• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar tips på snygg belysning/LED-lister

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Då min begagnade husbil är försedd med ett antal runda halogen-downlights och ett par avlånga halogen-lampor över köksbänken så bytte jag snabbt ut alla halogen-glödlampor till motsvarande lampor med LED-filament. Men jag skulle vilja göra något mer. Belysningen är ganska svag (om än mysig) och jag skulle därför vilja skapa en allmänbelysning ("städbelysning" om man vill) med hjälp av LED-lister. Jag funderar på att sätta dem under den uppfälllbara tak-sängen, och jag vill att de skall vara dim-bara. Se övre delen av denna bild:

IMG_20200919_132813.jpg

Jag undrar nu:

  • Har någon av er gjort en sådan här installation som ni är nöjda med?
  • Vad har ni använt för material? Om ni köpte "klister-remsa LED", hur många LED's per meter? Watt per meter? Lumens per meter? Färgtemperatur?
  • Om det var en klister-remsa LED, vad satte ni den i för list?
  • Hur satte ni fast listen?
  • Har ni dimmer? Hur ser den ut, och var hittar man en sådan som är enkel att installera?
Alla tips emottages tacksamt!

PS. Jag SKALL byta klädsel på sofforna. Det får husbilsinredning.se i Kolbäck göra åt mig. :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Båtsystem har en massa belysningsprylar. Gjorda för båtar och har med det samma vida spänningsområde de jobbar i.
Titta t.ex. under "Indirekt belysning". Hjertmans i Norrköping säljer Båtsystem.
LED man köper på Clas O eller Kjell&Co är ofta stämplade 12V men kan få problem (begränsad livslängd) när spänningen i en bil går upp mot 14.5 V (vid laddning).

För övrigt: Tänkte just kommentera din sätesklädsel med att den var snygg. Hade önskat något i den stilen i min bil.
Den tycker jag inte du skall byta, om den inte är väldigt sliten förstås. :)

MVH
Hans
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Båtsystem har en massa belysningsprylar. Gjorda för båtar och har med det samma vida spänningsområde de jobbar i.
Titta t.ex. under "Indirekt belysning". Hjertmans i Norrköping säljer Båtsystem.
LED man köper på Clas O eller Kjell&Co är ofta stämplade 12V men kan få problem (begränsad livslängd) när spänningen i en bil går upp mot 14.5 V (vid laddning).

För övrigt: Tänkte just kommentera din sätesklädsel med att den var snygg. Hade önskat något i den stilen i min bil.
Den tycker jag inte du skall byta, om den inte är väldigt sliten förstås. :)

MVH
Hans
Tack för tipset! Skall titta där. Angående sätesklädsel så är det väl som med baken att smaken är delad. Jag tycker den är på gränsen till hemsk. Inte sliten, men litet blekt. Nej, jag vill ha något omönstrat. Jag lutar åt två nyanser av grått.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har använt de här Jula-listerna på ett par ställen hemma. 3-4 st ger OK allmänbelysning i et normalstort rum, de drivs med 12V DC så de borde vara dimbara.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag köpte "Is blå" ledlister på 10meter och testade i vår
gamla bil och dessa lyste för starkt även halv dimmade. (Tyvärr har jag inga bilder på detta.)
Det blir ju jätte konstigt sken av dessa så ögonen ser ju nästan bara
svart vitt. Många färger suddas ju liksom ut.
Kan kanske gå bra om man "gömmer" dom bakom en kant så att dom lyser upp en större yta än att lysa rakt in i rummet.
Jag monterade de med varmvitt sken i alla skåpen vilket blev ett rejält lyft tidigt på våren och på hösten.

1604183478945.png 1604183539490.png 1604183582920.png
 
Toppen