Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Markering kan det väl finnas, markering behöver väl inte bara vara målade linjer.På en stor grusparkering finns inga markeringar.
Vad har det med rubriken att göra…ställa ut bord och stolar på en vanlig parkering på grus avsedd för personbilar.
Knappast nån som plockar fram bord och stolar ur en personbil.En fråga man kan ställa sig - hur gör jag om jag har en personbil?
Säg inte det…Knappast nån som plockar fram bord och stolar ur en personbil.
Hur många vanliga bilar parkerar på P plats och tar ut bord och stolar på P platsen bredvid.Innebär det att när jag åker med min pb och stannar på en naturskön plats (p-plats) att jag inte kan ta fram mitt campingbord o stolar och fika framför bilen. Eller gäller särskilda bestämmelser när jag kommer med husbil? När upphörde allmänt sunt förnuft att gälla?
De flesta husbilar är registrerade som personbilar så det går utmärkt att både parkera och övernatta där, såtillvida det inte är skyltat något annat.Det står redan i tråden ”avsedd för personbilar” och därmed är diskussionen slut!
”Vi har inget alls där att göra”!
Och / ellerHBK är väl knappast någon branschorganisation?
Pålle
Ursprungliga inlägget, där det stod "HBK som bransch...", är ändrat efter min kommentar.Och / eller
De flesta förstår att personbil är INTE liktydigt med husbil!De flesta husbilar är registrerade som personbilar så det går utmärkt att både parkera och övernatta där, såtillvida det inte är skyltat något annat.
Det är nog väldigt svårt eftersom det är olika mellan olika kommuner.Jag tycker faktiskt att t ex HBK, och/eller någon branschorganisation med stor kunskap och engagemang, borde lyfta frågan till berörda myndigheter och organisationer för att minimera alla diskussioner och tolkningar om gråzoner!! En gång för alla!
Till exempel: Parkering enl gällande föreskrifter, vad gäller tid och pris på offentlig plats, medger övernattning, men ej utemöbler, förtält eller markis!!
Ställplats medger tidsbegänsad, ev avgiftsbelagd plats med viss service för övernattning med utemöbler, förtält och markis, utanför campingområde.
Detta måste ju även underlätta för kommuner och de som vill anordna ställplatser.
I övrigt gäller campingplats för kortare eller längre vistelse med mycket service och fricamping, som kanske inte behöver preciseras.
Just med tanke på inkommande turister bör kanske parkeringar för husbilar och ställplatser för husbilar definieras bättre!!
Risken är annars att om de ser en svensk HB röra sig i en gråzon (t ex möbler på vanlig P-plats), så tror de att det är OK och gör sedan likadant på ett annat ställe!!
Bara min personliga tanke!!
Vad är transportstyrelsens förkortning för fordonsslaget "husbil"?De flesta förstår att personbil är INTE liktydigt med husbil!