• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övningskörning Scoter, lätt motorcykel

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Hej vi har haft med oss cyklar på våra resor. Nu börjar jag/vi fundera på något med motor EU moped (tydligen dyr försäkring) billigare med en scoter, vi får då lite störra aktionsradie. Jag åkte moped tills jag fick körkort, det var på vänstertrafikens tid.
Så jag funderar ska man ta körlextioner eller finns det något annat sätt att träna och få lite körvana?
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Övningskörning Scoter, lätt motorcykel

Hej vi har haft med oss cyklar på våra resor. Nu börjar jag/vi fundera på något med motor EU moped (tydligen dyr försäkring) billigare med en scoter, vi får då lite störra aktionsradie. Jag åkte moped tills jag fick körkort, det var på vänstertrafikens tid.
Så jag funderar ska man ta körlextioner eller finns det något annat sätt att träna och få lite körvana?

Hej! Vi har köpt en lätt mc scoter, det hade varit bra om någon som har erfarenhet av motorcykel,att under en träningsdag kunna ge lite goda råd till oss mindre erfarna.

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Övningskörning Scoter, lätt motorcykel

Hej vi har haft med oss cyklar på våra resor. Nu börjar jag/vi fundera på något med motor EU moped (tydligen dyr försäkring) billigare med en scoter, vi får då lite störra aktionsradie. Jag åkte moped tills jag fick körkort, det var på vänstertrafikens tid.
Så jag funderar ska man ta körlextioner eller finns det något annat sätt att träna och få lite körvana?
Har du kollat hur mycket det kostar att försäkra en eu-moped? Kostar ca:1500:- per år i trafikförsäkring. och då slipper man dessutom besiktning och skatt. Kostnaden är ungefär densamma om man jämför totalkostnaden på eu-moped och mc-scooter,fast mc-scootern ger dock lite längre aktionsradie och är kanske lite bättre att åka två på.
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Övningskörning Scoter, lätt motorcykel

Jag har besökt 2 firmor Yanmar och Honda båda ställena säger att det är stor skillnad på premien.
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Övningskörning Scoter, lätt motorcykel

Hej!

Du kan kolla med SMC (Sveriges motorcyklisters centralorganisation) i ditt län. De håller olika typer av Mc-kurser, bl a avrostningar. Annars kan jag rekommendera att du tar några körlektioner på en körskola.

SMC - Sveriges MotorCyklister - www.svmc.se

Mvh

Home-car
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Övningskörning Scoter, lätt motorcykel

För att få säkrast prisuppgift är det bäst att ta kontakt med några försäkringsbolag och jämföra.
 
Toppen