• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

äntligen börjar säsongen närma sig igen..

F

F.d. 18508

Guest
efter den ovanligt långa sommaren är snart väntan över och man får ut och åka på igen..
husbilen är nu servad och klar,o fått lite nya däck,batteri och lite annat smått och gott..
snart faller nya flingor och det blir kallare i fjällen igen..
inget går ju upp mot och sitta där inni i värmen,äta gott och ha det fint och sen åka i nydragna skidspår och backar på dagarna..
tack för det min käraste husbil
niesmann-för livets bästa stunder

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: äntligen börjar säsongen närma sig igen..

Ja, jag ser verkligen fram emot vinterns skidresor.

Detta är vår första riktiga vinterbil och jag räknar med klart högre mysfaktor nu än vad det var sist jag var uppe med husbil. Det var för 15 år sedan och då i en oisolerad MB508 med dålig värme. Inte direkt mysigt...

Vinterdäcken står redo i en trave på uppfarten och brädan ligger och väntar på vinden.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Kul att någon vågar använda sin husbil på vintern. Vi har nyss satt på dubbdäck på våran Hymer. På Höst och vinter är det mysigt att bo i husbil.
Det handlar inte om att våga, utan om vad vi som unika människor uppskattar och hur vi vill överleva vintern.
Det är bra med oss individer som får/kan vara sig själva utan yttre tryck!

J

Jimbo

Guest

Härligt Zkidor!!

Min står med vinter-skorna på sedan en vecka tillbaka.

När åker vi =)

F

F.d. 29841

Guest

Tja ORSA.
Ja det blev Säsong i Mora.
Så du är välkommen ner och känna på Värmen i Nordicen.
Den är lika effektiv som din och min bergvärme.
Fast Nu blir det inte förrän efter bisiktningen som är den 16 Nov.
Jag hör av mig.
Du hur gick det med lacken på HB:n, rollade du?
Snackade med firman som bytte vinterhjulen,dom ska fixa till det hela den 10 nov.
Det blir ny fälg, hålen i fälgen har blivit större på grund av att bultarna lossnade.
Döda ting går ju att fixa till, det har varit värre om vi hamnat i "spenaten".
Vi hörs.

/Vidhem

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Trevligt med den inställningen till husbilsliv alla ni som tycker att man kan nyttja dyrgripen hela året om. Själv bytte jag upp mej i mars när jag beslutade mej för att bosätta mej permanent i husbilen. Hade tidigare en husbil som var ämnad för sommarbruk men även den nyttjade jag hela året. Inget dubbelgolv o vattentankarna var inte isolerade så vatten i dunkar inne i husbilen var det som gällde. Värmen som sådan var inte nåt stort problem i den förra men den vattenburna i min Concorde är suverän. Har tilläggsisolerat lite vid torpedväggen och installerat en dieselvärmare med termostat i bodelen så jag är beredd när kylan slår till här uppe i norr snart. Bästa tiden på året tycker jag är vårvintern i våra svenska fjäll, så ni som inte testat detta ger jag ett gott råd att pröva på, ni kommer inte att bli besvikna. Häggen Umeå

M

Matts Torebring

Guest

Ja visst är det härligt att sitta inne och se snön rasa ned för framrutan och bara ha det varmt och gott. Mina vinterdäck kom på i går. I vinter blev det 6 hjul att montera på. Jag skulle vilja åka till Franska Alperna och åka skidor, men har respekt för vägar med branta backar och framhlulsdrift på bilen. Än har jag inget bestämt. Mvh Matts Torebring

J

Jimbo

Guest

Ja visst är det härligt att sitta inne och se snön rasa ned för framrutan och bara ha det varmt och gott. Mina vinterdäck kom på i går. I vinter blev det 6 hjul att montera på. Jag skulle vilja åka till Franska Alperna och åka skidor, men har respekt för vägar med branta backar och framhlulsdrift på bilen. Än har jag inget bestämt. Mvh Matts Torebring

Hade också lite funderingar hur framhjuls driften med eftersläpande tandemaxlar skulle fungera vintertid.

Mina erfarenheter hittills är dock positiva!
Kör även med skotersläp efter vintertid och har aldrig behövt lägga på snökedjorna. Då har jag inte enbart kört på "stora" vägar utan upp i små stugområden med kraftiga stigningar.

Det som jag tror gör att det funkar så bra är BRA vinterdäck samt ett rejält axeltryck fram.
Låg själv på 1800 kg vid vägning i vintras.

Sen måste man självklart planera körningen och ha känsla i gasfoten....men det gäller ju vid all halk-körning =)

/J

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hejsan
Denna vinter blir det att satsa på fjällresor (i fjol var vi bara 1 gång, året före var vi ca 6 gånger (har boken i bilen) dessutom har vi ny bil så denna vinter blir spännande första skid resan blir 4-6.12 då vi i Finlad har förlängd veckoslut, ledigt på måndag den 6 i 12
frågesport för alla utom Finnländarna varför har vi ledigt måndagen den 6,12
Ha de paffw

Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest

Hejsan
Denna vinter blir det att satsa på fjällresor (i fjol var vi bara 1 gång, året före var vi ca 6 gånger (har boken i bilen) dessutom har vi ny bil så denna vinter blir spännande första skid resan blir 4-6.12 då vi i Finlad har förlängd veckoslut, ledigt på måndag den 6 i 12
frågesport för alla utom Finnländarna varför har vi ledigt måndagen den 6,12
Ha de paffw

De kanske brukar ha en "hård" helg med bastu och dryckenskap så en extra vilodag behövs :wub:

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2026

Vi har åkt nästan varje dag hittills, men nu blir det nog
lugnt några veckor tills det är dags att dra iväg till Lofsdalen
och fiskepremiären den 18 dec. :)

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021

Arbetar hela våren, sommaren och tidig höst i turistbrachen.

När alla arbetar då tar jag HB:eek:ch åker från Öland. Då är det lite kallare, men jag och min sambo är inte ett badande och solande folkslag, vi vill se och uppleva. Då får vår Hb åka den kalla årstiden. Den är reggad hela året för att "NU ÅKER VI EN SVÄNG" fredag till kommer hem.......HB.n ska jag använda när jag känner att nu åker vi om det är bara en liten sväng.(sommar eller vinter) :D "linkan & kamilla"

robert

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027

Arbetar hela våren, sommaren och tidig höst i turistbrachen.

När alla arbetar då tar jag HB:eek:ch åker från Öland. Då är det lite kallare, men jag och min sambo är inte ett badande och solande folkslag, vi vill se och uppleva. Då får vår Hb åka den kalla årstiden. Den är reggad hela året för att "NU ÅKER VI EN SVÄNG" fredag till kommer hem.......HB.n ska jag använda när jag känner att nu åker vi om det är bara en liten sväng.(sommar eller vinter) :D "linkan & kamilla"
Mitt i prick!
Vi sitter nu ute i ett blåsigt Marstrand, ser på Skavlan och har det så himla bra!
Självklart står husbilen "redo för en sväng", alltid!
Nu längtar vi till att snön faller ordentligt så vi kan åka skidor på både tvärsen och längden!
Apropå det, ni som "vet", hur blir det i härliga Härjedalen nu när Grönklittsgruppen tagit över i Tänndalen, får man stå någonstans, eller är det bara camping som gäller?
Ha en fortsatt trevlig allhelgonahelg, ta det lugnt på vägarna så kanske vi syns, familjen Åhnbrink

F

F.d. 1470

Guest

Vi brukade stå i Buskvallen men blev bortkörda av anläggningschefen senaste vår med motiveringen att arrendekontraktet med markägaren tydligt stipulerade att husbilar inte fick stå på parkeringen över natten. Tydligen förfulande... Lite komiskt eftersom Tänndalen just saknar bäddar.

F

F.d. 18508

Guest

För skidåkande husbilsresenärer kan jag upplysa om att Orsa/Grönklitt öppnar längdspåren officiellt på lördag och har en del erbjudande i sportbutiken mm.
Minst 2km spår.
Var uppe sent igår o kollade läget i snöstormen..sparad snö läggs ut och
och kanonerna gick för fullt så det bör kunna bli fler km spår..
Grönklitt vinter

Toppen