• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändra vikt och bältade platser

JooBoo

HBK Intresserad
Kommun
Kungsbacka
Ja, det kan man ju säga, men å andra sidan har vi kört husbil sedan 2007 året runt inkl. ett stort antal vinterresor till fjällen och alltid klarat oss utan
4WD. I övrigt är våra favoritmål småvägar med platser som de flesta husbilar inte kör till, och ändå har det fungerat i alla år.
Bra för er men jag förstår fortfarande inte vad det har med problematiken att göra som jag tagit upp i den här tråden...?

Kan också berätta att jag för någon månad sedan fastnade med 2WD bilen i en lätt sluttande blöt gräsmatta och då önskade att jag tagit 4WD bilen istället...

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vår Nordic är en 5t baserat på MB Sprinter, bakhjusldrift och dubbelmontage. Lastvikt netto 1100kg...
Ok. nu har vi passerat gränsen, skryt tillåtet.

Jag har bakhjulsdrift med klokopplingsspärrad diff. (för sliraga gräsmattor :twitcy:)
Vidare, bilen ca 2000 kg lastvikt i originalutförande. (med "all" utrustning original)
Jag har 200l diesel, 96+11 Kg gasol, 430 liter vatten, 240 Kg motorcykel, full packning för 4 veckor, osv osv och ändå 5-6 hundra kilo till godo.

Vad det handlar om, och detta är mycket kontroversiellt verkar det som, vill man ha med sig mycket, måste man ha mycket husbil.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ok. nu har vi passerat gränsen, skryt tillåtet.

Jag har bakhjulsdrift med klokopplingsspärrad diff. (för sliraga gräsmattor :twitcy:)
Vidare, bilen ca 2000 kg lastvikt i originalutförande. (med "all" utrustning original)
Jag har 200l diesel, 96+11 Kg gasol, 430 liter vatten, 240 Kg motorcykel, full packning för 4 veckor, osv osv och ändå 5-6 hundra kilo till godo.

Vad det handlar om, och detta är mycket kontroversiellt verkar det som, vill man ha med sig mycket, måste man ha mycket husbil.
Oj. Coolt. Spännande. En bild på ekipaget?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Äldre "små" N&B 3-axlade på Ducato hade en lastvikt på 1600-1700kg, men de var rätt ensamma om det.
Idag är det ovanligt med lastvikter över 1000kg och samtidigt en "liten" husbil, man hamnar oftast över 8m.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Även NB Flair på Iveco runt 2007 har mycket hög lastvilt.
I dessa fall var Trafikeverkets data fel på ca 1000 kg gynnande den verkliga lastförmågan.
(ca 1000 kg mer lastförmåga på vågen än på papperet)

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Äldre "små" N&B 3-axlade på Ducato hade en lastvikt på 1600-1700kg, men de var rätt ensamma om det.
Idag är det ovanligt med lastvikter över 1000kg och samtidigt en "liten" husbil, man hamnar oftast över 8m.
Min är en 7.4 m alkov bil. 1200 lastvikt efter uppvägning. Förare och 3 passagerare

Toppen