• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar tips om installationspaket solceller /Stockholm

Tove 48

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
39752
Medlemskap
2024
Hej , jag blir snart förstagångs-ägare av en mindre, äldre begagnad husbil (5.95m)- och vill installera Solceller på taket för att bli självförsörjande på el. Kan någon tipsa mig om vart, eller till vem, jag kan vända mig i Stockholm/Stockholms län, för att få det gjort som ett helhetspaket? Där dom monterar och fixar allt från att välja rätt utrustning till att utföra installationen, och där det som behövs är att boka en tid för installation och sedan hämta fordonet när det är klart - och som ser till att allt är monterat och klart med alla tillbehör. Gärna en mindre bilfirma eller företag. Tacksam för alla tips! :) /Tove
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack för info Henke. Ja det ser ut som jag helt enkelt får lära mig hantera gasoltuben - även om jag för ögonblicket tycker det verkar läskigt med att hålla koll på mätare och annat och har lite fobi över det.
Tove! Jättekul att du tar steget. Bra att du ställer frågor och utmanar dina lite förutfattade meningar. Oavsett tekniska lösningar kommer du att bli jättenöjd med husbilslivet. Du verkar nyfiken, orädd, vågar fråga runt och har nog en härlig integritet! Min fru och jag har campat, först med husvagn, men senare med husbil, i 35 år. Vi har fortfarande frågor att ställa och gör det gärna här på forumet. Gällande dina funderingar kring val av energi, har vi sett fler olyckor med el i sammanhanget, än med gasol. Vi har sett bränder, orsakade av överbelastade el lösningar. Jag ser, rätt hanterat, gasol som en minst lika säker energikälla för mobilt boende, som el. Gasol har vi respekt för, dessvärre ser vi ibland el som ofarligt och väljer mindre säkra lösningar! Särskilt när man vill använda 230 volt förbrukare, med för klent dimensionerad 12 volt försörjning. Det finns rejäla proffs här som fixar det, men de har rejäla grejor och fantastisk installationer. Jag är väldigt nöjd med att kunna köra kylen på gasol. Laga mat på gasol. Ta ut gasolgrillen. Köra värmen på gasol. Använder mycket Omniaugnen på gasolspisen inne, eller ännu hellre ute. Gjorde en jättegod potatisgratäng i Gränna i veckan. Jag har ändå ett Litiumsystem med 180 W solpanel, 100 Ah LiFePo4 batteri, Victron solcellsregulator, dito DC/DC laddare och 230 V laddare vid behov, men har valt bort inverter. Jag skulle däremot aldrig välja bort gasol!
 

Tove 48

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
39752
Medlemskap
2024
Tove! Jättekul att du tar steget. Bra att du ställer frågor och utmanar dina lite förutfattade meningar. Oavsett tekniska lösningar kommer du att bli jättenöjd med husbilslivet. Du verkar nyfiken, orädd, vågar fråga runt och har nog en härlig integritet! Min fru och jag har campat, först med husvagn, men senare med husbil, i 35 år. Vi har fortfarande frågor att ställa och gör det gärna här på forumet. Gällande dina funderingar kring val av energi, har vi sett fler olyckor med el i sammanhanget, än med gasol. Vi har sett bränder, orsakade av överbelastade el lösningar. Jag ser, rätt hanterat, gasol som en minst lika säker energikälla för mobilt boende, som el. Gasol har vi respekt för, dessvärre ser vi ibland el som ofarligt och väljer mindre säkra lösningar! Särskilt när man vill använda 230 volt förbrukare, med för klent dimensionerad 12 volt försörjning. Det finns rejäla proffs här som fixar det, men de har rejäla grejor och fantastisk installationer. Jag är väldigt nöjd med att kunna köra kylen på gasol. Laga mat på gasol. Ta ut gasolgrillen. Köra värmen på gasol. Använder mycket Omniaugnen på gasolspisen inne, eller ännu hellre ute. Gjorde en jättegod potatisgratäng i Gränna i veckan. Jag har ändå ett Litiumsystem med 180 W solpanel, 100 Ah LiFePo4 batteri, Victron solcellsregulator, dito DC/DC laddare och 230 V laddare vid behov, men har valt bort inverter. Jag skulle däremot aldrig välja bort gasol!
Tack för positiv input och intressant info - det inspirerar! Omniaugn måste absolut undersökas närmare! Vill ogärna avstå från micron - även om den nästan uteslutet används till att värma mjölk till kaffet - men det ordnar sig säkert- och jag får väl fila litet på det där med mina förutfattade meningar :) Och haha - din personlighetsbeskrivning på undertecknad var nästan mitt i prick :) .
Jag kommer ta med mig din tekniska info när det snart är dax att anlita verkstad för installation av solpanel. Allt bäst! // hälsningar Tove
 

Tove 48

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
39752
Medlemskap
2024
Dina önskemål pekar på en hög elförbrukning, kylskåpet på el, induktionshäll, micro är storförbrukare av el, det skulle innebära en rejäl batteribank,en kraftfull inverter, och att du antingen kör varje dag eller laddar på annat sätt, och då räcker inte en solcell på 160w. Speciellt inte eftersom solen inte alltid skiner. Om du dessutom vill ha värmaren på, drar den en hel del ström dygnet runt.
Tror jag missat besvara ditt inlägg - just nu kollar jag upp lite vilka möjligheter som finns - eftersom tidigare erfarenheter från husbil är lika med noll-- lär mig litet av varje nytt svar som kommer in. :) Tror inte min elförbruknng behöver bli så jättehög- men ändå bra att veta vad som är möjligt och inte. :)
 

Tove 48

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
39752
Medlemskap
2024
Husbilskurs för nybörjare, en intressant tanke. Kanske skulle man kunna ordna en träff för nybörjare där en erfaren HB-åkare finnes. Känner någon sig hågad så kör på. Jag ska faktiskt själv fundera på att anordna en nästa år för i år hinns det inte med.
Jättesynd att det inte blir i år nu till våren. Men det vore ju toppen om någon annan veteran nappade. Möjlighet finns ju faktiskt att ha det digitalt via zoom eller liknande...eller? Då behöver det inte vara lokalt förankrat , utan oavsett var man bor kan man delta.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jättesynd att det inte blir i år nu till våren. Men det vore ju toppen om någon annan veteran nappade. Möjlighet finns ju faktiskt att ha det digitalt via zoom eller liknande...eller? Då behöver det inte vara lokalt förankrat , utan oavsett var man bor kan man delta.
Att ha det digitalt anser jag vara svårt. Det finns så mycket olika fordon och lösningar. Träffas man så är det ju bara att titta och har man lite erfarenhet så kan man leta upp det mesta IRL.

I detta forumet där det finns oerhört mycket kunskap brukar ju kunna lösa det mesta. En lösning för dig är ju att du anmäler dig till årsmötet, kommer dit och frågar runt lite. Bland närmare 750 fordon och närmare det dubbla antalet deltagare så tror jag att du kan finna hjälp. Kommer du dit är du alltid välkommen att kontakta mig så ska jag se om jag kan vara till hjälp i mån av tid. Min hustru hjälper dig säkert gärna också om inte annat så kan ni ju ta en promenad med hundarna tillsammans :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du får gärna lov att fundera på hur du vill lösa ett digitalt möte och vilka punkter du kan tänkas vilja ta upp och återkomma, kanske är det något som går att lösa.
 

Tove 48

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
39752
Medlemskap
2024
Du får gärna lov att fundera på hur du vill lösa ett digitalt möte och vilka punkter du kan tänkas vilja ta upp och återkomma, kanske är det något som går att lösa.
Jag är så överväldigad över allt stöd och positiv input som strömmar in- det känns som om man kommer bli del av en trygg familj av likasinnade när man blir husbilsägare - även utan tidigare erfarenhet :)

Jag har tyvärr ingen möjighet att komma till årsmötet så här pass tätt inpå- men tack för förslaget -uppskattas! - gissar att det blir en härlig mötesplats man gärna hade vart på.

Med digital kurs, menar jag bokstavligen en nybörjarkurs - där man får lära sig baskunskaper -och då kanske det inte det spelar så stor roll vilken typ av bil man har? En kurs för oss oinvigda som hör ordet brunvatten, för första gången när dom möter en husbil, där man får lära sig hur man hanterar gasoltuber på ett säkert sätt, kanske förslag om alternativa solpanelslösningar, hur man hanterar tömning av wc osv, osv - genomgång av det grundläggande som kanske är gemensamt för de flesta husbilar oavsett märke? Det var så jag tänkte med en digital kurs- och där det finns möjligheter att - live- även ställa frågor :)// Tove







som är självklara för den som haft en husbil ett tag- men inte för en nybörjare som har husbil. och jag tror det finns fler än jag :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag är så överväldigad över allt stöd och positiv input som strömmar in- det känns som om man kommer bli del av en trygg familj av likasinnade när man blir husbilsägare - även utan tidigare erfarenhet :)

Jag har tyvärr ingen möjighet att komma till årsmötet så här pass tätt inpå- men tack för förslaget -uppskattas! - gissar att det blir en härlig mötesplats man gärna hade vart på.

Med digital kurs, menar jag bokstavligen en nybörjarkurs - där man får lära sig baskunskaper -och då kanske det inte det spelar så stor roll vilken typ av bil man har? En kurs för oss oinvigda som hör ordet brunvatten, för första gången när dom möter en husbil, där man får lära sig hur man hanterar gasoltuber på ett säkert sätt, kanske förslag om alternativa solpanelslösningar, hur man hanterar tömning av wc osv, osv - genomgång av det grundläggande som kanske är gemensamt för de flesta husbilar oavsett märke? Det var så jag tänkte med en digital kurs- och där det finns möjligheter att - live- även ställa frågor :)// Tove
som är självklara för den som haft en husbil ett tag- men inte för en nybörjare som har husbil. och jag tror det finns fler än jag :)
Jag tror säkert att det finns fler än du. Har lite att göra nu men jag ska se om jag hinner sätta ihop en "checklista" Nu tror jag att en hel del andra nappar på detta (hoppas jag) och kan komma med bra uppslag. Jag har tyvärr fullt upp hemma som helst ska vara färdigt innan årsmötet.

Det är för övrigt kul att du känner dig välkommen, glöm inte att kolla in vår förmånssida där du har många bra rabatterbjudanden, bla 1,11 på dieseln och även bra försäkringserbjudanden.
 
Toppen