• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åska vad hände

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2025
Hej
Jag var i Hjo i helgen då det uppstod ett väldigt åskväder, jag blev ej själv inte drabbad men på campingen sas det att en husbil blev träffad av åsknedslag. Är det någon som har mer fakta att delge? Eftersom man hört att det är rätt säkert att sitta i ett fordon när åskan går. För övrigt kan jag rekommendera denna dragspels stämma även för en helt omusikalisk person som mig.
Hälsningar Lennart

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Åska vad hände

Det gick myter på 60/70 talet att det skulle vara säkert att sitta i bilen vid åska om blixten slog ned Pga att dom har gummi hjul. Men enligt högspänningslabratoriet i uppsala så går blixten igenom bilen och söker närmsta och enklaste vägen till jord. Visst kan det vara säkrare att sitta i bilen då blixten leds till jord av plåtkarossen, men håll inte i ledande material.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

................. Eftersom man hört att det är rätt säkert att sitta i ett fordon när åskan går. ...........

Ja, om karossen är av metall annars inte. Blixten följer karossens yttersidor innan den via axlar och hjul slår ner i marken. Gummihjul eller ej har ingen inverkan, blixten hoppar lätt från fäljen över gummit till marken.

K

Karl-Erik Andersson

Guest

Hej Lennart!
Det var en ruskig upplevelse att vara i närheten av ett åsknerslag, tur att ingen befann sej i bilen, det är nog bra om man inte har stödbenen nere och en antenn som sticker upp en bit över taket, när det åskar.
Hoppas att vi inte är så nära någon mer gång.
Mvh.
Karl-Erik

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Saxat från Wikipedia:

Faradays bur är ett utrymme som är avskärmat från elektromagnetiska fält (EMC) genom ett elektriskt ledande hölje.
Faradays bur används till exempel i samband med känsliga elektriska mätningar för att undvika störningar på mätutrustningnen från yttre elektromagnetiska fält.
Myndigheter och företag, till exempel Försvarsmakten, som arbetar med hemlig information använder sig av olika typer av Faradays bur för att inte röjande signaler skall kunna avlyssnas genom signalspaning och därmed kunna användas för underrättelseverksamhet. Medarbetare kan då, i dessa byggnadskonstruktioner, få arbeta med datorer som inte är anslutna till något nätverk utan som är helt fristående.

En bil fungerar likt en Faradays bur, vilket kan vara till stor hjälp vid oväder och blixtnedslag. För att en Faradays bur skall vara effektiv vid växlande elektromagnetiska fält krävs bland annat att dess öppningar är mindre än våglängden hos det växlande fältet - detta är en av anledningarna till att mobiltelefoner fungerar relativt bra även inuti bilar.
Namnet kommer av Michael Faraday, den elektriska induktionens upptäckare.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej Lennart!
Det var en ruskig upplevelse att vara i närheten av ett åsknerslag, tur att ingen befann sej i bilen, det är nog bra om man inte har stödbenen nere och en antenn som sticker upp en bit över taket, när det åskar.
Hoppas att vi inte är så nära någon mer gång.
Mvh.
Karl-Erik
Det är nog bättre att ha stödbenen nere så att strömmen inte behöver gå genom hjullagren. Där kan den göra att sår i lagerbanan och lagret kommer att haverera förr eller senare.
Detta kan även hända om man elsvetsar och jordklämman har satts så att strömmen går genom ett lager.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det kan nog vara riktigt.
När blixten slår ned i ett flygplan, så kan rodren svetsas samman (lagren)

Toppen