• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar råd angående tilläggsvärme

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tänkte montera en luftvärmare (diesel) på nya husbilen men är lite i val och kval hur jag ska göra.
Antingen en vanlig luftvärmare som får blåsa in i kupén, en 2kW som då oftast går på mellan 75 och 100%, eller en 5kW som går mellan 25 och 50% men med möjlighet att braka på med mer) och komplettera med en 500W vanlig motorvärmare (kan då förvärmas ½-1h via inverter och batteri).
Eller en 5kW vattenvärmare som värmer motorn (och, om jag lyckas koppla den så man kan utnyttja kupèfläkten, även kupén).
 
F

F.d. 22252

Guest
Problemet med en stor värmare är att ska man använda termostaten så drar den mer ström eftersom det blir start och stopp. Har man en mindre kan den gå för fullt hela tiden beroende på yttertemp och hur stor och välisolerad bilen är. Min lilla bil har aldrig haft mer än 1kw elvärme öven när kylan närmat sej 0grader.
Kupefläkten tror jag inte man kan köra eftersom de brukar dra mycket ström.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är ungefär så jag ser det också. Kupé fläkten brukar dra rätt rejält.
På gamla bilen räckte 2x1kW värmare vid -20. Den nya känns lite sämre isolerad i bodelen men bättre i hytten så det går kanske jämt upp.
Är lite sugen på att montera värmaren fram eftersom pannan sitter bak, men vi får se.
Vill kunna köra med dieselvärmaren som källa 1 och stötta med gasolen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja kunde du få plats med den under huven och koppla in den på ordinarie värmen skulle det vara bra men i en nyare bil blir det förmodligen för svårt frågan är ju om du ska ha recirkulation eller ta luften utifrån bäst med ett spjäll där du kunde välja och reglera värme och ventilation. Tyvärr sparar man på fläktmotorer borstmotorer har runt 55% verkningsgrad jämfört med trefas motorer med 85% och de går ju bra att styra varvtalet steglöst. Hade ju tänkt köpa den lilla och sätta den i en balk under och koppla in den till trumans slangar vilket skulle vara enkelt men med corona har man tappat sugen på det mesta.
 
F

Fd.47585

Guest
Skall du ha vatten på under vintern så är det värt att tänka på att lös värmare kan lura vanliga värmaren att inte starta och då värms inte de utrymmen där rör/slangar för vattnet ligger och det finns en frysrisk. Orginalvärmaren är dragen så även dessa utrymmen värms. Värmaren enligt länk tror jag är ett bättre alternativ kopplad till samma slang(ar) som original,
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag monterade en Kinavärmare luft i vintras På 5kw. Har 2 luftutsläpp. Ett blåser från sängarna o framåt den andra ner i dubbelgolvet. Värmaren monterad i garaget med egen tank. Har vattenburen Alde 3020 som standardvärmare. Frikampar mycket höst vinter vår o gör av med över 10 PA11/år.
Dieselvärmaren är toppen vid den temp när man inte behöver värme under natten. Brukar starta på morgonen o då kan innetempen vara ca 12-14gr. Värmen kommer nästan direkt. Kan bli att köra den även en stund på kvällen.
Första minuterna så ligger förbrukningen på ca 7-9A o när inställd temp uppnåtts så drar den ca 0,5A. Svårt att mäta eftersom pumpen slår. Den slår aldrig av helt vilket gör att den mår bättre än massa till/frånslag.
Nu när det blivit kallare(värme hela dygnet) så blir det att välja hög elförbrukning eller dyr gasol. Har testat nu att köra dieselvärme dagtid o gasol nattetid vilket jag tycker fungerar bra.
Tycker jag monterat det bästa nu för oss. 2x96Ah Sunlux litium. Victron MPPT, Victron 230V/30A, Votronic boster 12/12/30. Har även Victron bmv712 för avläsning o allt på blåtand så man kan nog säga att jag har bra koll o är riktigt nöjd med den utrusningen. Har nog snart sparat in värmaren på sänkt gasolkostnad snart.
Jag rekommenderar en Kina luft.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Räknade lite på driftkostnaderna för värme

Diesel innehåller 9,8 kWh/l och kostar idag ca. 13:80 ==> 1:41 per kWh

Gasol innehåller 12,8 kWh/l och en PK10 kostar 240:- att byta ==> 1:88 per kWh
Fasta flaskor tankar man för 20:-/l i Sverige och 12:-/l nere i Europa ==> 1:56 alt 0:94

El kostar från 1:50 till 5:00 per kWh beroende å var man står
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Räknade lite på driftkostnaderna för värme

Diesel innehåller 9,8 kWh/l och kostar idag ca. 13:80 ==> 1:41 per kWh

Gasol innehåller 12,8 kWh/l och en PK10 kostar 240:- att byta ==> 1:88 per kWh
Fasta flaskor tankar man för 20:-/l i Sverige och 12:-/l nere i Europa ==> 1:56 alt 0:94

El kostar från 1:50 till 5:00 per kWh beroende å var man står
Gasolpriserna varierar mycket, jag fyller LPG i Sverige för 10kr/L, medan EU priserna brukar ligga på 5-9kr/L, att byta en vanlig flaska hemma kan bli hur dyrt som helst från 240kr och uppåt.
Det skulle ju löna sig att värma huset med dieselvärmare något att fundera på !?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Skall du ha vatten på under vintern så är det värt att tänka på att lös värmare kan lura vanliga värmaren att inte starta och då värms inte de utrymmen där rör/slangar för vattnet ligger och det finns en frysrisk. Orginalvärmaren är dragen så även dessa utrymmen värms. Värmaren enligt länk tror jag är ett bättre alternativ kopplad till samma slang(ar) som original,
Värmaren enligt länk är ingen vits i sammanhanget då orginalpannan har elpatron på 0,9 eller 1,8kW vilket räcker när jag står på stolpe.
Däremot frysrisken måste jag ta i beaktande så jag lägger luftutsläppen från nya värmaren optimalt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Räknade lite på driftkostnaderna för värme

Diesel innehåller 9,8 kWh/l och kostar idag ca. 13:80 ==> 1:41 per kWh

Gasol innehåller 12,8 kWh/l och en PK10 kostar 240:- att byta ==> 1:88 per kWh
Fasta flaskor tankar man för 20:-/l i Sverige och 12:-/l nere i Europa ==> 1:56 alt 0:94

El kostar från 1:50 till 5:00 per kWh beroende å var man står
Räknade också på det för några år sedan.
Och tar man bara hänsyn till vad man sparar på att köra dieselvärme mot gasol så tar det väääldigt lång tid att spara in kostnaden för själva dieselvärmaren....
Nej dieselvärmaren kommer att vara ett komplement till gasolen, tex om gasolen tar slut eller man behöver stötta lite när det är riktigt kallt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag monterade en Kinavärmare luft i vintras På 5kw. Har 2 luftutsläpp. Ett blåser från sängarna o framåt den andra ner i dubbelgolvet. Värmaren monterad i garaget med egen tank. Har vattenburen Alde 3020 som standardvärmare. Frikampar mycket höst vinter vår o gör av med över 10 PA11/år.
Dieselvärmaren är toppen vid den temp när man inte behöver värme under natten. Brukar starta på morgonen o då kan innetempen vara ca 12-14gr. Värmen kommer nästan direkt. Kan bli att köra den även en stund på kvällen.
Första minuterna så ligger förbrukningen på ca 7-9A o när inställd temp uppnåtts så drar den ca 0,5A. Svårt att mäta eftersom pumpen slår. Den slår aldrig av helt vilket gör att den mår bättre än massa till/frånslag.
Nu när det blivit kallare(värme hela dygnet) så blir det att välja hög elförbrukning eller dyr gasol. Har testat nu att köra dieselvärme dagtid o gasol nattetid vilket jag tycker fungerar bra.
Tycker jag monterat det bästa nu för oss. 2x96Ah Sunlux litium. Victron MPPT, Victron 230V/30A, Votronic boster 12/12/30. Har även Victron bmv712 för avläsning o allt på blåtand så man kan nog säga att jag har bra koll o är riktigt nöjd med den utrusningen. Har nog snart sparat in värmaren på sänkt gasolkostnad snart.
Jag rekommenderar en Kina luft.
Det är ungefär som din lösning jag har tänkt mig.
Funderar också på en lös tank, fast å andra sidan ska det då blaskas diesel på två ställen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Det är ungefär som din lösning jag har tänkt mig.
Funderar också på en lös tank, fast å andra sidan ska det då blaskas diesel på två ställen.

Så tänkte jag också först men med tanke på min värmares placering o att slippa ingrepp i bilens dieselsystem blev egen tank ett bra alternativ. Dieselförbrukningen är mycket låg. Fyra dygn nu den här årstiden ger en förbrukning på ca4 liter. Samma tid endast gasol ger garanterat en P11förbrukning för oss. Nu räcker en tub ca 3 x 4 dygn.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Alternativet är ju att göra ett extra hål i dieseltanken, svårt att koppla in på ledningen till motorn.
Nja. Jag fick tipset (när jag monterade på förra bilen) att klippa in ett t-stycke på returen mellan motorn och tanken.
Dels finns det då ingen eventuell tankpump som kan strula till det men framför allt så slutar returröret högre upp från bottnen i tanken så det finns ingen risk att motorn inte går att starta om man glömt värmaren på.
Det funkar klockrent!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så tänkte jag också först men med tanke på min värmares placering o att slippa ingrepp i bilens dieselsystem blev egen tank ett bra alternativ. Dieselförbrukningen är mycket låg. Fyra dygn nu den här årstiden ger en förbrukning på ca4 liter. Samma tid endast gasol ger garanterat en P11förbrukning för oss. Nu räcker en tub ca 3 x 4 dygn.

Det kan väl inte riktigt stämma, gasol har ju ett betydligt högre värmevärde än diesel, så om du gör av med 10kg/20L gasol, bör det gå åt betydligt mera diesel än gasol?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det kan väl inte riktigt stämma, gasol har ju ett betydligt högre värmevärde än diesel, så om du gör av med 10kg/20L gasol, bör det gå åt betydligt mera diesel än gasol?
Har även för mig att jag läst att verkningsgraden på gasolpannan är större än på diesel dito.
Var typ 98-99% för gasolen och runt 10% mindre för dieseln.
Varför vet jag inte men gissar att det har med den renare förbränningen på gasol att göra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har även för mig att jag läst att verkningsgraden på gasolpannan är större än på diesel dito.
Var typ 98-99% för gasolen och runt 10% mindre för dieseln.
Varför vet jag inte men gissar att det har med den renare förbränningen på gasol att göra.
En dieselvärmare skickar ut ganska mycket värme genom avgasröret, en truma har ju t.o.m. en plastskorsten längst upp avgaserna är bara ljumna.
 
Toppen