• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åter en köpes fråga?

F

F.d. 9091

Guest
Är på fortfarande på jakt på något som passar oss...:wub: Var o tittade på en Euro Mobile
boggi -01 på Husvagnsexpo i Bromölla. Vi bara älskade inredningen o det stora garaget hade verkligen passat oss Men tyvärr var priset i ÖVER kant på vad vi känner att vi klarar av:(

Men i morgon fortsätter vi då ska vi kolla på en Hymer alkov 644 -98 import -06

Min fråga...

Hur kollar man lättaste efter fukt om man inte har mätare? finns det "Vanliga" ställe där det brukar vara fukt?

Vad ska man annars kolla extra på?

Det vanliga med kamrem i service har jag koll på... Den är byggd på en Fiat 2.5 td på 116hk:music-icon:
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Åter en köpes fråga?

Jag tycker du skall begära ett fukttestprotokoll eller att du får åka och göra ett test hos någon firma.
Svårt att göra själv.
Anders.B
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Åter en köpes fråga?

Gör som jag har gjort. Köp det som känns bäst Glöm andra. Ni ska alltid göra som känns bäst för er. Då har ni gjort bästa valet. när det gäller fukt problem gäller oftas älder bilar.
Kram & Glad påsk.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
522
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Åter en köpes fråga?

Hej!
Vi köpte vår bil i höstas på "känn", privat. Med fukt som resultat, så självklart ska du kolla upp fukten innan köp. Vi var och kollade upp den efter köpet och testet visade fukt som måste åtgärdas, hans prisförslag låg på ca 58.000kr men nu är den inlämnad hos en annan som räknar med ca 26-28000kr. Så köp inte en bil som du inte vet är fuktfri är vårat råd för det blir en dyr läxa.
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Åter en köpes fråga?

Om ni köper en bil på Husvagnsexpo i Bromölla så ska ni vara extra försikta och det med fukt som de har de gjort själva. så det kan vara en insiders i företaget.
Vi har haft problem med detta företaget innan tyvärrr med en husvgan en gång....

Mycket prat och liten verkstad där
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Åter en köpes fråga?

God morgon!
Som Anders.B säger i inlägget ovan, begär ett fukttestprotokoll.
Första intrycket är bra att gå på.
Det man själv kan göra för att kolla om det är mistanke till fukt är att:
1. Är bilen väl vädrad (glöm bilen), annars kör in näsan direkt när du öppnar dörren.
2. Kör in näsan i alla skåp precis när du öppnar luckan/dörren, då känner du om det är mögellukt.
3. Öppna sänglådor och tryck med fingern där golv och vägg möts, mjukt = fukt
4. Tryck med fingern utefter gavel och långvägg där dessa möts, mjukt =fukt
Detta är inga garantier, men ett första steg till att mistänka eventuell fukt, fukt och mögel luktar.
Mest garantier får man om man gör som Anders.B säger.
Lycka till med ert husbilsköp och hoppas ni finner något som passar er alla!
/Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen