• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

”Lyckan är inte målet, lyckan är resan dit”, men det kan bli dyrt

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hörde på radion att stenmård håller på att etablera sig i skåne. Dom ska enligt reportaget vara extra glada i att tugga på sladdar i bla fordon och hus. Lite konspiratorisk är jag ju allt så då dras tankarna lätt till att om nu elbilen är lösningen på alla våra problem så verkar det som att naturen själv vill sätta lite käppar i hjulen för dom. men med lite gnagare i en tesla så blir det nog "spännande" miljö konsekvenser iallafall lokalt.
Konstaterar att det kommer nog finnas jobb med att laga bilar även i framtiden.
Hej! Tyvärr vill stenmården gärna äta på kylarslagar också. Dom vill komma åt glykolen (socker) på våren under brunsten.
Hälsningar Sanddammaren
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Hej! Tyvärr vill stenmården gärna äta på kylarslagar också. Dom vill komma åt glykolen (socker) på våren under brunsten.
Hälsningar Sanddammaren
Om man har kylarvätska baserad på etylenglykol gör han det nog bara en gång. Vätskan är mycket giftig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har full förståelse för att vi diskuterar miljö, bränslepriser & fordonsskatt. Trots namninsamlingar & att myndigheter uppvaktats i dessa frågor så har det inte skett ett skit. Orsaken? Jo, ett litet minoritetsparti har ett struptag på de styrande. Åtgärden då, uppmärksamma oppositionspartierna på att detta kan bli en avgörande fråga i nästa val. Det är ju inte klokt att regeringen kan införa skatter & andra begränsningar mot majoriteten av väljarnas vilja.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har full förståelse för att vi diskuterar miljö, bränslepriser & fordonsskatt. Trots namninsamlingar & att myndigheter uppvaktats i dessa frågor så har det inte skett ett skit. Orsaken? Jo, ett litet minoritetsparti har ett struptag på de styrande. Åtgärden då, uppmärksamma oppositionspartierna på att detta kan bli en avgörande fråga i nästa val. Det är ju inte klokt att regeringen kan införa skatter & andra begränsningar mot majoriteten av väljarnas vilja.
Hur menar du att det är mot majoritetens vilja? Om inte regeringen får en majoritet med sig i riksdagen, då går förstås inte förslaget igenom. Annars finns det en majoritet. Enkelt. Den majoriteten har uppkommit vid val till riksdagen.

En helt annan sak är väl att alla vill att skatt ska drabba andra och inte mig. Fast de flesta inser att det kanske inte, trots allt, är så tokigt att betala skatt. Ja, alltså inte på bränslepriser o fordonsskatt då, eller?
Det skulle förvåna om bränsleskatten och fordonsskatten blev de frågor som avgör nästa val. Men man vet ju aldrig.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag ska försöka förklara så dom som inte vill förstå, trots allt förstår.

När Caroline af Ugglas var barn och hennes familj var på semester så besökte dom ett berg där det fanns glaciäris, den ADHD unge som hon var så kröp hon långt in under isen till föräldrarnas förskräckelse, föräldrarna var arga förtvivlade å rädda, dom ropade att Caroline skulle komma fram men hon vägrade! Hon utpressade föräldrarna genom att säga att hon inte skulle komma fram innan dom hade lovat att hon skulle få en ny cykel, å den skulle vara röd.

Majoriteten av den familjen hade redan bestämt att det inte skulle bli någon ny cykel i år men i förhandlingarna vid glaciärisen så kände dom sig tvingade att gå med på en ny cykel. Så hon fick en sprillans ny högblank röd cykel.
Absolut inget ont om Caroline af Ugglas, jag gillar henne jättemycket!
(Nu får du googla ihjäl dig eller så får du prata med henne själv. ;) )



Och eftersom skatt kom upp så kan jag säga att jag skulle tro att ALLA tycker skatt är bra, det är tyvärr bara så att vi har en av världens högsta skatter. Själv tycker jag "grundtanken" ska vara att man aldrig ska kunna få mer i bidrag än vad man själv har betalat in i skatt, det skulle bl.a göra Sverige som ett oattraktivt land för alla ekonomiska flyktingar. Skatten ska gå till dom som byggt upp Sverige och Sveriges välmående, inte till att vara hela världens socialkontor som till delar ska finansieras med en massa påhittade tramsskatter.

(Jag behöver inte tro, jag vet att det är skatternas fördelningspolitik som avgör nästa val, det är det nämligen alltid)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag ska försöka förklara så dom som inte vill förstå, trots allt förstår.

När Caroline af Ugglas var barn och hennes familj var på semester så besökte dom ett berg där det fanns glaciäris, den ADHD unge som hon var så kröp hon långt in under isen till föräldrarnas förskräckelse, föräldrarna var arga förtvivlade å rädda, dom ropade att Caroline skulle komma fram men hon vägrade! Hon utpressade föräldrarna genom att säga att hon inte skulle komma fram innan dom hade lovat att hon skulle få en ny cykel, å den skulle vara röd.

Majoriteten av den familjen hade redan bestämt att det inte skulle bli någon ny cykel i år men i förhandlingarna vid glaciärisen så kände dom sig tvingade att gå med på en ny cykel. Så hon fick en sprillans ny högblank röd cykel.
Absolut inget ont om Caroline af Ugglas, jag gillar henne jättemycket!
(Nu får du googla ihjäl dig eller så får du prata med henne själv. ;) )



Och eftersom skatt kom upp så kan jag säga att jag skulle tro att ALLA tycker skatt är bra, det är tyvärr bara så att vi har en av världens högsta skatter. Själv tycker jag "grundtanken" ska vara att man aldrig ska kunna få mer i bidrag än vad man själv har betalat in i skatt, det skulle bl.a göra Sverige som ett oattraktivt land för alla ekonomiska flyktingar. Skatten ska gå till dom som byggt upp Sverige och Sveriges välmående, inte till att vara hela världens socialkontor som till delar ska finansieras med en massa påhittade tramsskatter.

(Jag behöver inte tro, jag vet att det är skatternas fördelningspolitik som avgör nästa val, det är det nämligen alltid)
Jo det blir nog som vanligt dvs skola, vård och omsorg blir de områden som avgör vad man röstar på.
Det med att man bara skulle kunna få del av skatterna efter hur mycket man betalt in blir lite svårt att förstå. Ingen skola förrän du betalt in vad det kostar? Etc. Och hur ska vi göra med alla som av olika anledningar inte har nåt jobb eller har ett men ändå lyckas 0-taxera.
Och skulle inte ett nystartat företag kunna få del av det stöd som finns att få innan de betalt in tillräckligt med skatt.
Du får nog hitta på nåt smartare sätt att försöka skrämma iväg invandrare på. Passa bara så inte Sverige blir oattraktivt för tex alla de läkare o ingenjörer som kommit hit och startat med diverse bidrag. Dom ska vi väl inte skrämma bort? Det är väl fattiga och inte så lönsamma som du vill få bort?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jo det blir nog som vanligt dvs skola, vård och omsorg blir de områden som avgör vad man röstar på.
Det med att man bara skulle kunna få del av skatterna efter hur mycket man betalt in blir lite svårt att förstå. Ingen skola förrän du betalt in vad det kostar? Etc. Och hur ska vi göra med alla som av olika anledningar inte har nåt jobb eller har ett men ändå lyckas 0-taxera.
Och skulle inte ett nystartat företag kunna få del av det stöd som finns att få innan de betalt in tillräckligt med skatt.
Du får nog hitta på nåt smartare sätt att försöka skrämma iväg invandrare på. Passa bara så inte Sverige blir oattraktivt för tex alla de läkare o ingenjörer som kommit hit och startat med diverse bidrag. Dom ska vi väl inte skrämma bort? Det är väl fattiga och inte så lönsamma som du vill få bort?
Jag skrev "grundtanken" och jag visste att du skulle hoppa på det nedersta stycket med knäppa påståenden, men huvudsaken med inlägget var det översta stycket om Caroline af Ugglas och det förstod du i alla fall.:)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag skrev "grundtanken" och jag visste att du skulle hoppa på det nedersta stycket med knäppa påståenden, men huvudsaken med inlägget var det översta stycket om Caroline af Ugglas och det förstod du i alla fall.:)
Ja det var ju en gullig historia, trots allt får man väl säga att det gick bra för henne i livet precis som för de flesta andra, oavsett var de är födda.
Viss självkännedom kan anas när du skriver om ditt eget inlägg ”...det nedersta stycket med knäppa påståenden....”
;-)
 
Senast ändrad:
Toppen