• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årsmötet, ett förslag.

F

F.d. 4879

Guest
Se mej nu inte som någon "Bror Duktig" för det är inte meningen. Vad jag kan förstå så är vi tydligen över 80 bilar på skolgården vid Floby skola i helgen och den skolan har väl knappast parkeringsplatser som Stockholm universitet. Det finns ju vissa säkerhetsavstånd på campingplatser mm inte helt utan orsak. Jag misstänker att vi kommer att stå rätt tätt ihop där och därför skulle jag vilja föreslå att alla som har en brandsläckare i bilen ställer den utanför dörren till bodelen. Om, jag säger om, det skulle hända något så har vi i alla fall en sjysst chans att kunna göra något om alla släckare finns lättillgängliga innan Räddningstjänsten kommer vilket tar en bra stund där då det är en borgarstation i Floby. Kanske några fler som har några idéer på säkerhetssidan?
(antagligen en gammal yrkesskada..)

F

F.d. 13050

Guest
Sv: Årsmötet, ett förslag.

även om jag inte ska dit så tycker jag det är bra förslag. Kommer ihåg en brand i Norrköping i en husvagn och tillgänglig brandsläckare var väldigt effektiv.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag utgår ifrån att alla har minst en eldsläckare i husbilen.:cool:

Om inte, så anser jag att det är ett lämpligt tillfälle att skaffar eldsläckaren nu och ha med den i husbilen vid årsmötet.

F

F.d. 25014

Guest

Mycket bra förslag Kölis, man får se upp så att det inte börjar och brinna. Men jag tänker också på en annan sak och det är ju att vi har med oss våra fyrfota vänner, att vi plockar upp efter dem. Det är ju en skälvklarhet, men jag har sett att man missar det ibland, och efter som jag jobbar på en skola i fristad som vaktis så får jag ta uppefter gäster som varit här på skolan med olika aktiviteter.

ulfhed-98

F

F.d. 4575

Guest

Brandsläckare är bra, säkerhetsavståndet är 4 meter, vilket givetvis kommer att hållas
Räddningstjänsten är informerad om att vi är där och kommer säkert och hälsar på, för att se att vi parkerat så att det finns gångar på 4 meter att köra i.
Brandsläckare och säkerhetsavstånd på 4 meter är en bra kombination

F

F.d. 3581

Guest

Kölis,
från början tänkte jag bara ta med törstsläckare till Floby, men ditt inlägg får mig att vidga vyerna och även komplettera släckandet med brandsläckare.

Men jag måste passa på o fråga en expert med lågskor o flamma;

är det en skumsläckare man skall ha ?
hur stor ? kilo ?
såg att Biltema har en med manometer - är det manometer den bör vara utrustad med ?
Biltema har även brandfilt - är det ett nyttigt komplement i husbilssammanhang?

Tacksam för ett expertutlåtande.

Hälsningar

Dag

F

F.d. 6238

Guest

Mycket bra förslag Kölis, det är tur att det finns personer med YRKESSKADOR, hls från Monica o Kurt.

"Naturligtvis har vi brandsläckare i bilen"

F

F.d. 4879

Guest

Om du ska köpa en brandsläckare så tycker jag att du ska köpa en 12 kilos. Den är visserligen stor och tung men släcker rätt mycket. Fördelen med en skumsläckare är att den skitar inte ner och släcker i princip allt utom starkströmsbränder då den är farlig att använda där. En pulversläckare kan man släcka allt med men den skitar ner istället. Men hur mycket starkström har man i en husbil? Det är väl bara när man står uppkopplad på en stolpe.

F

F.d. 4879

Guest

Manometer är det nog på alla släckare idag. En brandfilt kan vara ett mycket bra komplement om man får en motorbrand eller slår ut en fotogenlampa mm.

F

F.d. 3581

Guest

Hej,igen Kölis.

Nu har det handlats brandsläckare - två st närmare bestämt.

En liten (1 kg ?) + större typ 6 kg.

Nu känner jag mig lite tjatig men om du har tid o lust så vore jag tacksam om vi vid lämpligt tillfälle i Floby kan kolla var de bör placeras.

I bilen alltså - inte i Floby.

Mvh
Dag

Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Vi är säkert fler som vill ha tips om släckarplacering av han med lågskorna :wink:

P

PAM 97

Guest

Hej på er , jag har varit på brandstationen och frågade vad man skulle ha för brandsläckare, dom sa 6kg pulversläckare, den skitar ner mera men släcker alla bränder, inget att tveka om tycker jag, fungerar även på vintern, skum fungerar dåligt när det är riktigt kallt ha det bra allihop

mvh Pelle

F

F.d. 4879

Guest

Ja visst fryser skum på vintern, men vem har en brandsläckare sittande utomhus? I det läget så kan man väl konstatera att luftfartverkets alla haveribilar inte fungerar på vintern, inte heller räddningstjänstens som har vatten i tankarna. Man ska nog lära sig skilja på teori och praktik helt enkelt. Ja jag, och kanske även Gunnar (Carina6) kan hjälpa er att kolla var dom ska vara placerade. Men jag tänker även ta mej tid att ta en whisky eller tre! Nu slår jag igen här. Den "Eldiga Italienskan" är tvättad och kollad, bör fungera t-o-r Stockholm-Floby. Men nu hände det även för mej vid tvätten, färgen på klubbmärkena rann av *L*. Ses i Floby, är det något så finns jag på 073-5107097.

Göran, och Kia

Toppen