Åsa o Stefan
HBK Medlem
Jag har intresserat mig för hur regelverket funkar i Tyskland gällande överlastade husbilar o vill gärna dela med mig av information som jag hämtat hos HME (Hymer Mobil Eigenerkreis)!
Betraktelseprinciperna är:
-Överlast beräknas på HB tillåtna totalvikt (TV)
-Maximala axeltrycken enligt typskylt per axel för inte överskridas i något fall
-Alla HB med en tillåten totalvikt om max. 7500 kg klassas som PB
Bötestarifferna var (år 2012) följande:
1-5% tolereras utan påföljd
>5% 10,- €
Exempel 3500 kg HB = max. 350 kg överlast a)
>10% 30,- €
>15% 35,- €
>20% 50,- €
+ 3 prickar i tyska körkort
>25% 75,- €
+ 3 prickar i tyska körkort
>30% 125,- €
+ 3 prickar i tyska körkort plus avlastning på platsen innan vidare färd
a) Flertalet HB med 3500 kg totalvikt har tekniskt godkända axeltrycken F1850+B2000=3850kg (3500+350=3850kg)
Vill naturligtvis inte med detta uppmuntra till överlast men de dramatiska yttranden som ofta förekommer på vårt forum om överlaster, är inte nödvändigvist den enda sanna verkligheten...
Betänk hur många av våra HB som tillverkas i Tyskland och hur tyska trafiksäkerhetsorganisationer betraktar ”problematiken” utifrån vederhäftiga tekniska perspektiv.
Överlast som orsakar trafikolycka är rättsligt en helt annan sak också i Tyskland, Österrike m. flera länder.
Stefan
Betraktelseprinciperna är:
-Överlast beräknas på HB tillåtna totalvikt (TV)
-Maximala axeltrycken enligt typskylt per axel för inte överskridas i något fall
-Alla HB med en tillåten totalvikt om max. 7500 kg klassas som PB
Bötestarifferna var (år 2012) följande:
1-5% tolereras utan påföljd
>5% 10,- €
Exempel 3500 kg HB = max. 350 kg överlast a)
>10% 30,- €
>15% 35,- €
>20% 50,- €
+ 3 prickar i tyska körkort
>25% 75,- €
+ 3 prickar i tyska körkort
>30% 125,- €
+ 3 prickar i tyska körkort plus avlastning på platsen innan vidare färd
a) Flertalet HB med 3500 kg totalvikt har tekniskt godkända axeltrycken F1850+B2000=3850kg (3500+350=3850kg)
Vill naturligtvis inte med detta uppmuntra till överlast men de dramatiska yttranden som ofta förekommer på vårt forum om överlaster, är inte nödvändigvist den enda sanna verkligheten...
Betänk hur många av våra HB som tillverkas i Tyskland och hur tyska trafiksäkerhetsorganisationer betraktar ”problematiken” utifrån vederhäftiga tekniska perspektiv.
Överlast som orsakar trafikolycka är rättsligt en helt annan sak också i Tyskland, Österrike m. flera länder.
Stefan