• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öresundsbron Pris

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Våran husbil är 5.98 lång och vi tänkte hänga på 2 cyklar=+0,5m längre husbil.Och då är min fråga måste man betala den dubbla avgiften.Har läst någon gång att det är bilens mått som gäller
Lassman
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Öresundsbron Pris

Det är bilens längd utan cykelställ som räknas. Åk i manuell bana även om Du har brobizz och ha reg.beviset till hands.
Lasse
 

andgil

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11699
Medlemskap
2022
Sv: Öresundsbron Pris

Det är bilens längd utan cyklar som gäller, kör i en bana med manuell betjäning. Samma gäller Storabältbron.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Öresundsbron Pris

Jag hade också för mig att det var registreringbeviset som gällde, men tji fick jag. Nej, det är den faktiska längden vid överfarten, alltså mäts cyklarna in - påstod de. Vet inte om det var sant eller falskt. Nu ställer jag cyklarna inne i bilen tills jag är i Tyskland.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Öresundsbron Pris

Hej
Hur gör dom andra som inte har plats," inombords"?
M;vh.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Öresundsbron Pris

Jag har egentligen inte plats, ställer dem i gången i husbilen och förankrar dem väl så att de inte slår mot bord och soffor. Bökigt, men nu kör jag enkelt med Bizzen i automatiska grindarna.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Öresundsbron Pris

Det är bilens längd utan cykelställ som räknas. Åk i manuell bana även om Du har brobizz och ha reg.beviset till hands.
Lasse

Du kan även be om att få bilen mätt eller att de kollar i reg.beviset efter längden sedan så ber du om ett intyg på bilens längd. Hädanefter så kör du i manuell bana och lämnar fram intyg o brobizz så blir det rätt pris, så gör alltid jag.

Piraten
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Öresundsbron Pris

Jag förstår inte vissa inlägg i detta ämnet...
För min del är det självklart att jag betalar för den aktuella längden som bilen är med el. utan cykelställ, skoter ramp etc.

Det kan väl ändå inte vara så att dumhet, girighet, mygel el. paragrafrytteri ersätter sunt förnuft när det gäller att göra rätt för sig.

/Stefan
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Öresundsbron Pris

Jag har varit i kontakt med Öresundsbolaget angående längder och priser.
Svaret är : det är längden som står i reg.beviset som dom ska ta betalt för.
" har fått ett papper på det "
Bosse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Öresundsbron Pris

Sen kan man fundera över logiken i prissättning efter längd på en bro. På färjor är det lättare att förstå varför långa fordon ska betala mera, oavsett vikt.
Om något så borde väl vikt/axeltryck vara mera relevant (pga slitage) än längden när man passerar en bro. :confused:
(ursäkta urspårningen)
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Öresundsbron Pris

Har cyklar bak och alltid kört med brobizz och har aldrig haft problem. Bilen blir c:a 8 meter med cyklarna. Alltid samma pris har jag betalt. Varför kör man i manuell bana när man har brobizz, jag bara undrar för den tanken har aldrig slaget mej.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Öresundsbron Pris

Om Du kör i automatisk bana så mäts bilen och automatiken vet ej om Du har cykelställ bak. Den mäter totallängden. Dom har 2 priser för husbilar, över och under 6 m. Din är förmodligen över 6 m även utan cykel bak.
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Sv: Öresundsbron Pris

Logga in bilen på kortet så funkar det...ring till kundtjänst ....
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.685
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Öresundsbron Pris

Har cyklar bak och alltid kört med brobizz och har aldrig haft problem. Bilen blir c:a 8 meter med cyklarna. Alltid samma pris har jag betalt. Varför kör man i manuell bana när man har brobizz, jag bara undrar för den tanken har aldrig slaget mej.
Om brobizzen har ett pris för under 6m och ett pris för över 6 m så är det väl inte så konstigt att du får samma pris när din bil är 8m.
HaDe Hasse:twitcy:
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Öresundsbron Pris

På stora Bältbron betalar man efter vikt över eller under 3500 kg. Ta med regbeviset, det fick vi visa för att få den lägre avgiften. De vill gärna ta betalt efter den högre vikten om man inte kan bevisa sin egen vikt.
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Öresundsbron Pris

Helt rätt Ulla. Stora Bälts bron tar annan betalning för vikter över 3500kg. Men dom tar även mer betalt för längder över 6m. Max 6m under 3500kg 235kr. Över 6m max3500kg 360kr. Över 3500kg upp till 10m 705kr. Över 10m och över 3500kg 1120kr.
Sen kan jag bara rekommendera Brobizz. Har man bil över 6m tjänar man över 500kr på er tur och retur resa jämfört med kontantbiljett inklusive årsavgiften på brobizzen.
Jörgen.
 
Toppen