• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar tips på bilstereo

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
I min plåtis som jag just köpte från Tyskland sitter en Pioneer bilstereo (AVH-8400BT) med alla möjliga finesser. Utom de jag vill ha. Och användargränssnittet är hemskt. Jag undrar hur man kan göra något så oanvändbart?

Så hjälp mig att hitta en ny, som uppfyller åtminstone de flesta av följande krav:

  1. Ljusstark skärm (gärna stor) som syns bra även i solsken
  2. Ett begripligt användargränssnitt, gärna med en fysisk ratt för volymkontrollen
  3. Stöd för Android Auto
  4. Ingång för back-kamera med automatisk visning av bilden från kameran när back-växeln ligger i
  5. Ingång för mikrofon så att den kan användas som handsfree för telefonen
  6. Pris under 10 000 kr
Icke-krav (jag är inte alls intresserad av följande):
  • CD-spelare
  • DVD-spelare
  • Utgång för extra skärm för baksätespassagerare
  • Ingång för USB-sticka
  • Ingång för SD-kort
  • Navigator (det är mycket bättre att köra navigation på mobilen och spegla den på bilstereon via Android Auto)
Tips, någon?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Finns mycket att välja på Alpine har bra grejer men dyra,detta är något billigare

Bara android 7 och troligen inte uppgraderingsbar.

Åk till en Bilstereo, Hemmabio, Hifi. Brett sortiment till rätt priser - BRL.se butik och få hjälp av proffs.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Finns mycket på Alibaba.
Beställde en till min Saab (dubbeldin) för 500:- på kul.
Funkar över förväntan.
Gps med massor av kartor och live uppdatering mm mm
Utan cd/dvd och med volym vred!
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024
Vi hade exakt samma krav som dig, dock lite lägre budget.
Hittade denna till sist: https://www.sony.se/electronics/receivrar-och-spelare-for-bilen/xav-ax100

Dock inte helt nöjd med android auto. Lite liten skärm då vi kör en samsungplatta (10") men maps på för navigering.
Mycket nöjd med backkameran som vi har kopplat konstantmos på så vi kan använda under körning.
mvh
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har haft min i drygt två år. Den har gått upp lite i pris. Funkar dock bra.
Innan hade jag en modell från Alpine som var enkel din men skärmen matades ut som en cd. Den blev utsliten i kontaktremsan mellan skärmen och maskinen efter typ 4 år. Dåligt på en så dyr maskin.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Vi hade exakt samma krav som dig, dock lite lägre budget.
Hittade denna till sist: https://www.sony.se/electronics/receivrar-och-spelare-for-bilen/xav-ax100

Dock inte helt nöjd med android auto. Lite liten skärm då vi kör en samsungplatta (10") men maps på för navigering.
Mycket nöjd med backkameran som vi har kopplat konstantmos på så vi kan använda under körning.
mvh
Jag har den i min andra bil, men är inte helt nöjd med den. Litet låg ljusstyrka på skärmen som är i minsta laget. Plus att radiomottagningen är dålig. Det kan iofs bero på antennen, men min förra stereo (en mycket enkel Pioneer) hade bättre mottagning.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Magnus, du säger att du valde 1DIN-varianten. Jag ser att det finns både 1DIN och 2DIN apparater med i princip samma funktionalitet. Varför skall man välja det ena eller andra alternativet, och varför valde du 1DIN? Vilka problem stötte du på? Vilka delar fick du komplettera med (som inte var en del av leveransen från Joying)?
 
Toppen