• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årsmodell?

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Undrar hur man räknar årsmodell på en husbil?
Om jag har en husbil med ett chassi som är tillverkar -96 med en bodel som kanske är tillverkad -97
(Det är i alla fall första reg. 970518)
Har jag då en -96 eller -97?????
(När jag köpte en vad jag trodde -89 så stog det i pappren från vägverket -88)
 
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Årsmodell?

Hej Per Ove.


Detta är krångligt, tillverkningsår – registreringsår - årsmodell…

Jag gör ett försöka att förklara..
Varje tillverkad bil får ett unikt WIN nummer, ( som ett personnummer ), den tionde siffran / bokstav talar om bilens födelseår.
Denna bokstavs-kod läser vägverket av och bestämmer därmed födelsedatumet på bilen, som skrivs ut på registreringsbeviset.

Men däremot årsmodells-betäckningen bestämmer inte vägverket över, detta gör biltillverkaren.
Vi tar ett exempel.
Alla Fiat-husbilar som har den nya sluttande fronten går som årsmodell –07 trots att vägverket skriver annat i registreringshandlingarna.
Alltså, köper man en Fiat-husbil med den nya fronten så är bilen senast av årsmodell 2007.
( Fiat Ducato var kanske inte det bästa exemplet då denna modell släptes ut väldigt tidigt 2006 , de kan vara tillverkade redan 2005 )

Att sälja och års-modell-inklassa ett fordon efter ett sent registrerings-datumet är snudd på bedrägeri och är ganska ovanligt.
- Jag tror ingen bilförsäljare vågar sig på detta tricks dag.

Torbjörn
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Årsmodell?

En husbil är ju, som man säger, ett flerstegsfordon där två eller fler tillverkare varit inblandade:

Grundfordonet (Fiat, Mercedes, Renault o.s.v.) kommer från en tillverkare, en eventuell chassimodifiering görs av ett annat företag (exempelvis AL-KO Kober) innan det är dags för husbilstillverkaren att göra sin påbyggnation. Följaktligen hinner det förflyta en hel del tid från det att grundfordonet monterats ihop till dess att den färdiga husbilen når köparen.

Inom branschen är det praxis att med årsmodellmena årsmodellen på påbyggnationen. Det är ju planlösning, design och utrustning som är de viktigaste kriterierna vid valet av husbil inte vilken vecka grundfordonet är tillverkat.

Värt att notera är också att bodelen har ett eget tillverkningsnummer, som anger aktuell årsmodell på påbyggnationen.

Vägverket anser dock att det skall vara grundfordonets tillverkningsdatum/chassinummer som anger vilken årsmodellsbeteckning en husbil skall åsättas vid registreringen.
 
Senast ändrad:
Toppen