• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åtgång vinter dieselvärmare i plåtis

F

F.d. 11721

Guest
Har hittat denna på blocket:

Husbil gasolfri | Värmland

Passar mina behov och budget mycket bra, undrar nu vad det kan tänkas kosta att fricampa med den under de kalla dagarna i Sverige, hur stor är diesel åtgången per dygn i temperaturer mellan +3 till -20.

MVH Henrik

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Åtgång vinter dieselvärmare i plåtis

Min praktiska erfarenhet säger åtgång på c:a 1,5 dl/tim vid ungefär -20C. Kan givetvis variera eftersom modernare dieselvärmare är mycket snålare på både bränsla och el. Har själv en Webasto DualTop som värmer både varmvattnet och "luftvärmen".
Anser att dieselvärmare skapar den bästa friheten/mobiliteten i en plåtis!

F

F.d. 11721

Guest

Ja det var ju inte så farligt, är ju inte ofta som det handlar om de temperaturerna. Vad ligger åtgången på vid 1000w underhållningsvärme då?

Undrar om det skulle fungera att spendera en svensk vinter fricampandes i en plåtis?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Både Truma Combi D6 (vilken jag har i min gamla plåtis som jag tänker försöka sälja till våren) och Webasto Dual Top (som sitter i min nya bil) förbrukar ungefär 0,1 L diesel per avgiven kWh. Maxeffekt på dessa värmare är 6 kW, men för underhållsvärme i norrländsk vinterkyla räcker runt 1 kW i mina välisolerade bilar. I vilket fall tämligen obetydlig dieselförbrukning för värme i praktiskt bruk.

aake

Toppen