• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öppna bilder i Photoshop

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har en gammal dator som jag skrämde liv i igen genom att ge den en "återställare" (4 CD-skivor) och den blev som ny och snabb som attan men en sak ändrade sig och jag förstår inte varför. Jag kan inte öppna foton i Photoshop längre på det vanliga viset genom att högerklicka på bilden. Nu är jag tvungen att öppna Photoshop först och där bläddra fram bilden och då fungerar det!

Hur ska jag få ordning på detta, alla datagenier i klubben?

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Öppna bilder i Photoshop

Jag vet inte vilken version du har men prova med att högerklicka på en bildfil och välj Egenskaper. Vid Öppnas med klickar du på Ändra och väljer Photoshop samt markerar rutan att det skall gälla alla filer av denna typ.

(Så är det i Windows 7, men jag tror det var så i XP också.)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Öppna bilder i Photoshop

Jag har försökt att göra som du skriver men då får jag veta att "JPG är inte ett giltigt Win32-program"! Jag har XP på datorn.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Öppna bilder i Photoshop

I andra bildbehandlingsprogram kan man associera filtyper till programmet.
Titta under inställningar eller preferences om du inte hittar något liknande som bilden visar.

bild.jpg
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Sv: Öppna bilder i Photoshop

Enklaste sättet att lösa det på är att skapa en genväg för Photoshop på skrivbordet.

Gör du inställningar i systemet att .jpg ska öppnas i Photoshop kommer alla .jpgbilder alltid att öppnas där och det är ju inte alltid man vill det, bara för att titta på en eller flera bilder t ex.

För att skapa genvägen går du in på Start, Alla program, mappen Adobe.
Håll sen ner höger musknapp på ikonen för Photoshop. Dra den sen till skrivbordet och välj "skapa genväg här" i menyn som kommer upp när du släpper musknappen.
Dra sen bara bilden som du vill öppna till genvägsikonen. Då öppnar den sig i Photoshop.

Du kan också prova att släppa den i Aktivitetsfältet längst ner.
Har du rätt inställningar hamnar genvägen där när du släpper musknappen.
Blir lite snyggare och renare. Annars överlever man med att ha en Photoshopikon på skrivbordet också.

Lycka till.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Öppna bilder i Photoshop

I andra bildbehandlingsprogram kan man associera filtyper till programmet.
Titta under inställningar eller preferences om du inte hittar något liknande som bilden visar.

Visa bilaga 57330

Knarrevik! Du gjorde det igen! Nu funkar det! I Photoshop finns en grunka som kallas filassocieringshanteraren under "Redigera" och "Filassociering"!

Tack för hjälpen!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Öppna bilder i Photoshop

Nu har den gamla datorn dött på riktigt! Nu får jag inte igång den alls så det blir att köpa ny. 3 datorer har dött ifrån mig på senare tid så det är väl dags att förnya sig lite!

Usb 3,0 vill jag ha! Något annat att tänka vid köp? Jag har inga höga krav, egentligen bara foto och internet.

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Öppna bilder i Photoshop

Windows 8 är precis runt hörnet.
Om det är en äldre version av Photoshop Elements du har svårt att använda dina CD-skivor på den nya Windows 7 eller 8.
Men med nytta du kan fortfarande köpa en 10 tums bärbar dator med Windows 7 och Photoshop Elements förinstallerat till mindre än 2.000, - Dkr - 320 GB hårddisk.
På en 320 GB hardisk du kan ha' mycket John Wayne film :)
 
Senast redigerad av en moderator:

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Öppna bilder i Photoshop

I andra bildbehandlingsprogram kan man associera filtyper till programmet.
Titta under inställningar eller preferences om du inte hittar något liknande som bilden visar.

Visa bilaga 57330

Här skulle det vara enkelt och rätt kul att som Mac-användare fälla en del kommentarer om Windows gränssnitt. Men jag tror det är bäst att låta bli... :)

Är alltid lika imponerad av dina kunskaper, Knarrevik!

Vh

Torbjörn
 
Toppen