• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ännu ett inbrott i husbil

UR13

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Ännu ett inbrott i husbil

:confused::confused::confused: Och var helsefyr (ursäkta), ligger milstolpen:confused::confused:.

Tala gärna om för tala oss som är helt ovetande (jag är nog inte ensam om att inte veta) var milstolpen är.

Snälla ni som är så beresta, kan ni göra en lista på farligheterna så vi som är oerfarna också får sova säkert.

Med vänlig hälsning/Ulla

Lenima

HBK Medlem (P)
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2025

Bör tilläggas , förutom skal-larm har även jag skall-larm.
Tre stycken av varierade raser varav en liknar en pitbull (staffe).

Var får man tag på dessa skall-larm. Jag har lekt med tanken att man skulle ha rörelsecensorer utanpå bilen och när dom aktiveras skulle en rottweiler morra inne i bilen. Plus en kraftig kätting och en stor vattenskål utanför bilen.

F

F.d. 52920

Guest

Det är mina hundar som jag kallar för skall-larm.
Men i mitt yrke så har jag hjälpt till att ordna "falskt" sådant.
Precis som du beskriver så har jag då kopplat rörelsedeckare
till en cd-spelare med inspelat rottwielerskall.
Rörelsedeckaren går att ställa på tid , 3min räcker gott.
Ingen vill testa att gå in efter en sån mottagning.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det kallas brottsprovokation och är inte tillåtet i mjäkighetens och mellanmjölkens land Sverige.
Buset skall väl leva dom också.
:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Hur skulle det gå för alla stjärnadvokater och alla andra som är beroende av kriminalitet om Polisen skulle börja bli effektiv ock krafttag togs mot buset. Massor med högavlönade tjänster skulle försvinna och arbetslöshet hos stora grupper skulle bli följden. Det är många som lever gott på de kriminella, med en helt annan standard än den de allra flesta busar har!

Jappe

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Hur skulle det gå för alla stjärnadvokater och alla andra som är beroende av kriminalitet om Polisen skulle börja bli effektiv ock krafttag togs mot buset. Massor med högavlönade tjänster skulle försvinna och arbetslöshet hos stora grupper skulle bli följden. Det är många som lever gott på de kriminella, med en helt annan standard än den de allra flesta busar har!

Jappe

Ja och inte skulle vi behöva betala dyra försäkringspremier heller

K

kalhan01

Guest

Det är inte bara inbrott som kan inträffa. Vi har åkt husbil i 18 år och även utsatts för sabotage. Dags att få till fler säkrare husbilsplatser.:D

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är inte bara i husbilssammanhang man kan vara på fel plats vid fel tidpunkt. Sannolikheten för att det ska hända något är mindre i husbilen än i andra situationer. Hur många är det inte som har många, härliga och problemfria år i husbil? I somras reste vi fem veckor i Europa, 11 länder och 4 huvudstäder. Vi har stått i centrala Bratislava, mitt ute på landsbyggden i mitten av Bosnien, på flera badplatsparkeringar i Kroatien, parkeringsplatser i Normandi, rastplatser i Tyskland. "Peppar, peppar, ta i trä", vi har inte råkat ut för någon ting ännu.

Man kan ju för tusan bli nerslagen precis var som helst i detta land om man är på fel plats vid fel tidpunkt. Så kola ner - lev ett normalt liv till "den" dagen kommer.

F

F.d. 24435

Guest

För något år sedan var det en intervju i SR RadioMalmöhus, med en äldre man.Dennaman,runt 85-90 år, var en mycket berest man. Han reste trots sin höga ålder lite överallt, Sydamerika, runt om i Afrika och Asien med fler platser.
Han fick frågan om han aldrig var rädd för något på sina ensamresor runt om i världen.
Han svarade reportern på Radio Malmöhus, "den ända gången jag är rädd ellernhar varit rädd är när jag gått genom Stadsparken i Helsingborg.

F

F.d. 25267

Guest

Den enklast tänkbara metoden att stoppa inbrott via framdörrarna är plastad 6 mm låswire 4meter mellan dörrarna på dom bilar som har öppna dörrhandtag att träda wiren igenom.
Spännband kapas med kniv,

Och wire kapas lätt med kraftig avbitare eller bultsax. Lilla sidorutan lossas lätt och sedan är det fritt fram. Ett extralås med nyckel däremot är lite svårare att forcera. Har man sedan ett larm med skalskydd har man gjort vad som går. En hund är ju ännu bättre...

F

F.d. 29925

Guest

Och wire kapas lätt med kraftig avbitare eller bultsax. Lilla sidorutan lossas lätt och sedan är det fritt fram. Ett extralås med nyckel däremot är lite svårare att forcera. Har man sedan ett larm med skalskydd har man gjort vad som går. En hund är ju ännu bättre...

Allt är möjligt, men tror knappast att man nyper stålwiren men en avbitare, men tror inte att han bär på en bultsax. Är det så att "tjyven" kan se wiren är det nog mest sannolikt att han drar vidare.
Ett extralås är nog bra men risken finns nog att tjyven ändå gör ett försök att ta sig in genom ordinarie lås.
Men visst, skalskydd helst utmärkt och hund, avskräcker nog de flesta. (Även inbrott i bil med hund har förekommit.)

Lars o Carina

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
11722
Medlemskap
2025

Hej Där
För om möjligt att undvika oväntat besök köpte jag en resebrandvarare med dörrlarm och drog kabel till alla dörrar och där monterade jag en magnetkontakt, lite pill men den fungerar bra. När den är aktiverad och någon öppnar en dörr skriker brandvararen. Det finns ett Cargard 950S larm men tyvärr fungerar det inte (hjälp mottages med tacksamhet.
MVH Lars H

Toppen