• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

är det ok att markera platser i Lysekil

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Jag råkade ut för att man ställt ut bord och stolar utanför bilen som markering att platsen var upptagen ,när jag backade in så kom vederbörande ut och sa att hans kompis skulle ha platsen ,ställde sig i vägen så att jag inte kunde backa in , nu spelade det ingen roll för jag ville bara vända bilen och köra till mitt favorit ställe, men va, fn skall man göra nästa gång , mvh håkan:confused:

Senast ändrad:

Thomas.M

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Sv: är det ok att markera platser i Lysekil

Så brukar man göra på alla hotell markera sin plats på solstolen samma regler med husbilen tydligen.

Solrosen44

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Att markera sin plats kan man göra på campingplatser som har omarkerade tomter, dvs man är ute och åker under dagen för att sen återvända till samma campingplats. Har till och med sett att folk satt upp små skyltar på "sin" plats- "Already taken", "Reserved" osv.
Men tycker absolut inte att det är ok att göra så på en ställplats!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är naturligtvis inte OK, vare sig i Lysekil eller på andra ställplatser. Vad man kan göra om man vill hålla en plats fri för en kompis är att artigt och verserat förklara situationen för den som vill ta platsen. Finns det flera lediga platser i närheten så kör nog platsaspiranten vidare. De flesta av oss vill nog inte ha en granne som blivit fientligt inställd redan innan vi har kommit in på platsen.

(Kör man dessutom över platsmarkeringen så kan det orsaka riktigt bråk. "Åh, ursäkta, jag såg inte skräpet" bättrar knappast på grannrelationen!)

Jappe

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Jag tycker inte det gör så mycket så länge det finns andra platser lediga.
Skulle det vara sista lediga platsen hade jag nog sagt till om att han får rensa platsen så jag kan parkera.

Bosse.

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Nu är vi där igen... tjafset om möjligheten att reservera en plats åt en kompis på en ställplats som kommer till platsen senare än du själv.

Glöm för guds skull ej bort att det är ägaren eller den driftansvarige på ställplatsen som bestämmer om du får reservera plats eller ej.

Du som gäst på ställplatsen har inget överhuvudtaget att göra med det - du har naturligtvis rätt att tycka det du vill, men det ska stanna vid det !!!

Vi själva reserverar då och då plats till en kompis på väg, men först EFTER att ha pratat med ansvarig - finns det ingen sådan på platsen i fråga, så reserverar vi inte !

Bosses och Gerds husbilsresor

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Man kanske umgås mellan bilarna??? Så brukar vi göra ibland...

Det är väl det man vill ,,jag förstår att det vill hållas på platser men nu är det oftast fullt redan kl12 på fredagen ,så man får väl åka på torsdag kväll om man skall till lysekil vid fisk hamnen mvh håkan

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Det är väl ok om man har betalt för en ställplats. Men att markera på en
parkering typ Silves Potugal tycker jag är ett vidrigt beteende.
Det är ett sämre beteend än att blockera en solstol.
Lämnar man en parkering för att göra en dagstur ska man väl inte
blockera den.Hur vore det om jag ska till en stad med personbil för att handla
åker dit på kvällen för att blockerar platsen närmast ingången.
Gör ni så?
HaDe Hasse:twitcy:

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Om man är fler kompisar kan man ju bygga riktiga vagnsborgar för att hålla inkräktare borta, men då måste man nog komma rätt så samtidigt.:twitcy:

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025

Det är verkligen inte okey att boka upp en plats för någon kompis som skall komma senare när man står på vanliga ställplatser typ Lysekil oavsett om någon betalt avgiften eller ej! Det är när man anländer till ställplatser som man kan göra anspråk på en ledig plats inte förr!

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Det är verkligen inte okey att boka upp en plats för någon kompis som skall komma senare när man står på vanliga ställplatser typ Lysekil oavsett om någon betalt avgiften eller ej! Det är när man anländer till ställplatser som man kan göra anspråk på en ledig plats inte förr!

Och det bestämmer ägaren eller ansvarig på ställplatsen och inte du !!!

Toppen