• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervakning och Server

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej

Är det någon som har det jag funderar på att installera i min bil??

Nätverkskameror som kan användas dagtid för att spela in trafiksituationer. För att sedan spela in ljusskygga individer om natten? Jag har hittat några olika modeller med medföljande programvara, men den här verkar vara mest intressant just nu.D-Link DCS-2130 Nätverkskamera med 10x digital zoom!

Sen funderar jag på om man skall bygga in en laptop i bilen eller en 12-volts dator som styr detta, med en skärm i förarhytten för navigation, internet mm. En skärm för att kolla tv, internet och att arbeta vid inne i bodelen. Men frågan e om man skall bygga en 12-volts dator som man använder som server eller om man skall använda flera olika system.. Det finns ju en del moderkort med 12v matning, dock med allt integrerat som ljud, nät och processor.

Sen blir det en 4g router och en nas-server gömd för lagring eller spegling av datan i den "Synliga" datorn.

Hur gör ni som också gillar att leka med datorer ;)

/ Freddy
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Övervakning och Server

Nu har jag inte kommit så långt som att applicera konceptet någonstans. Första tanken är att ha det hemma.
Det jag tänker starta med är kameror, finns billiga och bra med pan, tilt, LAN & WLAN på ebay, du får tre stycken för ungefär vad en D-link kostar. Dom kopplade till en webkopplad router (ADSL/3G/4G) så att man har access till dom från var man vill är starten.
En liten dator med lagring är ju aldrig fel, främst om man vill kunna spela in från kamerorna och kanske låta den agera HTPC. En 12.1" laptop för "hands on" hade varit trevligt till.
Det roliga med det här konceptet är att det fungerar både hemma och i husbil.

Några tankar från mig hjälpta av lite Glenlivet Nàdurra ;)

Peter :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Övervakning och Server

Har i mange år nå hatt en fastmontert PC i mine husbiler, den siste er en ekte Car-PC med direkte strømforsyning fra 12V (egentlig 10 til 35 V). Kjøpte inn det hele fra Car-PC Shop (Touchscreen TFT, Mini-ITX, Mobile PC, GPS) - de har endel ferdige modeller og moduler så en kan bygge sin egen. Selv har jeg en 10" skjerm montert på instrumentbrettet og trådløst tastatur med touchplate. Skulle oppgradert skjermen til en transreflektiv med touch, men de er ikke på billigsalg.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Övervakning och Server

Utvändiga kameror kan nog ha en avskräckande verkan men tror ej att de skulle kunna stoppa en tjuv. Går troligen ganska enkelt att med hjälp av en sprayburk göra dessa obrukbara.
Håller själv på att fundera över hur man lämpligen utökar själva skalskyddet så att man blir uppmärksam på "oönskad verksamhet" som sker utanför bilen innan någon åverkan har skadat bilen.
Men en eller någon rörelsestyrd kamera med dold lagringsmöjlighet som har uppsikt över tänkbara ingångar är nog OK för att kunna identifiera ev. bovar.
Men dessa mina funderingar beror mest på ett visst intresse för själva tekniken för risken att råka ut för någon "incident" är nog ändå relativt liten. Men visst har jag larm, men dessa förutsätter att man redan har gjort någon åverkan på bilen, så kan man undvika även detta så vore det OK.

(men samtidigt så tror jag inte att ett larm, hur fiffigt det än må vara, skulle skrämma iväg ett gäng drogpåverkade rövare, så val av plats för en trygg övernattning har nog viss betydelse.)
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Övervakning och Server

Någon som kollat vad USA-marknaden har att erbjuda?
I början av nittiotalet hade jag en bekant som hade det häftigaste man kunde ha i bärgningsbil för tungtransporter, kommer inte ihåg märke men stooor var den. Redan på den tiden hade han ett amerikanskt larm som med bestämd stämma talade om att man hade gått för nära bilen samt hotade med att larmet skulle gå om man inte avlägsnade sig.

e-bay är nog svårslaget i pris men för er som handlar hemma kan jag avslöja att avtalet med larmföretaget som jag och LG pysslat med. LG väntar bara på det skrivna avtalet via posten så vi kan köra det vidare till styrelsen för påskrift och behandling. Det företaget har även kameror för övervakning.

Kul tråd för övrigt!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Övervakning och Server

Har D-links DCS-910 och en router. Tittar via internet.
 

Bilagor

  • ex1.JPG
    ex1.JPG
    81,9 KB · Visningar: 2
  • ex2.JPG
    ex2.JPG
    38,6 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Övervakning och Server

Har letat lite efter det larmet som säger i från, som Gomer nämner ;)

Såg det på en bilmässa på 90-talet, om man gick för nära bilen så förklarade Darth Wader att man är för nära fordonet. Och att larmet kommer gå i gång om tre sek med en nedräkning. Mycket imponerande larm ;)


wolw66: Har du länkar och data på dem. Priser o data kan vara intressant att läsa om. Som du ser så är upplösningen i D-link kameran mycket bra. Det gör att man kan zoma samt få bra detaljer.


decker: Risken för övermålade kameror är nog minimal, då man kan sätta dem inne i hytten, eller på en mast som viks upp ett par meter över taket. Problemet är nog snarare att få någon att titta på bilderna om du väl filmat någon. För även om du har film på banditerna så är det ju inte säkert polisen bryr sig :(

Gunilla o Kenth: Hur fungerar det med yttrandefriheten ;) Finns det risk att man kan åka dit på att sända data och video. Speciellt då utomlands...
Problemet som jag ser med mina tankar är just att det kan vara olagligt med kameraövervakning i olika länder. Men borde man inte kunna kringå det om man filmar inne i bilen, och råkar få med omgivningen...


Mycket att fundera på ;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Övervakning och Server

Det vanligaste sättet för en kamera att larma är via rörelser i bildens mönster. Här uppkommer dock ett problem med normala utomhusrörelser, typ buskar, sol/molnskugga osv.
Olika typer övervakningskameror - se här
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Övervakning och Server

Har funderat på det här systemet TGS Mobile PRO
TGS Mobile PRO är ett kameraövervakningssystem som inkluderar en ultrakompakt 4-kanaler DVR(MDVR4), 2st dolda & diskreta pinhole övervakningskameror.
Är det någon som har erfarenhet av systemet eller något likvärdigt.

/Bosse
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Övervakning och Server

wolw66: Har du länkar och data på dem. Priser o data kan vara intressant att läsa om. Som du ser så är upplösningen i D-link kameran mycket bra. Det gör att man kan zoma samt få bra detaljer.

Har ingen personlig erfarenhet av dom (ännu), D-Link har säkerligen bättre upplösning. Sök efter "Foscam" på nätet och ebay, finns både fasta ach med pan/tilt. Här finns en jämforelse mellan utomhus 24 och 60 LED varianten.
 
Toppen