• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ö-vikare på väg .

F

F.d. 7747

Guest
;) I höstas tyckte vi att avresedagen för vår resa ner mot Spanien var avlägsen och långt borta .
Vet inte hur dagar och månader flygit iväg men nu är vi snart på väg igen , om nu allt går som vi tänkt oss så rullar vi ner genom Sverige med start måndagen 25 januari .
Igår gick jag igenom värmesystemen både det dieseldrivna och det ordinarie gasolburna ,
allt verkar funka som det ska , på den gasolburna Truma 6002EH var jag ju tvungen att byta värmestavarna i höstas , tur att det gick på garantin så det besparade mig en ganska stor slant eftersom pannan måste skickas till tillverkaren för rep .
Tur i oturren hade jag tappat ur hela vattensystemet och igår när jag höll på med värmen upptäckte jag en en spricka i backventilen för avtappningen av beredare , fick tag i en ny i Sundsvall som jag får hämta där på väg söderut , hade jag inte upptäckt det här och fyllt upp vattentanken hade jag nog fått in en massa vatten i dubbelgolvet .
Hängde också upp dom två parhästarna som varit med på många och långa resor vid det här laget men än så länge inte svikit oss , den ena är en mormorscykel utan några som helst finesser men med rätt bra utväxling så med lite kraft i bena kommer man rätt långt på en halv timme , upptäckte dock att kedjan var oroväckande rostig kanske pga, av allt salt som sprids ut på bl.a E 4 .
Den andra är en gammal minicykel med tvåväxlat automatnav som hängt med i över tio år och inte förorsakat mig några andra bekymmer än en punktering , fortsätter dom att sköta sig även i framtiden får dom nog åka med på några resor till .
Tänker också passa på att fylla upp gasolflaskorna på Gasoldepån i Sundvall dom fyller även halvfulla flaskor .
Har dock beställt adepter för Spanskflaska - Svenskgasol koppling av några andra kompisar som redan står nere i Spanien , räknar med att köpa en Spansk flaska vid framkomsten till La Manga .
Har inte planerat för någon exakt resväg det brukar vi aldrig göra utan tar dagen som den kommer , undviker dock i största möjliga mål betalvägarna , men känner vi för att rulla en längre sträcka under någon dag så betalar vi för det .
Det ända jag inte kan förstå är varför man behöver så mycket saker med sig , kläder , verktyg , bord . stolar , vindskydd mm. tycker mig ha gått igenom garaget flera gånger
men tycker att det mesta är bra att ha saker , har svårt att rensa ut nåt , övriga utrymmen som till stor del är sambons domäner alltså klädgarderober etc. är enligt henne inte så lätt att ta ut något ur vare sig sig garderober eller övriga skåp , allt som finns i dom är är nogrant uttänkt och behövs för framtida behov .
.
Våra båda hundar är däremot nöjd att bara få åka med inget behov av annat än ett och annat kisstopp och någon godisbit ibland .
Är det nån här i klubben som också är på väg söderut samtidigt med oss så hör gärna av er kanske kan vi isåfall hänga på varandra en bit kunde tex. sammanstråla någonstans i Tyskland .

;) Rulla Lungt så kanske vi ses efter vägarna , hälsar Rune , Anitha och vovvaran Sigge och Sally .

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ö-vikare på väg .

Lycka till! Blir det första långresan med den bilen? Eller gjorde ni den redan i somras?

//Stefan (som nu har Cipron)

F

F.d. 7747

Guest

:rolleyes: Hej hoppas att Cipron går bra för dig vi hade aldrig några problem med den !
Ja vi har hunnit göra en del långresor med bilen , bl.a upp till nord Finland och stora delar av norra Sverige , vi rullar på rätt mycket , använder ju bilen året om .
Rulla Lungt .

F

F.d. 4220

Guest

Inga problem med själva bildelen, men kylskåpet gick sönder när vi var på Elmia, så det blev tidig avfärd därifrån. Det gick på garantin, så det löste sig bra.
Vi är jättenöjda med den, vi letade ju efter en bil med just den planlösningen. Men den är nu avställd och väntar på våren...

//Stefan

F

F.d. 7747

Guest

:rolleyes: Hej igen !
Ja så har vi då rullat genom halva Sverige startade hemifrån igår kl 9.45 på torr och fin E4 , med ett första stopp i på Birsta köpcenter utanför Sundsvall efter div inköp och lunch körde vi vidare mot Tönnebro för em. fika , tankning och middag på MAX i Uppsala .
Rullar vidare mot Nyköping övernattar en bit utanför stan .
Tisdag morgon intag av en kopp kaffe och smörgås kör vi vidare mot Biltema och Linköping för div. inköp .
Stannar i Brahehus för lunch , rullar vidare mot Ljungby där vi tar em. kaffe och pratar med kompisar ner i Spanien .
Kommer så småningom till Örkelljunga där vi tilläggsprovianterar nu har vi den mat vi tror oss behöva genom Tyskland och Frankrike .
Jag ligger på knä och försöker fixa backventilen på Truman , fick tag i delar till på nervägen , tror den ska funka nu , har köpt en vattenpolett för 15 kr av Bengt i Örkelljunga , Sover över där inatt 40 kr med el .
Varnas för storm och snö imorgon över i stort sett hela Sverige , tur för oss att vi hunnit hit ner , räknar med att vara i Heligenhafen i morgon em där vi kommer att övernatta , för vidare färd mot Moseldalen på torsdag .
Från Örnsköldsvik igår och fram till Örkelljunga idag har vi kört 1030 km .

;) Rulla Lungt .

F

F.d. 4927

Guest

Det varnas för underkylt regn i morgon i västra Skåne så ta det jäkligt försiktigt!

Lasse

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Önskar er välkomna till Spanien..... Själv gammal Öviksbo, men "Spanjor" sedan 20 år.

Själv tog jag först rälsbussen till Mellansel, men förstår att saker och ting blivit annorlunda nu med bilar, husbilar.....

Bienvenido!

Tommy

F

F.d. 7747

Guest

;) Hej på er igen , så är vi då framme i Spanien efter en kall och snörik resa genom hela Europa , idag står vi i Peniscola på Eden camping soligt och ca 16 grader i skuggan och drygt 23 i solen .
Rätt många svenskar här många har fricampat nere i hamnen men nu har det blivit P-förbud där mellen kl 20 - 0600 så den möjligheten är borta nu .
I morgon åker vi vidare mot Santa Pola för att träffa en hel del gamla husbilsvänner som står där campingen där är fullbelagd men vi kommer att fricampa nere vi stranden lär vara ca 50 -60 bilar där just nu .
Vi hör av oss när vi kan bli uppkopplad på internet igen .
Rulla Lungt .

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2025

Hej RuneB,
vi har också kämpat oss genom vargavintern och står också på Eden!
Vi ska ta en promenad och se om vi hittar igen er!
Vi står på plats 94 på södra sidan.
Inga-Lis och Håkan ifrån Utansjö.

Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest

Ett tag sen vi hade tillgång till internet så vi har varken kunnat läsa eller skriva under några veckor nu .
För tillfället står vi ner vid hamnen i Santa Pola , har varit blåsigt och kallt idag , här står vi fn. 3 svenska bilar nu i kväll men det kommer och far nya hela tiden .
Sen vi åkte hemifrån har vi lagat 5 nätter på camping , men med alla fina möjligheter till fricamping som finns häromkring så fortsätter vi nog med fricampingen .
Har träffat en del nya svenskar här som vi slagit följe med ibland , och så har vi träffat gamla vänner så en kväll i förra veckan var vi 14 personer som gick ut och åt på en kines restaurang .
Imorgon åker vi och några bilar till neråt en bit söderut förmodligen bara till La Marina finns ett bra ställe där att stå på med möjlighet till toatömmning .
Och som sagt var nu väntar vi bara på solen som dom lovat ska återkomma imorgon .
Nere vid La Marina förra veckan var det iallafall 3 modigs svenskar som kastade sig i havet trots 11 gradigt vatten .
Campingarna häromkring är alla fullbelagda , nåt att tänka på för er som är på väg hitåt .
Ha det bra hälsar Rune Anitha och hundarna från Santa Pola .:cool:

F

F.d. 7747

Guest

:rolleyes: Hej igen !
Idag har vi provianterat på Lidel i La Marina sen var vi 2 bilar som drog oss en bit söderut .
Vi hamnar så småningom i ett regnigt och blåsigt Puerto de Mazarron vid fricampen nere vid hamnen har man satt en bom på drygt 2 meters höjd och en massa skyltar med camping förbud men vi har hittat en annan plats bland ett 10 tal husbilar en bit därifrån och där står vi nu i ett störtregn som gör att man inte vill gå ut och rasta hundarna men nöden har ju ingen lag så vad göra .
Dom som vet lovar sol i morgon igen , klart att man tror på dom .
Vi och någon bil till åker en bit längra söderut imorgon , ha det bra vi hörs och Rulla Lungt ! :cool:

F

F.d. 29752

Guest

Hej på Er!
Det är roligt att läsa var Ni hamnar. Vi åker normalt på Spanien, men dock inte i år. Vi har försökt hitta ställplatsen i Santa Pola, men inte lyckats. Har Ni möjligtvis GPS-koordinater för platsen?

mvh
Pehr

F

F.d. 25023

Guest

Hej!

Trevligt att läsa om er resa nedåt, vi är på väg norrut, men bara för att sedan vika av mot Sicilien!

Står i kväll på N37 20' 41,2" W001 41' 11,3" Entrevista c:a 14 km söder om Aquilas.

Trevlig plats på natursluttning mot havet, ingen risk för mjuk underlag, otrolig utsikt, men regn... Har stått här många gånger och återkommer vid våra resor. Till nästa natt flyttar vi till hamnen mitt i Aquilas för att övernatta och njuta av lördagen i en mycket trevlig stad.

Har ni vägarna förbi kom förbi och hälsa på!

hälsning
anita&jyrki BEN313

grete og leif

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
4603
Medlemskap
2025

Vi ligger også i Mazzaron, på Camping Los Delfines, og åker litt søderut i morgen, kanskje vi sees:yes:

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2025

Vi är fortfarande kvar på camping Eden. (För de som undrar - jodå, Rune och Anitha hittade igen oss och det blev en stunds trevligt umgänge på kvällen). Det verkar som vi haft tur med vädret här. Visserligen väldigt omväxlande väder men bara lite regn. Såg på TV att det t.o.m. var översvämningar på sydkusten.
I morgon åker vi en liten bit söderut till Javea för att hälsa på Inga-Lis släktingar.
Vi har en liten resedagbok på www.utansjoverken.com under fliken Aktuellt.
Hälsningar från Inga-Lis, Håkan och hunden Bonzo!

F

F.d. 7747

Guest

;)Hej igen !
Jag så har vi då förflyttat oss en bit söderut igen efter den Spanska kusten , vi var 2 svenska bilar som följdes neröver i förrgår hittade ett bra plats med en massa holländare en bit utanför Aguilas där vi slog nattläger , vid 6 tiden på kvällen kom dock polisen och avisade alla husbilar som fick packa ihop och dra vidare .
Men efter en del diskutioner så fick vi två svenska bilar stå kvar över natten , fram till kl 8 morronen efter , tack för det .
Nåväl igår em. kom vi så fram till Mojacar där vi står en bit söder om stan med ett 15 tal andra bilar utan att några poliser synts till .
Idag ser det ut att bli ömsom sol och ömsom regn men igår hade vi en toppen dag här nerra vid havet . Så litet regn får vi väl ta ibland med tanke på vädret som verkar ha drabbat Sverige .
Och så hoppas vi att Inga-Lis och Håkan hinner ifatt oss och som sagt var tack för en rolig kväll i Peniscola .
Jag bifogar några bilder om det går .
:cool:RullaLungt .

Bilagor

• Spanienresan januari 2010 094.JPG
    Spanienresan januari 2010 094.JPG
    719,6 KB · Visningar: 7
  • Spanienresan januari 2010 033.JPG
    Spanienresan januari 2010 033.JPG
    793 KB · Visningar: 12
  • Spanienresan januari 2010 050.JPG
    Spanienresan januari 2010 050.JPG
    779,1 KB · Visningar: 6
F

F.d. 25023

Guest

Någonstans på vägen här har vi träffats, men inte sett varann.

Vi stannade i Aguilas i natt, tyvärr var favoritplatsen i hamnen upptagen av karnevalen i stan, jättestort, massor med folk och mycket musik, mat och dricka efter en ovanligt vacker dag med mycket sol.

Stod i natt ihop men en massa bilar bredvid Mercadona, 50 meter från stranden, nu är det söndagförmiddag, vi lyssnar på "god morgon världen" från Sverige, och skall snart ta en promenad på paseon.

Hoppas att regnet slutar i Syd-Spanien och ni får en bra tid där.

Hälsning
anita&jyrki

P1000281 (Small).JPG

P1000259 (Small).JPG

F

F.d. 7747

Guest

;) Hej igen alla husbilsvänner igår lämmnade vi den lilla restaurangen utanför Mojacar där man kan ta en öl eller äta en bit mat och då kan man fylla vatten , tömma toan och övernatta nere vid medelhavet. Vi var 2 bilar som tillsammans drog oss söderöver , efter en del regn och blåst så nådde vi vid lunchtid Mini Hollyvodd där man bla. spelat in en del av Clintans cawboy filmer det var stängt för säsongen men vi kunde ändå kolla in en del av västernstaden dom byggt upp , kan jämföras med High Capparal men större .
Jättefina vägar och vyer över Sierra Nevada kan verkligen rekomenderas .
Efter lite koll på diverse ställen ner åt kusten hamnade vi så småningom i Calahonda bakom kyrkan med ca 25 andra husbilar med olika natinolatiet och här står vi nu i strålande sol efter en regnig natt , kan inte önska oss bättre väder än det vi haft idag och så är det ju bara 50 m ner till playan och medelhavet .
Vår vän Olle från Blekinge tog mod till sig och badade i det
15 gradiga vattnet så vi från Ö-vik fick skämmas lite som inte vågade bada med honom .
Står sig vädret så kanske vi blir kvar här några dar innan vi åker vidare mot Torrox bara en 30-40 km härifrån enligt ryktet ska vi kunna tömma toatankar där ,vi har några extra men klarar oss innte hur länge som helst ändå .
Mellan Mini Hollywodd och hit till Callahonda hade många vägar regnat sönder så bara ett körfält kunde användas så vi har ju haft den turen att där vi varit tidigare har vi inte upplevt så mycket regn , om vi då bortser ifrån att vi körde i ett evigt snöoväder från sverige och fram till spanska gränsen .
Ha det bra återkommer när vi har chans att koppla upp oss på nätet .
:cool:Rulla lungt jag blev morfar för 3:dje ggn i söndags känns bara bra det blev en liten tjej annars är det bara killar .

F

F.d. 7747

Guest

:cool:Hej igen ser att det fortfarande är omkring 20-grader eller mer i våra hemtrakter så det är klart att vi njuter av det vackra vädret vi haft den senaste tiden här i Calahonda , jättefin ställplats med möjlighat att fylla vatten och bara 50-100 m ner till havet .
Nu på morgon drog våra svenska vänner som åkt med oss dom senaste veckorna norröver igen , själv tänker vi dra oss söderöver idag eller imorgon har inget bestämt mål får se var vi hamnar .
Nu på förmiddan har vi lite soldis men det ser ut som om det ska lätta , vår spanska gasolflaska blev tom nu på morgonen har räckt i precis 20 dagar .
Har vi tur kanske vi träffar på några nya svenska bekantskaper neröver som vi kan slå följe med en bit .
:rolleyes: Ha det bra där hemma i kylan och rulla lungt .

F

F.d. 7747

Guest

;) Hej igen har inte varit inkopplad på nätet under ett tag nu , men efter att vi lämmnade Calahonda hamnade vi i Puerto Sotogrande och froterade oss med Jet Settarna under några dar , jag försökte byta jämt med husbilen mot någon av lyxyatcherna som låg där i hamnen men det var ingen som nappade på mitt anbud , däremot fick vi sitta på en strandbar bland alla besökare som kom dit i sina Bentlys , RR , och Porsche bilar .
Därifrån åkte vi upp mot bergen Till ett naturparksområde utanför Los Gazules för att tvätta kläder och ta igen oss några dygn, innan vi kom fram till campen var vi tvungna att ta oss genom samhället , där var det karneval och den stora genomfartsvägen var avstängd så vi fick kryssa mellan gränderna trodde aldrig att vi skulle komma ut därifrån gick knappt en tändsticksask mellan husbilen och husväggarna i gathörnen som vi måste runda , samma procedur upprepades när vi idag körde neråt Gibraltar där vi står nu precis nedanför klippan , havet och vädret är vresigt med oss idag höga vågor , blåst och en massa regn men vad får man inte ta när man nu bestämt sig för att se Gibraltar på pånära håll .
Från Los Gazules hade vi tänkt åka in i Portugal men avråddes av några danskar vi träffade som hade varit där i regn och kyla under en 3 veckors period .
Ska försöka återkomma med några bilder vid ett senare tillfälle .
:cool:Rulla Lungt vi hörs hälsningar från Rune och Anitha .

Toppen