Hunder er som mennesker, veldig forskjellige. Jeg husker godt da vi (jeg og min daværende samboer) hentet Bamse da han var 12 uker gammel, selv om det er mange år siden. Det var hans første biltur, han ble veldig bilsyk og kastet opp flere ganger på veien hjem, og etterpå var han livredd bilturer og strittet imot hver eneste gang vi prøvde å få ham inn i bilen.
Helt til vi fikk noen lett beroligende tabletter fra dyrlegen, som vi brukte kun én gang før han totalt endret oppførsel. Da han oppdaget at han ikke lenger ble bilsyk var han den første til å hoppe inn i bilen når vi skulle på tur, gjerne før jeg rakk å åpne døra i hundeburet, slik at han havnet ved siden av! Han lå og satt i buret etter hva han selv ønsket, og når han satt oppreist var han helt oppslukt av landskapet som fór forbi. Han var helt i hundre når han så andre hunder langsmed veien, bjeffet når han hørte blinklyset bli slått på, og holdt en hel konsert når han nærmet seg steder han hadde vært før (og når vi nærmet oss hjem på vei tilbake). Han var en ren fryd å ha med på tur