• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åtalas för användn av mobil GPS i bil!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Tydligen kanske dags att tänka efter vad man sysslar med under bilkörning i varje fall enligt den nya lagen som gäller from 2013-12-01
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18063936.ab! En tjej åtalas nu för att hon har använt sin mobils GPS-funktion under körning och därvid "råkat" vingla under körningen!

¤ Hur kommer detta att betraktas i framtiden vad gäller GPS-funktioner i mobiler och plattor, map ev prejudikat?
¤ Blir det kanske krav på att endast separata för bil anpassade GPS'er får utnyttjas, om man samtidigt vill/måste vingla (eller mingla i trafiken)!
¤ Kanske kan en ev kommande ev dom bli att man inte får vingla vare sig med eller utan mobil, eller?

Kanske något att fundera över inför kommande julklappsköp, jag förlitar mig nog för säkerhets skull till ännu en ny riktigt bilanpassad GPS (Garmin)?

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Åtalas för användn av mobil GPS i bil!

Jag knappar betydligt mindre på min IPad med IGO Primo installerat än vad jag gör med min "bilanpassade" Garmin. Ser inte vad det spelar för roll vilken apparat det är, frågan är om man kan ha kvar tillräcklig uppmärksamhet på körning och trafiken runt om tror jag.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Med Talk and Drive behöver man inte knappa överhuvud taget när man väljer mål med iPhone/iPad. Till skillnad mot Siri förstår den svenska.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är väl egentligen på tiden att folk som sitter bakom ratten kör bil och inget annat och det gäller ju även att passa barnen med nappar och lika så ser man ju folk som kör bil och äter hamburgare .

Det är ju inte en gång man läst när det skett en olycka att bilen kom av okänd anledning över på fel sida vägen , gör man det så håller man ju förmodligen på med annat än kör bil .

Jo jag slarvar också ibland så jag är inte ett sk** bättre än någon annan .... ;):)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

... Det är ju inte en gång man läst när det skett en olycka att bilen kom av okänd anledning över på fel sida vägen ...

"Av okänd anledning kommit över på fel sida" är vanligtvis en omskrivning av "självmord", enligt en polis i bekantskapskretsen.

Kanske dags att omvärdera den uppfattningen?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Det som står i artikeln gäller användning av mobiltelefoner och inget annat, dvs inte hur ev bra GPS i mobilen är eller inte;

Om tjejen nu döms så kommer tingsrätten i Sundsvall att fastställa ett bötesbelopp, vilket då isf blir prejudicerande för framtida liknande fall.

Lagen förbjuder alltså mobilanvändande (inget annat) bakom ratten som negativt påverkar bilkörningen. Dvs, om det har påverkat, så att man t.ex vinglat på vägen el dyl. Det är alltså fortfarande lagligt att använda sin mobiltelefonen i bilen men bara så länge det inte påverkar körförmågan.

Kanske kan detta framöver utvecklas till en "gråzon för polisers och medtrafikanters tyckande, vem vet?

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Vem kollar polisen?
Dom har radio, gps m.m.
Det händer väl att dom kör ensamma också. Hur gör dom då?
Stannar - Detta är 3940 - kom.......

:wideeyed:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är en väldigt luddig lag. Jag har lyssnat intresserat på radio om tanken med lagen. Jag har uppfattat att det är en "Pilla inte på apparater så att du åsidosätter trafiksäkerheten". Det gäller då allt som distraherar föraren om olyckan är framme.

I min hjärna innebär det att allt fokus ska ligga på att framföra fordonet så säkert det över huvudtaget går. Men att lagföra någon som vinglar utan att det har skett en incident/olycka är väl lite väl nitiskt.

F

F.d. 50209

Guest

Med Talk and Drive behöver man inte knappa överhuvud taget när man väljer mål med iPhone/iPad. Till skillnad mot Siri förstår den svenska.

Talk and Drive??? vad/hur? nåt jag kan ta hem till min padda?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Talk and Drive funkar till de flesta navigeringsappar, dock inte helt till Navigon och Sygic efter uppdateringarna. Man jobbar på det.

Med iGO, TomTom, Waze m.fl. fungerar det utmärkt, på ren svenska.

Toppen