• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast i Tyskland

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Jag har intresserat mig för hur regelverket funkar i Tyskland gällande överlastade husbilar o vill gärna dela med mig av information som jag hämtat hos HME (Hymer Mobil Eigenerkreis)!

Betraktelseprinciperna är:
-Överlast beräknas på HB tillåtna totalvikt (TV)
-Maximala axeltrycken enligt typskylt per axel för inte överskridas i något fall
-Alla HB med en tillåten totalvikt om max. 7500 kg klassas som PB

Bötestarifferna var (år 2012) följande:
1-5% tolereras utan påföljd

>5% 10,- €
Exempel 3500 kg HB = max. 350 kg överlast a)

>10% 30,- €

>15% 35,- €

>20% 50,- €
+ 3 prickar i tyska körkort

>25% 75,- €
+ 3 prickar i tyska körkort

>30% 125,- €
+ 3 prickar i tyska körkort plus avlastning på platsen innan vidare färd


a) Flertalet HB med 3500 kg totalvikt har tekniskt godkända axeltrycken F1850+B2000=3850kg (3500+350=3850kg)


Vill naturligtvis inte med detta uppmuntra till överlast men de dramatiska yttranden som ofta förekommer på vårt forum om överlaster, är inte nödvändigvist den enda sanna verkligheten...

Betänk hur många av våra HB som tillverkas i Tyskland och hur tyska trafiksäkerhetsorganisationer betraktar ”problematiken” utifrån vederhäftiga tekniska perspektiv.
Överlast som orsakar trafikolycka är rättsligt en helt annan sak också i Tyskland, Österrike m. flera länder.
Stefan
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Överlast i Tyskland

Åsa och Stefan,

jo ni har naturligtvis rätt i sak om att i Tyskland råder andra regler än i Sverige och i många andra länder med för den delen. Detta bör man ändock inte ta som intäkt för att man kan transferera dessa regler till Sverige, för det är väl ändock så att de flesta husmilsmil sker i vårt vacka land, eller?

Ni har också rätt i en mycket viktig aspekt, maximalt axeltryck får aldrig överskridas i Tyskland, nej inte någon annanstans heller för den delen. Detta är ett av de största problemen på husbilsmarknaden. Man kan precis som ni antyder lätt väga upp en husbil med hjälp av ett COC-intyg. Detta intyg bevisar inget annat än att sluttillverkaren av ett visst husbilsfabrikat har ett chassi och en påbyggnad som är registrerad för en högre vikt, exvis 3850 kg totalvikt. Om man däremot skaffar ett slutanvändareintyg från tillverkaren kommer man oftast att upptäcka att diverse modifieringar som styvare fjädrar fram och hjälpluftfjädringar bak kan ge en högre axlbelastning framförallt bak, till kanske 2250 kg. Då upptäcker man också att däcken måste bytas till en annan bärighet, typ LI112.

Kontentan av detta resonemang är att visst, tekniskt klarar ett Fiat light chassi kanske 3850 kg, men övriga komponenter gör det inte. Ofta faller man inte på totalviktsbegränsningar utan på axelbelastningsbegränsningar. I Tyskland är det bara att sätta bilen och vänta på att axelbelastningen minskar och ta böterna!
 
Senast redigerad av en moderator:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Överlast i Tyskland

Vår egen betraktelse av "problematiken överlast" är att det temporärt händer flera av oss HB-åkare.

Att kallsinnigt utnyttja regelverken för att köra med permanent överlast istället för att köpa en anpassad HB är naturligtvis inte OK, ej heller i linje med lagstiftarnas mål/syfte.
Missbruk av de "generösa" överlast reglerna kommer på sikt bara att resultera i nya skärpta regler med mindre toleranser.

Detta är som sagt vår personliga betraktelse av ämnet.
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Överlast i Tyskland

Att överhuvudtaget diskutera övervikt som farligt på två identiska husbilar med enda skillnaden en siffra i ett papper är bara fånigt. Om en myndighet ändrar en siffra efter ansökan så förstärker/försvagar inga små nissar husbilen över natten -det är samma husbil!
Så länge man inte överskrider den konstruerade maxvikten är det bara samvetet och plånboken som begränsar maxvikten.

Peter :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Överlast i Tyskland

Okay då är det ju "lugnt" för vi kontrollvägde husbilen förra året och hamnade på 3520kg vilket innebär att man bara kan släppa ut lite gråvatten på kontrollplatsen (eller färskvatten)..
Dock kommer jag ändå inte att lasta i mera saker.
 

kustborna

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9963
Medlemskap
2023
Sv: Överlast i Tyskland

Så mycket kostar det
Hur stora böterna blir beror på hur mycket överlast du har. Det räknas i procent av tillåten lastvikt. Har din vagn en totalvikt på 1 400 kilo och tjänstevikt på 1 300 kilo, har du en tillåten maximilast på 100 kilo. Skulle du då ha lastat in 110 kilo, har du alltså överskridit den vikten med 10 procent. Två tusen kronor fattigare lär du bli av den förseelsen.
Prislistan enligt Riksåklagarens föreskrifter (okt 2008):
Överlast i procent av maximilasten och bötesbelopp:
10 - 20 procent2 000 kronor
21 - 30 procent2 500 kronor
31 - 40 procent3 000 kronor
41 - 50 procent4 000 kronor
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Överlast i Tyskland

Peter,
Att diskutera, två som du skriver identiska husbilars egenskaper, skulle förfalla vara fånigt, så kan man enbart konstatera följande. En husbil med 3500 kg totalvikt, har precis som många i trådarna, konstaterat följande, maximal axelbelastning på fram- respektive bakaxel på 1850 + 2000 kg. Detta ger vissa möjligheter att belasta bakaxeln, precis som alla gör. Cyklar, packning mm lastas in bakom framaxeln.
När man sedan väger upp denna husbil med hjälp av ett COC-intyg så ökar man inte på axelbelastningsmöjligheterna. Det säger sig själv att om man kört med övervikt tidigare så har det inte blivit bättre, utan snarare sämre då man nu 'kan andas ut' och lasta in det där andra som man inte tidigare vågade.
Så precis som du konstarerade så är där inga 'små nissar' som ändrar något av det tekniska för att man får en ny totalvikt. Det är just detta som är ett av problemen, det behövs kanske tekniska förstärkningar för att klara den högre totalvikten, vilken ger en högre axelbelastning.
Dessa problem är troligen störst på husbilar över ca 7 meter och med 15 tums hjul.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast i Tyskland

Jag har intresserat mig för hur regelverket funkar i Tyskland gällande överlastade husbilar o vill gärna dela med mig av information som jag hämtat hos HME (Hymer Mobil Eigenerkreis)!

Betraktelseprinciperna är:
-Överlast beräknas på HB tillåtna totalvikt (TV)
-Maximala axeltrycken enligt typskylt per axel för inte överskridas i något fall
-Alla HB med en tillåten totalvikt om max. 7500 kg klassas som PB

Bötestarifferna var (år 2012) följande:
1-5% tolereras utan påföljd

>5% 10,- €
Exempel 3500 kg HB = max. 350 kg överlast a)

>10% 30,- €

>15% 35,- €

>20% 50,- €
+ 3 prickar i tyska körkort

>25% 75,- €
+ 3 prickar i tyska körkort

>30% 125,- €
+ 3 prickar i tyska körkort plus avlastning på platsen innan vidare färd


a) Flertalet HB med 3500 kg totalvikt har tekniskt godkända axeltrycken F1850+B2000=3850kg (3500+350=3850kg)


Vill naturligtvis inte med detta uppmuntra till överlast men de dramatiska yttranden som ofta förekommer på vårt forum om överlaster, är inte nödvändigvist den enda sanna verkligheten...

Betänk hur många av våra HB som tillverkas i Tyskland och hur tyska trafiksäkerhetsorganisationer betraktar ”problematiken” utifrån vederhäftiga tekniska perspektiv.
Överlast som orsakar trafikolycka är rättsligt en helt annan sak också i Tyskland, Österrike m. flera länder.
Stefan

Stefan

Detta var ett av det bästa inläggen på länge! Hoppas nu att alla överlasttalibaner lugnar ner sig och slutar skriva att de hoppas att folk ska åka dit!
Som jag skrivit tidigare, ett par 100 kg för mycket, om man inte överskrider axelbelastningarna, är inget trafiksäkerhetsproblem vilket den tyska bötestabellen tydligt visar!
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Överlast i Tyskland

Så mycket kostar det
Hur stora böterna blir beror på hur mycket överlast du har. Det räknas i procent av tillåten lastvikt. Har din vagn en totalvikt på 1 400 kilo och tjänstevikt på 1 300 kilo, har du en tillåten maximilast på 100 kilo. Skulle du då ha lastat in 110 kilo, har du alltså överskridit den vikten med 10 procent. Två tusen kronor fattigare lär du bli av den förseelsen.
Prislistan enligt Riksåklagarens föreskrifter (okt 2008):
Överlast i procent av maximilasten och bötesbelopp:
10 - 20 procent2 000 kronor
21 - 30 procent2 500 kronor
31 - 40 procent3 000 kronor
41 - 50 procent4 000 kronor

Tråden vi skapade gäller Tyskland!

Det Du beskriver har inget som helst med gällande tyska överlastregler att göra o Ditt inlägg leder bara till ytterligare förvirring. V.v. förtydliga i vilket land förfarandet Du beskriver gällee och uppdatera med aktuell faktainformation och vederhäftig källa, va vill Du säga när Du nämner "Riksåklagaren 2008"!

/Stefan
 

kustborna

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9963
Medlemskap
2023
Sv: Överlast i Tyskland

Hade lite otur när jag tänkte menade förstås att dessa regler gäller i Sverige. Har själv en bil som har en totvikt på 3500 kg 7,4 m lång( Rimor Trimarano 69P inköpt i Tyskland 2011) och hamnar alltid nära 3500kg. Detta hör kanske inte till tråden men man kör ju både till och från tyskland med övervikt ibland och det som gäller i tyskland blir ju nåt helt annat när man kör över till Sverige för alla startar ju inte i Tyskland. Men detta är väl inget världsproblem direkt.
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Överlast i Tyskland

Hade lite otur när jag tänkte menade förstås att dessa regler gäller i Sverige. Har själv en bil som har en totvikt på 3500 kg 7,4 m lång( Rimor Trimarano 69P inköpt i Tyskland 2011) och hamnar alltid nära 3500kg. Detta hör kanske inte till tråden men man kör ju både till och från tyskland med övervikt ibland och det som gäller i tyskland blir ju nåt helt annat när man kör över till Sverige för alla startar ju inte i Tyskland. Men detta är väl inget världsproblem direkt.

?????????????????????????????
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Överlast i Tyskland

Så mycket kostar det
Hur stora böterna blir beror på hur mycket överlast du har. Det räknas i procent av tillåten lastvikt. Har din vagn en totalvikt på 1 400 kilo och tjänstevikt på 1 300 kilo, har du en tillåten maximilast på 100 kilo. Skulle du då ha lastat in 110 kilo, har du alltså överskridit den vikten med 10 procent. Två tusen kronor fattigare lär du bli av den förseelsen.
Prislistan enligt Riksåklagarens föreskrifter (okt 2008):
Överlast i procent av maximilasten och bötesbelopp:
10 - 20 procent2 000 kronor
21 - 30 procent2 500 kronor
31 - 40 procent3 000 kronor
41 - 50 procent4 000 kronor

Är det bötesbeloppen i Tyskland du beskriver här omräknat i sek?

JOE
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Överlast i Tyskland

Om Du verkligen är intresserad av ämnet så föreslår jag att Du läser hela tråden innan Du ställer en förvirrande fråga baserad på ett enskilt inlägg!

/Stefan

Läste Rubriken och trodde tråden gällde Tyskland. Sen några inlägg och så blev det så förvirrande.

JOE
 
Toppen