• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

övningskörning ?

F

F.d. 12053

Guest
hej
jag är yrkeschaufför som med 23 års vana av bil o släp, kört inrikes o på kontinenten.

tänkte kolla om det finns folk här som känner att man behöver ha lite hjälp med backning eller vad man känner att man skulle vilja ha hjälp med.

eller knske man vill lära sig hur mycket en cykel som väger tex 30kg 2 meter bakom bakaxeln hur mycket mer den då väger på bakaxeln ? hur mycket mindre har det blivit på framaxel då ?

kan tänka mig att hålla i träffar för dom som är intresserade av lite sådana här frågor om husbilar och övningskörnings hjälp och kanske diskutera lite andra saker...

mvh glenn
 
Senast redigerad av en moderator:

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: övningskörning ?

Hallå...
Märkligt att denna tråd inte besvarats av någon i klubben, då detta med hanteringen av våra fordon (Husbilen) anser jag vara en av dom viktigaste
sakerna inom husbilslivet, men frågor om elverk o gråvatten samt Ölands vara eller inte vara kan man skriva spaltkilometer om. Har själv sysslat med utbildning inom utryckningskörning och även detta satsas det mycket lite av i dag inom kommuner o landsting, synd detta då vårat arbete handlar om att framföra fordonet säkert vid transport av både kollega o patienter. Heder åt denna trådskapare samt förhoppning att många nappar på detta. Häggen i Umeå
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: övningskörning ?

Jag har 120 timmars lastbilsutbildning och frugan har tagit del av den både teoretiskt och praktiskt. Vidare har vi orientering, navigering och Geocaching som hobby så nu njuter vi av våra kunskaper och reser runt i Europa. Att köra ner till Kroatien på smala Alpvägar ger en hel del praktisk träning. Likaså parkering i små kroatiska byar. Det är inte som att köra E6 de inte.

Vi kan verkligen rekomendera utbildning och vidarutbildning i allt som har med husbilens framförande att göra.

:)Kenth:)Gunilla
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: övningskörning ?

Kanske en träff över en helg både med teori o praktik och naturligtvis mat o gemenskap.

Det är ju många (bl.a. jag själv) som kör stort fordon med "-96 körkortet". Det är ju bra med lite förkovring, 5 ton är ju lite anorlunda än min lilla Polo på vägen.

Hoppas på träff, där jag kan vara med mvh Torbjörn
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: övningskörning ?

Vidareutbildning skadar aldrig. Det kan finnas saker som man inte tänker på eller vet om. Jag är gärna med på en träff.:yes:
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: övningskörning ?

Hej
Vi tog C 1 körkort för ett år sen. Åtminstone för mig var det nyttigt med kurs jag hade nog blivit lite för "skicklig" så det var bra att bli nertagen på jorden igen:) I dag kör jag lungnare med bättre framförhållning böver inte stanna vid trafikljus så ofta använder bromsarna mycke mindre än före kursen
Ha de paffw
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: övningskörning ?

Väldigt bra initiativ:applaus: jag fixar att backa och köra på"bred väg" men hantera fordonet på smalare vägar är värre.
Kunde man inte ha lite övningskörning i samband med träffar:msn_smiley:, vore även kul för de som är säkra hb förare att titta på.

Ha en skön helg hälsar Ingrid
 
F

F.d. 25134

Guest
Sv: övningskörning ?

Samma här, Poppe har kört brandbil, bl a, men det är inte alltid det bästa att lära av gubben sin!
//Ann
 
F

F.d. 25404

Guest
Sv: övningskörning ?

Vi har trafikskola, så här finns det teorikunskaper om det skulle behöva uppdateras...
Vi har dock ingen husbil förrän i april... :)
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: övningskörning ?

Nu blev det fart på tråden, ser framemot första träffen! Till våren hoppas jag!?

Ha det gott där ute, mvh Torbjörn
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: övningskörning ?

Jag vill minnas att för drygt ett år sedan skrev styrelsen om planer på utbildning. Men skulle avvakta tills de nya EU-bestämmelserna om C1 trätt i kraft.
Eller minns jag fel?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: övningskörning ?

Nu är jag ute på djupt vatten - kan inte detta.

Är det en styrelsefråga? Jag trodde styrelsen skulle svara för vårt internetbaserade forum och vi själva skulle utveckla varandra genom teoretiska kunskap och praktiska träffar?
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: övningskörning ?

Kan man inte ha lite övningskörning på en "trygg plats" under enkla former:mh2:. Mitt problem är att bilen är bred och känner mig osäker vid möten när det är trångt:msn_ooooh:.

Ingrid
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: övningskörning ?

Bra initiativ, men finns det medlemmar som är osäkra på sin körning och inte vet vilka regler mm som gäller är det väll dags att genast skaffa utbildningen för egen och andras säkerhet skull:rolleyes:

Gurra
 
F

F.d. 1639

Guest
Sv: övningskörning ?

Hej,
Ett mycket lovvärt initiativ. Jag är intresserad och hoppas en sådan träff är möjlig till våren t ex någonstans runt Jönköping, som ligger bra till för dom flesta.
Hälsningar
Carro
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: övningskörning ?

Är det så att någon är intresserad av att hålla en sådan kurs vore det kanske lämpligt att lägga den ihop med årsmötesträffen.
Nu vet jag inte var nästa årsmöte kommer att avhållas, detta året hade vi det på High Chaparral under påsken.
Om det är så att styrelsen har önskemål om att lägga den på HC även nästa år är det ett bra tillfälle att göra en sådan kurs, vi har väldigt stora ytor att tillgå och eftersom anläggningen inte öppnat än är det inte problem med övrig trafik.
Ett annat altenativ för en sådan kurs vore kanske Tubagaraget i Eneryda som ägs av 2 medlemmar i klubben, beläget mellan Alvesta och Älmhult.
Där finns också stora ytor och lokaler som kan användas till en sådan kurs.
 
Toppen