• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Årlig påminnelse. Slakten fortsätter...

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Den här skrev jag för ett drygt år sedan. Nu är den aktuell igen. Hur länge ska detta barbari tillåtas fortsätta?

Kuten

Långsamt färgas isen röd
snart är den lilla sälungen död
mänsklig fåfänga kräver sin tribut
den här gången en liten nyfödd kut

Pengar och fåfänga
fint är att slänga
kutens vackra päls över skuldran
för den modemedvetna råa huldran

Känner ni stanken
hemsk är tanken
mänsklig förnedring i sin högsta potens
kvar på isen bland lite blod och rens

ligger kutens mor stilla nu... ensam

PETA Takes On the Canadian Seal Slaughter | CanadasShame.com

Jappe

F

F.d. 53498

Guest
Sv: Årlig påminnelse. Slakten fortsätter...

Jag skrev givetvis på. Vilka förskräckliga bilder.

Anders

F

F.d. 50195

Guest

Lite hyckleri kan jag tycka, vi jagar och vi föder upp djur i fabriker under vidriga förhållanden.
Om lokalinnevånare vill tjäna en hacka på säljakt så bör de få göra det, hur man avlivar djuret spelar väl mindre roll så länge djuret inte onödigtvis plågas och sälarna har haft ett bra mycket bättre liv än de vi föder upp i våra djurfabriker.
Nu kommer en del att invända mot detta med att vi behöver mat.
Men vi skulle gott kunna leva på ickeanimaliskt föda och jorden skulle förmodligen må mycket bättre av det.
Så länge vi tilllåter oss att äta kött så ska vi inte moralisera över säljakten tycker jag så där i all enkelhet.

Mvh/Jerry

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Men det är väl inte för köttets skull som sälarna slås ihjäl? Det är väl för pälsen skull? Eller har jag fattat fel?

F

F.d. 52943

Guest

Nja - det finns ju faktiskt nyanser - allt är inte svart och vitt!
Många av oss tolererar "lite grann" men reagerar om djurhållningen/våldet går överstyr.
Så är det nog för ganska många av oss. Ingen vill väl att man slår ihjäl kutar med brutala handverktyg - men det finns många andra lika svåra problem att att ta tag i.
Därmed inte sagt att man ska ge upp och bara acceptera vad om helst. Jappe - fortsätt att påminna oss om allt skit som vi inte ska acceptera!

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Jo, visst är det hemskt. Precis för ett år sen svarade jag på ditt inlägg att det för mig är HK en oas. Jag kan lika gärna tycka att slakten av människor i Afghanhistan är lika illa. Tycker fortfarande att Husbilsklubben ska vara den oas som var ursprunget. Tyc ker inte det du också? Ps, gillar verklkigen din Spanienskildring. Men jag önskar fortfarande att HK är en oas för det jag gillar allra mest.

Hälsningar

Mats

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Hur många av oss har skinnklädsel i bilen..............?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Man slår ihjäl kutarna med klubbor, för att det inte ska bli kulhål i skinnet! Ett dokumenterat plågsamt avlivande. En grupp "jägare" rusar in i kolonin och slår vilt.

Det finns många vidrigheter mot djur. Är det OK att använda det som ett argument för att inte bry sig? Det finns också många grymheter och vidrigheter mot människor i hela världen. Vi köper ändå Aluma (De bostadslösas tidning här hemma)

Sen är frågan om det är OK att diskutera det här i HBK? Jag tycker det.

Krister N

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Mitt inlägg avsåg Jerrylings svar, inte Jappes. Jag tycker också det är oacceptabelt med sälsklakten, och jag menade att det snarare är ännu värre att ha ihjäl dom för att en del (med största sannolikhet välbärgade personer) vill klä sig i fina pälsar.

Hade sälarna hafts ihjäl i syfte att hungriga innuiter skulle få mat, hade det kanske varit en annan sak, men naturligtvis ändå en oacceptabel avlivningsmetod.

Resomemanget om att äta kött eller inte hör inte riktigt ihop med detta.
Sen tycker inte jag heller att det är etikskt rätt mot djuren att transportera dom i bilar till slakterier, där de sedan bedövas med el o.s.v., stressen sedan dom lämnade sin gård är mer än 200%, så köttet är ju inte heller bra.

Men det är också svårare för de flesta att välja bort kött ur kosten eller att ordna med uppfödning och slakt själv, men att välja bort att inte köpa pälsar från sälar är ju betydligt enklare. Det kan alla klara av.

/Ludde

F

F.d. 50195

Guest

Ludde, jag försvarar inte säljakten men jag tycker till skillnad från dej att det kan vara ok, päls är ett naturmaterial och ett tillvaratagande av en naturresurs, rätt förvaltad jakt bör inte förändra sälstammen och är ett klart bättre alternativ än buruppfödna pälsdjur.
Och vi behöver inte använda päls jag vet, men det finns en marknad för det, på samma sätt som det finns en marknad för en annan onödig produkt, kött.
Jag bryr mig igentligen inte så mycket, men blir lite irriterad när man "silar mygg och sväljer kameler"
Sen är jag lite allergisk mot organisationen PETA men det är en annan fråga.

mvh/Jerry

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jerryling, jag håller med dig om att päls är ett bra naturmaterial, men på det sättet som den här s.k. jakten går till tycker jag är totalt oacceptabelt.

Visst är sälkutspälsen säkert varm och skön, men jag har svårt att tänka mig att den används att sy upp pälsar för nordbor och innuiter som behöver den, den lär ju betinga ett oerhört högt pris, och hamnar i slutänden med största sannolikhet i nån välbärgad persons garderob istället. Och jag har också svårt för att tänka mig att man tar tillvara på köttet, här är det snabba pengar som gäller, och att hellre slå ihjäl så många kutar som möjligt på så kort tid som möjligt för att få lönsamhet i sälskinnshandeln.

Och när det gäller pälsar, så finns det få pälsar som värmer som en fårskinnspäls, men den är ju inte så "fin" och exklusiv, varför den heller inte betingar något högre värde.

Jag tycker att det vore bättre att ta tillvara på pälsar från de djur som går som vi själva har som tamdjur än att ge sig upp till arktis för att klubba ihjäl sälkutar.
Låt hellre innuiterna sköta det själva, dom använder faktiskt dom vuxna sälarnas skinn till att sy kläder, och dom tar tillvara på allt från sälen, ögon, njurar, ja allt äts upp.

Inte sjutton tror jag att dom som köper en sälskinnspäls bryr sig det minsta om att det är en "miljövänlig" produkt, det är nog helt andra kriterier som avgör deras val av beklädnad.

/Ludde

F

F.d. 50195

Guest

Ludde hur vet du hur jakten går till, har du varit där och tittat, jag har det inte och tänker inte heller ha någon bestämd uppfattning om fenomenet så länge jag inte har fakta i målet om man nu kan kalla det så.
Vet vi om de använder köttet, vet vi om "klubbning" är djurplågeri etc?
Det faktum att PETA påstår det, ger jag inte mycket för, det är en fanatisk djurrättsrörelse som gör allt för att svartmåla fenomenet jakt, jag har haft debatter med dem tidigare och kan bara konstatera att de hänger sig åt kvalificerat "jaktljug" .
Avslutningsvis så är det bara att konstatera att vi har olika åsikter i frågan och det är så det ska vara, tänk om alla skulle tycka som jag, f-n vad tråkigt det skulle vara:)

mvh/Jerry

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, jag har en del insyn i detta, annars är det som du säger lätt att bara följa med strömmen, och visst finns det organisationer som sysslar med att bara skapa falsk propaganda, ett vanligt fenomen skulle jag vilja påstå! Har sett både det ena och det andra inom jakt, hur man med blodiga bilder och text skapar opinion för att få med sig folk som inte är insatta i sakfrågan. Sen är det där med jakt en oerhört het potatis, och det tycks vara två läger, antingen eller - inget mittemellan. Hade man haft en samverkan och ett samarbete istället, hade alla parter vunnit i längden tror jag.

/Ludde

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

En reglerad jakt, är det bästa sättet att bevara en viltstam
En fridlysning, är det effektivaste sättet att utrota den.
Jakt är ett sätt att förvalta det vilda. Finns det inget skäl att bevara en art, så kommer den snart att vara borta. När älgen var "kronans vilt", fanns det inte många älgar, men med en reglerad älgjakt, så har vi fått en kraftig stam.
Samma med vargen. Den har under lång tid varit utrotningshotat, men med tillåten jakt, kommer det att finnas ett intresse av att ha den kvar, så i framtiden kommer den att bli betydligt vanligare.
Att jakt ska ske på ett vettigt sätt, är väl självklart. Om det sker med en kula eller ishacka, spelar egentligen ingen roll. Det viktiga är att dödandet skall gå snabbt, utan onödigt lidande.
Och finns det egentligen något mer ekologiskt kött än vilt.
Calle

Toppen