• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öppna zip-fil, hur gör jag?

F

F.d. 14324

Guest
Vad krävs det av mig och min dator för att kunna öppna en zip-fil?
Jag har aldrig lyckats med detta och när jag försöker så kommer det upp en ruta att datorn inte kan öppna filen och frågar mig om den ska söka på internet efter en lösning. Detta har jag också provat och det brukar sluta med att jag laddar hem program som heter typ "file register cure" men jag har inte köpt något sånt program eftersom jag inte är säker på om det skulle hjälpa mig.

Tacksam för svar Jocke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Öppna zip-fil, hur gör jag?

WinZip och 7-Zip är två bra program som kan hjälpa dig.

(Googla på "zip free download" så får du adresserna.)

Efter att du installerat programmet, behöver du bara dubbelklicka på Zip-filen för att den ska packas upp.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Öppna zip-fil, hur gör jag?

Tackar för snabba svar.:)
Jag testar ikväll och hoppas på att det fungerar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Öppna zip-fil, hur gör jag?

Med Google Chrome som web browser behöver man inga plugins för att öppna zip-filer. Chrome är också bäst på HTML5.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Öppna zip-fil, hur gör jag?

Anders, det är google chrome jag använder mig av.:quest:
Det kanske är något annat som spökar, testar ikväll och återkommer.:)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Öppna zip-fil, hur gör jag?

Med Google Chrome som web browser behöver man inga plugins för att öppna zip-filer. Chrome är också bäst på HTML5.


Det är väl iof inte speciellt ofta man öppnar en zippad/komprimerad fil i en browser? Det är ju oftast stora filer man sparar ner på sin egen hårddisk, och då behöver man ju ändå ett program som kan packa upp dessa filer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Öppna zip-fil, hur gör jag?

Det är väl iof inte speciellt ofta man öppnar en zippad/komprimerad fil i en browser? Det är ju oftast stora filer man sparar ner på sin egen hårddisk, och då behöver man ju ändå ett program som kan packa upp dessa filer.

Du behöver inget extra program för att packa upp en zip- eller rarfil. Det fixar Google Chrome. Alla nedladdade filer, komprimerade eller inte, finns under "hämtade filer".

https://support.google.com/docs/bin/answer.py?hl=en&answer=1189935
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Öppna zip-fil, hur gör jag?

Är det inte bara att högerklicka, och sen klicka på extrahera? Så har jag alltid gjort med alla zippade filer, men det kanske redan finns ett program i bakgrunden som gör jobbet?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Öppna zip-fil, hur gör jag?

Det verkar som om det fungerar för mig nu. :)
7-zip är installerat och provat och med ökad kunskap om google chrome så verkar det som om jag grejar detta nu.

Jag misstänker (som vanligt) att begränsningarna sitter mer i mig än i min dator.:D

Tack för hjälpen allihop, fortsättning följer med andra datorrelaterade bekymmer som jag har i en ny tråd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Öppna zip-fil, hur gör jag?

Saken er at Windows har hatt støtte for utpakking av endel zip filer allerede i XP - i Windows 7 fungerer dette meget bra. Dessverre hender det at denne defaulthøndteringen blir ødelagt av forskjellige installasjoner, men skal du lage en zip så er ikke den innebygde saken noen god løsning - Zip-7 er derimot meget god og fleksibel til alle varianter av pakkede filer, og installasjonen av denne pakken retter opp i evt gamle feil.
 
Toppen