iväg en när kl är sent på kvällen och man kört långt, du får tycka vad du vill men jag tycker det är skitdåligt av ställplatsägare eller vem det nu är som gör så, inte så kul att köra vidare när ögonen knappt går att hålla öppna, men så ser väl inte gruppåkarna som åker omkring och reserverar platser åt varandra. Nån j__la ordning borde det vara.

/Pelle

Jag har faktiskt råkat ut för att en fin plats, som jag gärna ville ha, stod markerad en hel dag, på natten och halva nästa dag.

Jag frågade "markören marodören" varför han tog bort markeringen. "Dom kom inte" sa han på tyska, så det är inte bara svenskar som beter sig så. Detta tilldrog sig på en "het" ställplats i Moseldalen.

Jappe

B

Bosse & IngaLill

Guest

Jaha, det betyder att det är OK om man har fått tillstånd av ägaren till marken, i Lysekils fall kommunen vilket inte är troligt att man kan få, speciellt inte på ett veckoslut.
Att försvara ett sådant beteende är en styggelse och borde inte förekomma ibland HB åkare.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Jag har faktiskt råkat ut för att en fin plats, som jag gärna ville ha, stod markerad en hel dag, på natten och halva nästa dag.

Jag frågade "markören marodören" varför han tog bort markeringen. "Dom kom inte" sa han på tyska, så det är inte bara svenskar som beter sig så. Detta tilldrog sig på en "het" ställplats i Moseldalen.

Jappe

Är det inte 4-meters-regel eller brandsäkerhet så är det låtsaskompisar, ursäkterna är många för att skaffa sig extra utrymme :D

Toppen