• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överföra bilder & dokument.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag skall flytta över allt från min gamla laptop till den nya. Jag undrar om det bara är att koppla ihop enheterna med en usb-kabel & föra över.

Bennie
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Överföra bilder & dokument.

Har du inte någon form av säkerhetskopiering. Att koppla ihop två datorer och föra över bilder och dokument har jag aldrig lyckats med men det finns säkert någon sakkunnig som vet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Överföra bilder & dokument.

Jag har tidigare använt en särskild kabel som gjorde att man kunde koppla ihop 2 datorer. Man fick då upp den andra datorns bibliotek på skärmen sidan om arbetsdatorns och kunde dra över filer och dokument mellan biblioteken.

Numera tar jag bort hårddisken från den kasserade datorn och kopplar den till USB-porten via en specialkabel från Deltaco. Då fungerar den som en extern hårddisk och man kan enkelt flytta eller kopiera över de filer man önskar. Kabeln finns att köpa hos bl.a. Kjell & Co

USB-adapter för IDE- och Sata-hårddiskar > IDE | Kjell.com

Deltaco USB 3.0 till SATA och IDE, 2,5"/3,5", adapterkabel med nätdel | Alina.se

adapter harddiscx.jpg
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Överföra bilder & dokument.

Jag har en gång för "relativt" länge sedan använt en sådan billig USB-Laplink kabel, med resultatet att drivrutinerna skrev sönder hela filsystemet i datorn som skulle skrivas till (Win2k och NTFS)
Sedan dess är jag livrädd för såna kablar.
Den beprövade lösningen med att plocka loss hårddisk och ansluta med adapter som Gunnar föreslår här ovan förordar jag däremot. Det är svårt att misslyckas med det, så länge man inte har någon form av krypterade filer/disk som man tänker kopiera från.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Överföra bilder & dokument.

Jag hade köpt en extern hårddisk, tankat över allt man vill ha med sig till den nya datorn, sedan är det bara att köra över allt till den nya datorn.
På det sättet så har du nu en säkerhetskopia på allt du vill spara i din dator
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Överföra bilder & dokument.

Åtgärderna skiljer på olika OS. Är det Windows du frågar om? Eller OSX, Linux...?
Det svåra är inte dokumenten/bilderna/musiken utan de installerade programmen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Överföra bilder & dokument.

Ja det är Windows. Det är dokumenten/bilderna/musiken som skall flyttas till den nya datorn. Resten får följa med den gamla.

Bennie
 
Toppen