• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Älgjakten

F

F.d. 50195

Guest
Sv: Älgjakten

"Det finns krafter som driver frågan om yrkesjägare som ska sköta avskjutningen. Inget jag tror på! Alla vet väl hur trött man är på jobbet ibland. Däremot brukar man göra bra ifrån sig med något som man tycker är kul."

LG, och en yrkesjägare jagar inte för att han tycker att det är ett nöje?
Vågar nog påstå att det är precis tvärt om, har man valt det till yrke så är man maniskt i sitt jaktintresse :)

F

F.d. 5322

Guest

Ok. Det kan du ha en viss poäng i :D
Hmmm. Man kanske skulle söka jobbet?;)

F

F.d. 29756

Guest

Jappe!

Jag finner det meningslöst att Du och jag kommuniserar över ämnet jakt. Jag tror inte heller att omgivningen sörjer om den uteblir. Jag ser det som en förmån att inte vara tvungen bemöta Dina synpunkter på mig men återupprepar en dikt av Harry Martinsson:
Vem ärver ej av sin hembygd drag
och den som lyss som liten slarv
till skogens dån
får annat arv än den som fötts vid en gata!

Palle

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jappe!

Jag finner det meningslöst att Du och jag kommuniserar över ämnet jakt.

Palle

Instämmer men jag undrar varför det skjuts på yngre hanbjörnar. Vore det inte bättre att skjuta på äldre hanbjörnar, gamla och kanske sjuka djur som inte har lika skoj som yngre hanbjörnar.

Jappe

F

F.d. 5322

Guest

Frågan är hur man ska veta hur gammalt djuret ifråga är, Jappe?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det finns ju inte så många björnar i södra Sverige så där är väl björnkunskapen ganska ringa. I norr finns det väl mer kunskap i ämnet så en erfaren jägare borde väl kunna se skillnad på en ung och en gammal björn, såvida inte "björnfrossa" (någon konstig sorts upphetsning där jägaren hamnar i ett tillstånd av rädsla parat med eufori) uppträder hos jägaren. För egen del skulle jag aldrig kunna förmå mig att skjuta på en björn! Det finns väl ingen anledning till det, egentligen. Den pryder sin plats i naturen och sköter sitt utan att störa människan i onödan.

Värt att notera är att björnköttet till slut hamnade på en Stockholmskrog. Det är ju i den stan som beslut fattas om jakten i landet. :cool:

Ämnet jakt är mycket speciellt. Det finns så många dolda inslag i det som liksom ska hållas inom jägarkåren. En människa som aldrig jagat anar att det finns morbida inslag i djurskjutandet i skogarna men kommer aldrig åt sanningen för den ska hållas hemlig för att inte röra upp känslor i onödan. Vi som är "födda vid en gata" skulle aldrig komma på tanken att döda djur bara för att dom är inom skotthåll!

"Eftersök" däremot är något som jag verkligen uppskattar. Att lindra lidandet hos trafikskadade djur är ju något positivt som jägarna utför. Så länge folk kör för fort på vägarna och skadar djur den vägen (på vägen) så har ju jägarna en uppgift, en barmhärtighetsgärning!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest

Jag har sett mycket erfarna jägare och naturmänniskor, som inte med säkerhet kan bedöma åldern på en älg i fält, vilket i rimlighetens namn borde vara lättare. Oftast - men inte alltid - kan man säga yngre eller äldre, men inte mer.

Vad det gäller jakt och jaktintresse generellt, så är jag övertygad om att den är genetisk betingad. Den tillsammans med samlandet, är en uråldrig överlevnadskonst, som slår igenom hos vissa individer. Även om du är född, uppväxt och bor vid en gata. Det finns många jägare som bor i stan och som aldrig har bott utanför densamma. Varför skulle de vara intresserade av jakt?
Sen kanske det är möjligt att vi som rena landsbygdsmänniskor har en annan syn på jakt. Det är helt enkelt ett naturligt inslag i vardagen och anledningen till att många bor kvar i "skogen".

Vad det gäller "dolda inslag" inom jägarkåren vill jag att du preciserar dig! Vet du att det finns det så bör du också veta vilka det är!
Den "sanningen" vill jag höra!

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

En tragisk återkommande sida av jakten/älgjakten är att människor årligen omkommer genom vådaskott med mera. Härför finns säkert många anledningar, såsom ex orutin, hög anspänning, bristande utbildning mm.
Man blir ledsen var gång man läser dessa tidningsnotiser.

mvh
Fincan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En tragisk återkommande sida av jakten/älgjakten är att människor årligen omkommer genom vådaskott med mera. Härför finns säkert många anledningar, såsom ex orutin, hög anspänning, bristande utbildning mm.
Man blir ledsen var gång man läser dessa tidningsnotiser.

mvh
Fincan

Och som vi såg i en annan tråd skjuts fler jakthundar till döds än som dödas av vargar.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vad det gäller "dolda inslag" inom jägarkåren vill jag att du preciserar dig! Vet du att det finns det så bör du också veta vilka det är!
Den "sanningen" vill jag höra!

Det skulle jag också vilja. Eftersom ämnet är så "infekterat" att jägarna inte vill diskutera det öppet så utgår jag ifrån att det finns inslag i jakten som inte alltid är så rumsrena. Ett tycks vara all skadskjutning som förekommer av jägare som inte, på grund av olika orsaker, överhuvudtaget skulle få jaktlicens. Det går väl att skjuta djur utan licens, förresten. Och hur noga är jägarna exempelvis med att följa terrängkörningslagen o.s.v. o.s.v.

I de stora skogarna i landet sker nog mycket som inte kommer till allmänhetens kännedom!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest

Det var mycket "nog" och "antagande" i det inlägget, Jappe!
Det finns väl få verksamheter som är så noga reglerade som jakten. Att skjuta utan, som du kallar det, "jaktlicens" är t ex helt uteslutet såvida du inte lånar en bössa. Ordet jaktlicens finns inte för övrigt. Vapenlicens och jaktkort är de rätta benämningarna. Även om vi förmodligen menar samma sak.
Vilka tror du betalar stora pengar till exempelvis forskning, skogsskador, vargsäkra stängsel mm? Mycket av de pengarna kommer från fällavgifterna vi betalar för varje skjuten älg. 700 spänn kostar en sån idag.

Skadskjutning nämnde du. I jaktlaget jag har varit med i sedan jag "föddes", har vi inte skadskjutet något djur på de senaste 32 åren i alla fall.

Ställ dina konkreta frågor till mig, så lovar jag att du får svar! Ärliga och uppriktiga svar men jag vill inte veta av en massa "nog"!

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

nu är det ett tag sedan jag gjorde "patron ur" men för ett 10 -tal år sedan,
räckte det med att vara skjutkunnig och vara inbjuden som deltagare, under överseende av jaktkompis med licens för att kunna jaga.
Om nu allt är så reglerat inom jakten som här påståss undrar man varför dessa vådaskjutningar så regelbundet återkommer.

Fincan

F

F.d. 29756

Guest

Denna tråden har trots en stor ordmassa inte varit särskilt klargörande.Jag vill för allt i denna världen inte sätta muntäppa på någon utan det är vår lagliga rätt och förmån att tala. Dock, avstånden mellan åsikter och ideer bara växer och i det stora hela känns den bara så okunnig och polariserande.Jag tror inte att varken älgen, björnen eller vargen i vårt moderna samhälle känner sig förstådda!
Till vännen Jappe ville jag säga att jag tror att Du är en vänlig själ som vill "alla uslingar väl" och visst ska Du beundra och om Du så ville leka med björnungarna!

Palle

F

F.d. 5322

Guest

nu är det ett tag sedan jag gjorde "patron ur" men för ett 10 -tal år sedan,
räckte det med att vara skjutkunnig och vara inbjuden som deltagare, under överseende av jaktkompis med licens för att kunna jaga.
Om nu allt är så reglerat inom jakten som här påståss undrar man varför dessa vådaskjutningar så regelbundet återkommer.

Fincan

Svarar med en motfråga: Varför förekommer det trafikolyckor trots att trafiken är så reglerad?
Olyckor händer överallt men är inte desto mindre tragiska när de väl händer.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

.....hur många konfliktsituationer upplevs då i djupa skogen?(i motsatts till trafiken)
Möjligen den ur älgperspektivet där denne känner sig stressad och söker sig
in på granntomten i hopp om att slippa "vandra vidare".

Fincan

F

F.d. 5322

Guest

Förstår ärligt talat inte varför det skulle vara relevant?
Skulle man köra på och skada/ döda varandra i trafiken för att man är oense?

Toppen