• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återigen hänvisad till för smala vägar.

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Lämnade Florens idag mot Greve in Chianti, strax efter att ha lämnat ställplatsen i Scandicci blev jag av Copilot ombedd att svänga vänster in på en väg som blev bara smalare och smalare, med mycket mötande trafik. Växtlighet skrapade längs husbilssidan, höger backspegel snuddade vid stenmurar, mötande trafik stannade och fällde in backspegel för att vi skulle kunna mötas. Hustrun bredvid synnerligen irriterad och ville veta varför jag valt en så smal väg......

Det gick dock bra, vid inspektion av husbilssidan var det inga repor, bara ett litet märke på backspegel, som nog går att polera bort.

Jag hade kollat rutten i Copilot innan vi startade och den valda vägen var en av få gula vägar, bland en massa grå mindre vägar, så jag trodde det skulle vara ok.

När jag svängde in på den väg som blev smal noterade jag en skylt med lastbilsförbud om 1600m plus något mer, hann inte läsa alla skyltar.

Kollade efteråt i Sygic, rekommenderade samma väg. Google maps däremot rekommenderade en annan av de gula vägarna.

Kan någon rekommendera en NavApp för Ipad där man kan välja bort vägar med lastbilsförbud ? Vill gärna fortsätta med Ipad då det är så stor och tydlig karta.

Kan det finnas någon inställning i Copilot eller Sygic som jag missat?

Har ställt in Copilot att undvika lokala gator, men vägen såg ju ut som en huvudled på kartan,dvs snäppet över lokala gator.

Jag vill helst undvika vägar utan mittlinje, men blir då och då lurad in på någon, speciellt när jag struntat i någon instruktion och rutten kalkulerats om. Då används varje stig för att försöka få mig på den rätta vägen.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Återigen hänvisad till för smala vägar.

Vi har en Garmin och råkar en hel del gånger ut för detta. En gång i Spanien så körde vi vänster backspegel i en annans husbils backspegeln och glaset hängde i en smal elanslutning. Vägen var mycket smal och olyckan inträffade när mötande husbil lyfte handen ifrån ratten för att hälsa och så gjorde han en mycket liten sväng.
Vi körde av på den första plats vi hittade och fick surrat fast glaset med silvertejp, denna räddning i nöden.

Hade tyvärr inte någon lokalkarta utan bara en annan variant där dom mindre vägarna knappast fanns med. Varför kan man inte lita på sin navigator, undrar jag? Är så trött på att sitta och glo i en karta när man har ett modernt system för att kunna köra rätt på ett lätt sätt.

Eva
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Återigen hänvisad till för smala vägar.

Riktiga kartor på papper har väl funnits sedan Gutenbergs tid, ungefär!

Jappe

Javisst, och mina kartor över italien är sedan 1987 när vi var här med husvagn. För övrigt krävs det nog att man köper en karta för varje ort man skall till. Det finns ingen plats att stanna på för att se på kartan. allt detta skall en bra navigator fixa eller hur. Problemet med vanliga kartor är ju att man inte alltid vet var man är plus att man aldrig kan vika ihop den korrekt igen
Om man zoomar vidare på kartan så finns mängder av vägar, kanske lämpliga att leda en get på
 

Bilagor

  • Firenze.jpg
    Firenze.jpg
    119,6 KB · Visningar: 30

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Återigen hänvisad till för smala vägar.

Att läsa en papperskarta är ingen konst. Kan man inte den konsten tar det inte särskilt lång tid att lära sig den! Att lära sig behärska ständigt krånglande elektroniska "underverk" tar däremot både tid och kraft och inte minst pengar!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Återigen hänvisad till för smala vägar.

För att hitta i obekanta städer är navigatorn oslagbar, men annars vill jag rekommendera en tränad navigatör med karta i handen. För den som inte redan har skaffat en sådan finns ett flertal dating-siter med rikt utbud.

aake

Redigerat stavfel
 
Senast ändrad:

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Återigen hänvisad till för smala vägar.

För att hita i obekanta städer är navigatorn oslagbar, men annars vill jag rekommendera en tränad navigatör med karta i handen. För den som inte redan har skaffat en sådan finns ett flertal dating-siter med rikt utbud.

aake

Man får ju tänka på vikten också, en papperskarta och en Tomtom väger mindre!!!!:wub:
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Återigen hänvisad till för smala vägar.

För att hitta i obekanta städer är navigatorn oslagbar, men annars vill jag rekommendera en tränad navigatör med karta i handen. För den som inte redan har skaffat en sådan finns ett flertal dating-siter med rikt utbud.

aake

Redigerat stavfel

Det har jag minsann testat ;) och det första jag fått höra är... "har du en SÅN GAMMAL Garmin" alternativt "VAAAAA!!! Papperskarta????" :twitcy:

Näää, själv är bästa dräng *ler* Kör med min enkla Garmin och har koll på kartan samtidigt och väljer väg själv när nav. är ute och cyklar. Då riktigt ser jag hur den tänker "ja just ja, vi tar en bätte väg"
Enda stället jag blev riktigt lurad var inne i Sevilla när jag stått över natten vid IKEA och skulle fortsätta hemåt gm Spanien. Men det blev en fin sightseeing mitt inne i smeten och jag var glad att min HB bara är 2.22 bred :D
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Återigen hänvisad till för smala vägar.

Kör man efter GPS så får man uppleva platser som man inte riktigt har räknat med.
Kan ju vara berikande...men en enkelriktad kostig i en vingård som vi upplevt , kan man skratta åt i efterhand.
Skulle tro utan att riktigt veta, att de flesta av oss har en papperskarta som vi studerar inför nästa etapp. Även de mest teknikberoende gör nog det också...
För oss är det ett rent nöje.;)

Bosse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Återigen hänvisad till för smala vägar.

Vi var i Österike, Tyskland & Tjeckien i september. Vi råkade också ut för "kostigar". När det verkade vara en sådan så körde vi bara vidare & lät GPS'en kalkylera ny väg. Fungerade bra tyckte vi.
Bennie
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Återigen hänvisad till för smala vägar.

Så här visade gps:e och vi körde där. En "genväg" som kortade ner sista biten med ca 600m. Fina vägen var lite längre, ändå var inställningen "kortast tid". Den dåliga vägen hade antagligen samma hastighet som fin vägen, därav blev det som det blev. I Tyskland en gång visade snabbaste vägen en tidsvinst på 12 min med ca 7 mils längre körning. Motorväg kontra vanlig väg kan ge makalösa variationer. Numera kollar vi alltid på papperskartan innan vi kör.
Ove.G
 

Bilagor

  • IMG_0801.JPG
    IMG_0801.JPG
    4 MB · Visningar: 1
  • IMG_0800.JPG
    IMG_0800.JPG
    2,5 MB · Visningar: 1
F

F.d. 28264

Guest
Sv: Återigen hänvisad till för smala vägar.

Ett alternativ kan vara att utnyttja funktionen "Street View" i Google maps. Görs lämpligen vid planering utav rutten.

Annars gör som "Bennsan" sa åk förbi och låt navigatorn kalkylera en ny rutt.

Ciao!
/Roma
 
Toppen