• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Återbetalning av tysk moms

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Är det någon som köpt ny HB i Tyskland nyligen och hur det gick till att få tillbaka den tyska momsen ?

Jojje

J

Jarn

Guest
Sv: Återbetalning av tysk moms

Hej Jojje,
slå mig en signal. Du hittar mitt tel.nr i Min Profil.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Rolandn

Kan du inte skriva ut? Även jag är intresserad eftersom jag beställt en fabriksny bil i Tyskland.

aake

J

Jarn

Guest

Aake, hade det bara varit att skriva ut rakt upp o ner, hade jag gärna gjort det.
Nu är det så att olika handlare agerar lite olika beroende på vilka erfarenheter de har sedan tidigare, därför är det inte så enkelt.
Därför tänkte jag att det är lite lättare att tala om det via telefon, även då vilka olika riskscenario som kan dyka upp.
Du och andra medlemmar får gärna också ringa mig om ni vill.

Annars är ju grundprincipen att när du betalt den svenska momsen så får du ett intyg av Särskilda Skattekontoret i Ludvika och det mailar du till den tyska handlaren och då skickar han till dig den moms du betalat i Tyskland.

Till dig Aake som skall ha en dyr bil med mycket extra utrustning, finns det ju saker att tänka på som jag hellre talar om i telefon.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag åker till Tyskland om ett par veckor för att titta på några möjliga objekt. Jag har mailat till två handlar som jag tänkte besöka, den ena svarade inte på frågan om momsen medan den andra gav följande svar:

“The VAT problem”: If a car is 6 months old and has more then 6.000 km, we can sell it as a § 25. This means the VAT is paid finally. So you do not have to pay 6 % extra in Sweden.
If you would prefer to buy a new car, there are two possibilities:
1. You buy a car net (without VAT) and pay 25 % in Sweden. Afterwards you send us a copy of the registration.
2. You drive a new car on German plates for six months. In this case you pay for insurance and tax. After six months you receive a new bill (as § 25).

Toppen